جشنواره

نویسنده
بابک مستوفی

روز پناهی در جشنواره برلین

 

 

دومین روز شصت و یکمین دوره جشنواره برلین به تمامی تحت تاثیر جعفر پناهی و حکم  عجیب شش سال زندان و بیست سال محرومیت از کار او بود.

د رهمان حال وانت بزرگی با عکسی از پناهی و جمله “جعفر پناهی کجاست؟” به آلمانی و انگلیسی در سطح شهر می چرخید و از این فیلمساز ایرانی یاد می کرد.

اختصاص روز دوم به عنوان روز جعفر پناهی حال و هوای خاصی به جشنواره داد. این شاید اولین بار باشد که یک جشنواره سینمایی از یک فیلمساز به زندان محکوم شده، این چنین حمایت می کند.

نمایش فیلم آفساید در کاخ اصلی جشنواره حواشی بسیاری داشت. پیش از آغاز فیلم ایرانی هایی را می دیدی که برای کمپین حمایت از او امضا جمع می کردند.

رفته رفته حضور میهمانان بر فرش های قرمز با نشان های سبز و عکس پناهی چشمگیر شد. تلویزیون های مختلفی این صحنه ها را به طور مستقیم گزارش می کردند.

گروه فرانسوی شامل تیری فره مو دبیر جشنواره کن و کنستانتین کوستا گاوراس، فیلمساز شناخته شده و سرژ توبیانا مدیر سینماتک فرانسه که شب قبل تر همزمان با افتتاحیه  جسنواره برلین، برنامه مفصلی در حمایت از پناهی و رسول اف در پاریس داشتند، از راه رسیدند و به  جمع حامیان پناهی پیوستند.

 

فیلمساز ترک

برنده جایزه بخش بین الملل جشنواره فجر هم با در دست داشتن سیمرغ بلورین اش، روبان سبزی به سر بسته بود و عکس پناهی را بر روی کلاهش جا داده بود تا بدین ترتیب اعتراض خود را به شرایط موجود در ایران اعلام کند.

نمایش ویژه آفساید که در سال 2006 جایزه جشنواره برلین را نصیب خود کرده بود، با استقبال گسترده ای روبرو شد . دبیر جشنواره پیش از نمایش فیلم گفت: “این اولین بار است که بلیت نمایش یک فیلم تکراری کاملاً به فروش رفته است.”

جدای از هیات داوران شامل ایزابلا روسلینی، فیملسازان صاحب نامی چون ویم وندرس و فولکور شلوندورف و مدیران چندین جشنواره بین لو اعضای آکادمی فیلم آلمان در این برنامه شرکت کردند.

در تالار باشکوه جشنواره برلین، عکس های بزرگی از جعفر پناهی و محمد رسول اف در دو سوی پرده قرار داده شده بود و اتفاقات روی فرش های قرمز بر روی پرده همزمان قابل رویت بود.

پس از آن که مهمانان با اندکی تاخیر در جای خود قرار گرفتند، دبیر جشنواره بر صحنه حاضر شد و در حالی که سعی داشت با زبان انگلیسی خودش شوخی کند، از رفیع پیتز به عنوان “دوست و فیلمساز ایرانی” دعوت کرد که به روی صحنه حاضر شود.

رفیع پیتز که همواره روابط خوبی با جشنواره برلین داشته و با استفاده از کمک های جشنواره برلین، فیلم قبلی اش را ساخت و سال گذشته در این جشنواره به نمایش درآورد، به روی صحنه آمد و گفت: “احساس غریبی دارم. امروز فیلمی به نمایش در می آید که اولین بار در زمان نمایش اش من و پناهی درست همانجا که اکنون ایزابلا روسلینی کنارش نشسته، با هم نشستیم و فیلم را تماشا کردیم. الان آن دو تا صندلی خالی است.”

پیتز ادامه داد: “امروز روز پیروزی انقلاب اسلامی است و باید از آقای احمدی نژاد پرسید که ما چرا انقلاب کرده ایم؟ آیا انقلاب کردیم که این صندلی ها خالی بماند؟”

پیتز گفت که نباید دست از تلاش برداشت و حتی باید کماکان سعی کرد تا پناهی را پیش از پایان جشنواره در میان خودمان داشته باشیم.

این فیلمساز ایرانی قرار است به همراه دو مستند ساز و مهرانگیز کار، فعال سیاسی، درباره مساله سانسور در ایران در جلسه ای در جشنواره در روز هفدهم فوریه شرکت کند.

جعفر پناهی امسال رسماً به عنوان داور جشنواره برلین انتخاب شده بود و دست اندرکاران جشنواره انتظار داشتند تا شاید بتوانند او را در ترکیب هیئت داوران ببینند. اما صندلی او در افتتاحیه جشنواره خالی ماند. با این حال پیام او به زبان های فارسی، انگلیسی و آلمانی قرائت شد و بر روی صفحه اول وبسایت رسمی جشنواره قرار گرفت.

بر اساس  اطلاع  دبیر جشنواره برلین پناهی از طریق تلفن همراه د رجریان رویدادهای جشنواره قرار داشت.

همزمان با نمایش فیلم آفساید در تالار اصلی، در یکی از بخش های دیگر جشنواره، فیلم مستند کوتاهی با مشارکت شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی در تقبیح کشتار میدان ژاله در زمان شاه نمایش داده می شد.