اسرائیل و ناوگان دریایی آمریکا را به آتش می کشیم

نویسنده

navganamri.jpg

این بلک ‏

ایران دیروز نیز به ارسال پیام های ستیزه جویانه درباره برنامه هسته ای خود ادامه داد و ‏تهدید کرد درصورت حمله، به ناوگان دریایی آمریکا می تازد و اسرائیل را «به آتش می ‏کشد.»


بااینحال، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران خطر جنگ را به عنوان یک «شوخی ‏احمقانه» رد کرد و درعین حال تصور دست برداشتن از غنی سازی اورانیوم را مردود ‏اعلام کرد. این خواسته کلیدی جامعه جهانی است که در اجلاس گروه 8 ژاپن نیز تکرار شده ‏است.


در این میان، محکم ترین اظهارات از زبان علی شیرازی، نماینده آیت الله خامنه ای، جاری ‏شده است. خامنه ای حرف آخر را درباره مهمترین مسائل می زند. ‏

شیرازی روحانی که نمایندگی خامنه ای درنیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب را برعهده ‏دارد، گفت: «اولین شلیک آمریکا به ایران، منافع حیاتی آن کشور در دنیا را به کام آتش ‏خواهد کشید.»


به گزارش خبرگزاری فارس، او گفت: « تل‌آویو و ناوگان آمریکا در خلیج فارس اولین اهدافی ‏خواهند بود که با پاسخ کوبنده ایران به آتش کشیده خواهند شد.»


تحلیلگران می گویند هرچند ایران گاه گاهی نسبت به پاسخ کوبنده دربرابر هر تعرضی هشدار ‏داده است، اما این هشدارهای خاص غیرمعمول هستند. اظهارات یاد شده یادآور تهدیداتی ‏هستند که صدام حسین در آستانه جنگ خلیج فارس روانه اسرائیل کرده بود. ‏

ضمناً این آخرین مورد از مجموعه تبادل الفاظ بر سر برنامه هسته ای ایران است که این ‏اواخر به امری روزمره تبدیل شده و شامل ارسال علائمی ازسوی اسرائیل و آمریکا مبنی بر ‏تحمل نکردن یک ایران هسته ای نیز می شود. واشنگتن و متحدانش ایران را به توسعه ‏مخفیانه تسلحات هسته ای متهم کرده اند. تهران هم می گوید هیچ هدف نظامی نداشته و فقط در ‏پی تولید انرژی با کارکرد صلح آمیز است.


سخنان شیرازی در پی آغاز مانور موشکی و نیز رزمایش یگان های دریایی سپاه- با عنوان ‏پیامبر اعظم 3- با هدف «ارتقاء قابلیت های عملیاتی» این نیروها ایراد شده است. سپاه ‏پاسداران صاحب پیشرفته ترین موشک های بالستیک ایران ازجمله شهاب 3 است که برد آن ‏تا محدوده ای است که می تواند اسرائیل و آمریکا را در تیررس قرار دهد.


احمدی نژاد در کنفرنس خبری در مالزی نسبت به رویکرد جدید رئیس جمهور بعدی آمریکا ‏برای جبران «استیلای تحکیم آمیز» جورج بوش ابراز امیدواری کرد. او گفت: «من به شما ‏اطمینان می دهم هیچ جنگی در آینده درکار نخواهد بود.» پیش بینی زوال «رژیم» اسرائیل ‏بدون نیاز به اقدام دخالت ایران بوده است. او ایده جنگ را به عنوان «یک شوخی ابلهانه» رد ‏کرد.


ضمناً احمدی نژاد خطاب به گروه 8 گفت سیاست هایشان آن ها را «در سراشیبی پرتگاه قرار ‏می دهد» و بر عدم پذیرش تعلیق غنی سازی اورانیوم تأکید نمود. غنی سازی می تواند در ‏تولید سوخت نیروگاه هسته ای و یا درصورت افزایش خلوص برای تولید کلاهک هسته ای به ‏کار رود.


با وجود این اظهارات، خاویؤ سولانا به طور فعالی گزینه دیپلماسی را پی گرفته است و بنا ‏دارد تا پیش از پایان ماه جاری با مذاکره کننده ارشد ایرانی ها- سعید جلیلی- به گفتگو بنشیند. ‏این مطلب را نیکلاس سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در اجلاس جی 8 به خبرنگاران گفت.


سولانا ماه گذشته بسته تعدیل شده شامل مشوق های اقتصادی، دانش فنی و سیاسی را به ‏نمایندگی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان به ایران تسلیم نمود.


اصولاً این بسته دربرگیرنده پیشنهاد کمک به تکنولوژی هسته ای صلح آمیز است که درباره ‏آن، جوسازی گسترده ای در رسانه های ایران صورت گرفته و ظاهراً به مناظرات داخلی ‏فراوانی میان رهبران ایران منجر شده است. سولانا پاسخ آخرهفته ایران را به عنوان یک ‏‏«نامه پیچیده و مشکل توصیف نمود که می بایست تحت آنالیز کامل قرار بگیرد.»


مقامات فرانسوی گفتند پاسخ ایران به تعلیق غنی سازی یا معامله دوجانبه «تعلیق دربرابر ‏تعلیق» نپرداخته است که می توانست به توقف تحریم ها علیه ایران منجر شود. یکی از ‏دیپلمات ها گفت: «هیچ پذیرشی (درباره این موضوع) یا هرچیز مشابه آن وجود نداشته ‏است.»‏

منبع: گاردین- 9 ژوئیه ‏