احتمال تمدید زمان گفتگوهای اتمی

نویسنده
رویترز

» گزارشی از رویترز

یک دیپلمات غربی گفت: “بعید است که توافق هسته ای تا پایان زمان مقرر در ۲۰ ژوئیه حاصل شود و این احتمال وجود دارد که گفتگو ها بین ایران و اعضای ۱+۵ تا چند ماه دیگر تمدید شود.”

هنوز هیچ اظهارنظر رسمی در اینباره از سوی طرفین مذاکره مطرح نشده است. طرفین ایران در مذاکرات، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه هستند. کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هماهنگ کننده برنامه ها با ایران به نمایندگی از طرف شش کشور دیگر است. یک دیپلمات که نخواست نامش فاش بشود، گفت: “احتمال رسیدن به توافق تا پایان مهلت مقرر کم است.”

ایران روز شنبه اعلام کرده بود که احتمال تمدید مهلت گفتگو ها بعید است.

ایران و شش قدرت جهان تلاش می کنند تا اختلافات را برطرف کنند و به بحران اتمی ده ساله با ایران پایان بدهند. غرب بیم آن دارد که برنامه های اتمی ایران منجر به ساخت سلاح اتمی بشود و ایران همواره این مسئله را رد کرده ست.

طبق توافق موقت شش ماهه که در ماه نوامبر بسته شد، قرارست بخشی از تحریم ها در برابر متوقف شدن برخی از فعالیت های اتمی ایران برداشته شود. قرار بود بعد از شش ماه قرارداد دائم بسته شود.

دیپلمات های غربی با اشاره به حجم برنامه های اتمی ایران در آینده می گویند: “ما نمی توانیم بگوییم مسیر درست طی نشده، زیرا مسیر بدرستی پیش رفته اما موضوعات دشوار اصلی همچنان باقی مانده است”.

اینکه این مشکلات تا ماه اوت حل بشوند با توجه به روند مذاکرات که تا کنون پیشرفت کمی داشته است نیز بعید بنظر می رسد.

رویترز، 15 ژوئیه