هشدار وزیر دفاع آمریکا به ایران

نویسنده

» گزارش لو پست از پیچیدگی های تازه

ماه گذشته ۱۴ سرباز آمریکایی در عراق کشته شدند. افزایش حملات علیه نیروهای آمریکایی باعث شد تا لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، به جمهوری اسلامی هشدار دهد که ایالات متحده کارهای لازم را برای دفاع از نیروهای خود انجام خواهد داد. دولت تهران مداخلات خود را در عراق و افغانستان افزایش داده و بی شک در صورتی که دولت عراق اعلام کند سربازان آمریکایی امسال نیز در خاک این کشور خواهند ماند، موج جدیدی از خشونت ها آغاز خواهد شد.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی شبه نظامیان افراط گرای شیعه را که به انواع تسلیحات جدید و پیشرفته مسلح اند به سوی عراق گسیل داشته تا نیروهای آمریکایی را مورد هدف قرار دهند. به عنوان مثال، گردان های حزب الله عراق از راکت هایی که توسط زرادخانه نظامی ایران تأمین شده استفاده می کنند. ژنرال جفری بوکانان، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق، می گوید که “این گروه، یک سازمان متعلق به نیروهای قدس است”.

او می گوید: “در نمونه های اثرانگشتی که از پوکه این راکت ها و دیگر تسلیحات به دست آمده، اثر انگشت یکی از مسؤولان عالی رتبه گردان های حزب الله عراق را که در ایران زندگی می کند و توسط نیروی قدس آموزش دیده قابل ردیابی است. مجموعه دستاوردهایی که در این زمینه حاصل شده جزو مدارک غیرقابل انکار محسوب می شوند.”

تیپ “روز موعود” و “عصائب اهل الحق”، دو گروه دیگر هستند که توسط ایران آموزش دیده اند. این دو گروه نیز در کشتار سربازان آمریکایی دست دارند. پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، در زمان دیدار خود از عراق به ایران هشدار داد که ایالات متحده چشمان خود را بر این حملات نخواهد بست. او اظهار داشت: “ما در ماه ژوئن به دلیل این حملات، آمریکایی های بسیاری را ازدست دادیم.” او افزود: “پنتاگون بر ایران فشار خواهد آورد، زیرا اکنون زمان آن رسیده که آنها بفهمند مسؤولیت اصلی ما حمایت از مدافعان کشورمان است.”

پانه تا از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرد، ولی گفت که به عراق فشار خواهد آورد تا این شبه نظامیان را سرکوب کند و آنهایی را که پشت این حملات هستند مورد تعقیب قرار دهد. ژنرال لوید آستین، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، همچنین اعلام کرد که ضدحمله ای درحال تدارک است. او گفت: “من فکر می کنم منظور وزیر دفاع این است که ما کارهای لازم را برای دفاع از خود انجام دهیم و این شامل خیلی چیزهاست…”

مقامات عراقی تقریباً مطمئن اند که باید حضور نیروهای آمریکایی در خاک این کشور ادامه پیدا کند. گزارش ها نشان می دهد که ایالات متحده حاضر است حدود ۸۵۰۰ تا ۱۰ هزار سرباز را در خاک عراق نگاه دارد.

تیپ “روز موعود”، به عنوان گروه ذخیره جیش المهدی تحت حمایت ایران که توسط مقتدا صدر رهبری می شود، مسؤولیت پرتاب ده ها خمپاره و راکت را به سوی نیروهای آمریکایی به عهده گرفته. مقتدا صدر از آغاز شورش ها به ایران رفته تا در حوزه علمیه به تحصیلات خود ادامه دهد. هدف او بسط اعتبار مذهبی خود است تا بتواند با آیت الله سیستانی، یکی از روحانیون عالی مقام عراقی، به رقابت بپردازد. صدر و نیروهایش آماده می شوند تا مبارزات خود را علیه ایالات متحده در عراق ازسر گیرند.

در ماه آوریل، مقتدا صدر گفت که اگر نیروهای آمریکایی تا پایان سال ۲۰۱۱ از عراق خارج نشوند، نیروهای او به “مقاومت نظامی” روی خواهند آورد. یکی از همکاران نزدیک او در تهدیدهای خود گفته است: “ما همه به مانند بمب ساعتی هستیم و چاشنی مان هم در دست مقتدا صدر است.” یکی از طرفداران جیش المهدی در وبسایت خود نوشته آماده “شهادت” است اگر صدر دستور دهد.

مداخلات ایران نیز بیش از گذشته در افغانستان افزایش یافته. مقامات جمهوری اسلامی راکت هایی را برای طالبان تأمین می کنند که بردشان دو برابر برد راکت هایی است که قبلاً استفاده می کردند. ارتش انگلستان در ماه فوریه ۵۰ راکت ۱۲۲ میلیمتری با برد حدود ۲۱ کیلومتر را در مسیری که منتهی به نیروهای طالبان می شد کشف و ضبط کرد. حکومت جمهوری اسلامی پیکارجویانی را در استفاده از موشک های زمین به هوا آموزش می دهد. دستگیرشدگان طالبان تأیید کرده اند که در زمینه های مختلف، ازجمله حمله به کاروان ها، استفاده از مواد منفجره و حمله به پایگاه ها و مقرهای نظامی، در ایران آموزش دیده اند. یکی از فرماندهان طالبان در این خصوص می گوید: “مذهب و پیشینه ما متفاوت است، ولی هدف ما یکی است. ما هر دو می خواهیم آمریکایی ها را بکشیم.”

ایران در افغانستان در دو جبهه عمل می کند و دولت کرزای را نیز تحت تأثیر خود قرار داده. گفته می شود مشاوران کرزی از او خواسته اند پس از خروج نیروهای آمریکایی به ایران نزدیک تر شود. این مشاوران به گروه حزب اسلامی که توسط گلب الدین حکمت یار رهبری می شود تعلق دارند. او مدت ها به عنوان نماینده برای ایران فعالیت کرده است. رییس جمهور کرزی قبول کرده که دفتر او از سوی ایران “ساک های پر از پول” دریافت کرده اند.

کاملاً مشخص است که مداخلات ایران دلیل اصلی و مستقیم بی ثباتی های ایجاد شده در عراق و افغانستان است. نتیجه این دو جنگ کاملاً به این بستگی دارد که آیا ایران در ایجاد بی ثباتی در منطقه موفق خواهد شد یا خیر. سربازهای آمریکایی باید مورد حمایت قرار گیرند و کشتار آنان توسط جمهوری اسلامی نباید بدون مجازات رها شود.

منبع: لو پست، ۲۲ ژوئیه