اعدام برای 6 عضو گروه سلفی ها

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» همزمان با ناکامی ترور دادستان خاش

پس از گذشت دو سال از ترور ماموستا محمد شیخ‌الاسلام، نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری توسط افراد مسلح ناشناس در سنندج، شش نفر از  افرادی که گفته می شود عضو گروه افراطی “سلفی ها” هستند به اتهام دست داشتن در این ترور از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شدند.

سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در مورد محکومیت این ۶ نفر به روز می گوید: “به گفته بستگان این افراد آنها علاوه بر اینکه مهتم به دست داشتن در ترور نماینده مجلس خبرگان رهبری در کردستان هستند، اتهاماتی هم در ارتباط با برخی دیگر از اقدامات تروریستی در مناطق کردنشین دارند.”

این محکومیت همزمان است با حمله افراد مسلح ناشناس به فضل‌الله شهبازی، دادستان شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان که به گفته رسانه های حکومتی، ناکام مانده است.

 

 سلفی ها؛ حکم اعدام ۳ نفر در یک خانواده

سازمان حقوق بشر کردستان اسامی افرادی را که متهم به نا آرامی های کردستان و ترور های زنجیره ای هستند بهنام رحیمی، اصغر رحیمی، یاور رحیمی، مختار رحیمی، بهمن رحیمی و مردان ملکی اعلام کرده است. سه نفر از آنها از اعضای یک خانواده هستند.

این افراد بعد از بازداشت در زندان مرکزی سنندج نگهداری و پس از مدتی به زندان اوین تهران منتقل شدند و پس از صدور حکم از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران، اکنون در زندان رجایی شهر کرج به سرمی برند.

به گفته اجلال قوامی، روزنامه نگار ساکن سنندج و سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، تمامی این افراد عضو گروه سلفی ها هستند، اما خانواده های آنها با توجه به اعتقادات خاصی که دارند از ارتباط با رسانه ها، نهادهای مدنی و حتی وکلا اجتناب می کنند.

آقای قوامی می گوید، این اطلاعات از سوی بستگان این افراد به سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان رسیده است.

سلفی به گروهی از مسلمانان اهل سنت گفته می‌شود که تنها راه نجات مسلمانان را بازگشت به قوانین قرآن و سنت، طبق فهم “سلف صالح” می‌دانند. این گروه با هرگونه پیروی از شاخه‌های گوناگون دین و کیش‌گرایی مخالفند و معتقدند متن قرآن و سنت برای پیروان شان تأویل پذیر نیست و عین همان اصول باید اجرا شود. انگیزه اصلی این گروه مذهبی، تشکیل حکومت اسلامی است.

این گروه از سلفی ها، در طول سالهای گذشته از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی متهم به دست داشتن در برخی از حوادث تروریستی کردستان بوده و یکی از مظنونین اصلی زنجیره ترورها و سوءقصدهای سالهای گذشته شهر سنندج و دیگر شهرهای کردستان بوده اند.

ماموستا محمد شیخ‌الاسلام، نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری که از جمله هدف های اصلی زنجیره ترورها و سوءقصدهای کردستان در سال 1388 بود، در روز 27 شهریور، هنگام خروج از منزل هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

در همان سال سه سوءقصد تروریستی دیگر در مناطق کردنشین رخ داد. ماموستا برهان عالی، از روحانیان اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج در محل سکونت خود کشته شد. در همین راستا دو قاضی شبعه چهار دادگاه انقلاب سنندج نیز در طول یک هفته مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفتند که یکی از آنان جان سالم به‌در برد.

هر چند مقامات دستگاه قضایی در طول این چندسال سلفی ها را به عنوان یکی از مظنونین اصلی حوادث تروریستی کردستان معرفی کرده اند، اما تا کنون به صورت مشخص نگفته اند  آنها در کدام یک از حوادث نقش تعیین کننده داشته اند.

سلفی ها هیچگاه به صورت مستقیم مسوولیت حوادث چند سال گذشته کردستان را به عهده نگرفته اند. سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان اما می گوید: “آنها با ابزارهای جدید زندگی مدرن از قبیل اینترنت آشنایی ندارند و به همین خاطر تریبون خاصی برای پذیرفتن یا رد آن دسته از حوادثی که پای آنها در میان است را ندارند.”

به گفته اجلال قوامی: “سلفی ها در کردستان به صورت محفلی و جزیره مانند فعالیت می کنند. در مورد اینکه آنها دارای پایگاه های منسجم و سازماندهی شده ای در این مناطق باشند تردید های فراوانی وجود دارد. اما به صورت کلی به نظر نمی رسد آنها دارای سازماندهی خیلی قوی در کردستان باشند.”

او می افزاید: “مردم مناطق کردنشین هیچگونه همدلی با جریان هایی از این دست ندارند و آنها نیز دارای حداقل پایگاه اجتماعی در مناطق کردنشین هستند. این گروه ها در واقع ریشه و پایگاه چندانی ندارند و به صورت فرا منطقه ای  عمل می کنند.”

گفته می شود سلفی ها یک جریان نوظهور در کردستان هستند و طی سالهای گذشته به ویژه در شهرهای جوانرود، پاوه و سنندج و در برخی از نواحی حاشیه ای این فعالیت های خود را آغاز کرده اند.

اجلال قوامی می گوید علاوه بر شش نفری که به اتهام دست داشتن در ترور ماموستا محمد شیخ الاسلام به اعدام محکوم شده اند، تعداد دیگری از افرادی که به اتهام عضویت در گروه سلفی ها محکوم شده اند در حال حاضر در زندان به سر می برند.

به گفته آقای قوامی اسامی برخی از آنها انور خضری، سید ابراهیم سیدی و کامران شیخی است که در حال حاضر در زندان رجایی شهر کرج به‌سر می‌برند.

پیش تر برخی از رسانه ها اعلام کرده بودند این سه زندانی به مدت بیش از یک ماه در اعتراض به شرایط زندان و نگه‌داری میان مجرمان عادی در زندان رجایی شهر کرج دست به اعتصاب غذا زده بودند.

عدم پوشش اخبار مربوط به اعتصاب غذای این چند زندانی، با اعتراض تعدادی از فعالان کرد روبرو شد.

 

ترور ناکام یک مقام قضایی در بلوچستان

اما همزمان با محکومیت شش نفر از اعضای گروه “سلفی ها” به اتهام دست داشتن در زنجیره ترورهای چند سال گذشته کردستان، آن طرف تر در بلوچستان، دادستان شهرستان خاش از سوءقصد و حمله افراد مسلح ناشناس جان سالم به در برد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، 29 تیر فضل‌الله شهبازی، دادستان خاش، شامگاه روز سه شنبه، 28 تیر، در مقابل فروشگاه رفاه این شهرستان توسط افراد ناشناس با شلیک گلوله مورد حمله قرار گرفت.

ایرنا که این خبر را به نقل از یک منبع آگاه محلی منتشر کرده، نوشته است: “افراد مسلح با رگبار گلوله، دادستان خاش را در داخل خودرو شخصی مورد هدف قرار داده و بلافاصله از محل گریختند.”

به گفته این “منبع آگاه” دادستان خاش برای مداوای جراحات وارده به بیمارستان منتقل شده است: “بیشترین جراحت به دست این مسوول قضایی وارد شده است.”

این اولین بار نیست که فضل‌الله شهبازی، مورد سوء قصد قرار می گیرد، او پیش از این دو بار دیگر در طول فعالیت هایش در دستگاه قضایی مورد حمله افراد مسلح قرار گرفته و هر بار جان سالم به در برده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، فضل‌الله شهبازی به “قاطعیت و جدی بودن در دادن حکم و رأی به‌ویژه در احکام مجرمان حمل و توزیع مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته مشهور است.”

دادستان شهرستان خاش آخرین بار دو سال پیش مورد سوء قصد قرار گرفته بود که آن بار نیز چند فرد مسلح ناشناس خودرو او را در نزدیکی ساختمان قدیمی دادگستری این شهر به گلوله بستند‏؛ او در جریان این تیراندازی به صورت سطحی زخمی شد‏.‏

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران، از جمله مناطقی است که جمهوری اسلامی همواره در تأمین امنیت آن با مشکلات پرشماری روبرو بوده است.

فعالیت های سیاسی و مذهبی گروه های افراطی نظیر جندالله و همچنین قاچاق مواد مخدر از جمله دلایلی است که در نتیجه برخورد جمهوری اسلامی و این گروه ها همواره وض