سینمای ایران

نویسنده
مرضیه حسینی

بررسی اخبار سینمای ایران در هفته ی گذشته

مایکل موور در تهران…

 

بلیط فروش های خاص سینمای آزادی

بعد از نیکی کریمی که برای فیلمی که خودش سرمایه گذارش بود، ستاره اسکندری و مهتاب کرامتی بازیگران فیلم سینمایی “شبانه روز” نیز روز شنبه پنجم شهریورماه در گیشه سینما آزادی به تماشاگران این فیلم بلیط فروختند.

مهتاب کرامتی و ستاره اسکندری از ساعت 20 در گیشه سینما آزادی به همراه کارگردانان این اثر به فروش بلیت پرداختند. در روزهای گذشته نیز حمیدرضا پگاه و بهنوش بختیاری در این سینما بلیت فروختند.

فیلم سینمایی “شبانه ‌روز” در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر سال87 به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلمبرداری را از آن خود کرد. کیوان علیمحمدی و امید بنکدار پیشتر فیلم سینمایی “شبانه” را کارگردانی کرده بودند.

 

مرخص شدن بیضایی از بیمارستان و تمدید اقامت در استنفورد

در حالی که بیش از یکسال از مهاجرت بیضایی و خانواده‌اش به آمریکا می‌گذرد، این هنرمند در روزهای اخیر به بیمارستان رفت و بعد از مدتی بستری بودن روز جمعه مرخص شد.بیضایی که در دانشگاه استنفورد تدریس می‌کند به درخواست این دانشگاه قرارداد خود را تمدید کرد.

آخرین اثر بیضایی در ایران فیلم سینمایی «وقتی همه خوابیم» بود که در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

 

آخرین خبر از کلاه قرمزی

در حالی که حدودا اواخر سال گذشته بود که خبر ساخت فیلمی جدید از سری فیلم‌های «کلاه‌قرمزی» توسط صحرا فیلم اعلام شد، تازه‌ترین شنیده‌ها حکایت از آن دارند که کار پیش‌تولید این فیلم به زودی آغاز خواهد شد.

فیلمنامه فیلم جدید «کلاه‌قرمزی» با همکاری مشترک ایرج طهماسب و حمید جبلی نوشته شده ولی به علت مسافرت طهماسب به ایالات متحده فیلمبرداری این فیلم به تعویق افتاده و به محض حضور طهماسب در ایران این پروژه سینمایی کلید خواهد خورد.

فیلم جدید «کلاه‌قرمزی» که بعد از «کلاه قرمزی و پسرخاله» و «کلاه قرمزی و سرو ناز» سومین اثر سینمایی از این سری به شمار می‌رود به احتمال زیاد در نیمه دوم امسال فیلمبرداری شده و کارگردانی آن نیز برعهده طهماسب خواهد بود.

جبلی به مانند همیشه صداپیشگی کاراکترهای عروسکی اصلی فیلم را برعهده خواهد داشت و در کنار آن طهماسب نیز به ایفای نقش در فیلم خواهد پرداخت. فاطمه معتمدآریا نیز نقش مقابل طهماسب در فیلم را ایفا خواهد کرد.

به نظر می رسد با توجه به به جنبه تجاری فیلم‌های سری کلاه‌قرمزی قسمت جدید این فیلم به احتمال زیاد در جشنواره فیلم فجر به نمایش درنیامده و مستقیما راهی اکران عمومی شود.

 

ترخیص پدرسالار از بیمارستان

محمد علی کشاورز که پس از حدود سه هفته از «آی سی یو» به بخش «افق» بیمارستان «آتیه» تهران منتقل شده بود، 5 شهریور ماه از بیمارستان مرخص و به منزل رفت. محمد علی کشاورز از 17 مرداد در بیمارستان بستری شده بود.

این هنرمند ـ متولد 26 فروردین 1309 در اصفهان است و از سال 1327 با نمایش «هیاهوی بسیار برای هیچ» فعالیت بازیگریش را آغاز کرد و در سال 43 با فیلم «شب قوزی» وارد سینما شد.

او تا به امروز ایفاگر نقش‌های ماندگاری در تاریخ سینما بوده است که از جمله آنها می‌توان به فیلمهای «خشت وآینه»، «آقای هالو»، «رگبار»، «صادق کرده»، «شطرنج باد»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش های میرزا نوروز»، «مادر»، «پول خارجی»، «دلشدگان»، «روز واقعه»، «ناصرالدین شاه اکتورسینما»، «خسوف»، «زیردرختان زیتون» و «غزال» و مجموعه‌های تلویزیونی «هزاردستان»، «افسانه سلطان وشبان»، «سربداران»، «گرگ‌ها»، «پدرسالار» و «روشن تر از خاموشی» اشاره کرد.

 

اولین مصاحبه خاله نرگس بعد از قضیه فرنود خان

قضیه از آنجا شروع شد که کودکی به نام «فرنود» در برنامه خاله نرگس در واکنش به این سوال که کدام یک از کارهای شخصیش را خودش انجام می‌دهد، جمله‌ای گفت که مطابق عرف برنامه‌های سیما نبود. خاله نرگس تلویزیون ما هم در حالی که جا خورده بود در واکنشی کاملا بی ربط گفت: “ماشین لباسشویی؟ کار اشتباهیه نه!” و این قضیه سوژه ای شد برای رسانه‌ها، به خصوص در دنیای مجازی تا برخی در نکوهش «فرنود» و برخی در عظمت راستگویی او و لاپوشانی‌های تاریخی ما سخن بگویند و قلم بزنند. آزاده آل ایوب (خاله نرگس) برای اولین بار بعد از این ماجرای جنجالی تن به یک مصاحبه داده است.

آل ایوب در خصوص اقدام سریع در به کار بردن یک عبارت بی ربط در پاسخ به فرنود می گوید :امسال نهمین سال کار من در تلویزیون است. روی آنتن زنده هر اتفاقی ممکن است بیفتد و مجری باید توانایی جمع کردن قضیه را داشته باشد. علاوه بر تجربه ای که در کارم به دست آوردم، باید توان مدیریت مسائل غیر عادی و مدیریت بحران را هم داشته باشم. همیشه پیش خودم می‌گویم شاید پروژکتور ترکید. من باید اینقدر روی کارم دقیق شده باشم که بیننده به شنیده اش شک کند و پیش خود بگوید: خب من اشتباه شنیدم.

من بیننده را به شک انداختم و خیلی‌ها پیش خودشان گفتند که خب اشتباه شنیدیم اما آنها درست شنیده بودند. همواره ممکن است یک کودک جمله ای بگوید که بر خطرناک بودنش واقف نیست و ما باید توان جمع کردن قضیه را داشته باشیم.

آل ایوب در خصوص برخورد مدیران صدا و سیما بعد از برنامه گفت :بعد از برنامه برخوردها در حد یک تبسم بود و هر کسی خودش را به آن راه می‌زد که چیزی نشنیده است. البته از من غیر از این انتظاری نداشتند و اگر نمی‌توانستم درستش کنم شاید با من برخورد می‌شد. در کل همگی خود را به کوچه علی چپ زدیم.

آل ایوب در خصوص انتشار سریع فیلم این برنامه و بازتاب آن در محیط مجازی گفت :والا از آن روز تا الآن پای کامپیوتر نرفتم اما ظاهرا خیلی بین المللی شدم چرا که دوستان و آشنایان مدام به من زنگ می‌زنند و می‌گویند مشهور شده ای. در کل قضیه بازتاب زیادی داشت اما تا الآن از روزنامه و خبرگزاری کسی به من زنگ نزده بود!

 

فیلمی مثل «محمد (ص)» صنعت سینمای کشور را دگرگون می کند

اسکات اندرسون طراح سرشناس جلوه‌های ویژه در هالیوود که سابقه همکاری با فیلمسازانی چون استیون اسپیلبرگ، جیمز کامرون، پیتر جکسون، رومن پولانسکی، پل ورهوفن و یک جایزه اسکار در کارنامه دارد، معتقد است فیلمی مانند «محمد (ص)» می‌تواند صنعت سینمای ایران را تغییر ‌دهد. مرحله پیش تولید پروژه سینمایی «محمد(ص)» همچنان ادامه دارد و قرار است به زودی فیلمبرداری آن نیز آغاز شود.

طبق اعلام روابط عمومی این فیلم طی هفته‌ گذشته سرپرست‌های گروه‌های مختلف فنی و هنری به ‌همراه مجید مجیدی کارگردان فیلم، در آخرین سفر مرحله‌ پیش‌تولید از لوکیشن‌های درنظرگرفته‌شده در حوالی بندرلنگه، عسلویه و کرمان بازدید کردند و در هر لوکیشن به ارزیابی نهایی محل و ثبت تصویری موقعیت پرداختند.

در پایان این مجموعه سفرها، جلسه‌‌‌ای با حضور متصدیان دپارتمان‌های مختلف فیلم برگزار شد. در این جلسه که نزدیک به شش ساعت به‌ طول انجامید، گروه تهیه و تولید، گروه کارگردانی، گروه فیلمبرداری، گروه طراحی صحنه و گروه جلوه‌های ویژه حضور داشتند.

بخش عمده‌ای از مباحث این جلسه مربوط به ایجاد هماهنگی‌ بین اسکات اندرسون طراح جلوه‌های تصویری با دیگر دپارتمان‌های فیلم بود که بر اساس بازدید مجدد از لوکیشن‌ها باید در مشاوره با کارگردان فیلم به تصمیم‌گیری نهایی در مورد شکل قطعی سکانس‌های مورد نظر و کیفیت اجرای جلوه‌های ویژه در آنها دست می‌یافتند.

اسکات ای. اندرسن متولد سال 1964 در نیویورک است و تاکنون در بیش 20 فیلم به عنوان انیماتور و سوپروایزر تصاویر کامپیوتری همین طور طراح یا سوپروایزر جلوه‌های تصویری همکاری داشته است.

از سوی دیگر، ویتوریو استورارو فیلمبردار سرشناس ایتالیایی و برنده سه جایزه اسکار مدیر فیلمبرداری پروژه «محمد (ص)» است.

قرار است «محمد (ص)» به صورت سه‌گانه‌ای سینمایی و مستقل از هم تولید شود که به مقاطع مختلف حیات پیامبر اسلام (ص) بپردازد. در اولین فیلم، قصه از دوران جاهلیت و شرایط اجتماعی زمان تولد حضرت آغاز می‌شود و در 12 سالگی ایشان به‌پایان می‌رسد.

 

افشاگری هومن سیدی از شرایط تولید در سریال «سی‌امین روز»

مجموعه تلویزیونی “سی‌امین روز” که این روزها با یک سال وقفه روانه آنتن شبکه دو سیما شده است در زمان تولید با اتفاقات خاصی همراه بود. پس از حاشیه‌های قابل تامل انصراف پرویز شیخ‌طادی از کارگردانی و همچنین خودداری ستاره اسکندری و گلچهره سجادیه از ادامه همکاری با این پروژه تلویزیونی یکی دیگر از بازیگران سریال “سی‌امین روز” در مصاحبه‌ای اعلام کرده که او نیز به ناچار و اجبار حاضر به ادامه همکاری با این سریال شده است.

هومن سیدی ایفاگر نقش پرفراز و نشیب سیاوش در گفت‌وگو با بانی فیلم ضمن اشاره به عدم رضایت حضور در سریال “سی‌امین روز” به دلیل آماده نبودن فیلمنامه و ضعف‌هایی که فیلمنامه داشته است می‌گوید: آقای شیخ‌طادی به من گفتند امکان ندارد من این فیلمنامه را شروع کنم. من هر شب فیلمنامه را بازنویسی خواهم کرد و پس از بازنویسی جلوی دوربین خواهد رفت. اما بعد از جایی با مخالفت آقای جودی(تهیه‌کننده)دیگر فیلمنامه بازنویسی نشد. همان روزها من مشکل داشتم و دیگر آقای شیخ‌طادی هم نمی‌توانست جواب مرا بدهد چون خودش هم با ماجرا مشکل داست.

سیدی در ادامه به جدایی شیخ‌طادی و جایگزین شدن افشار اشاره کرده و ادامه می‌دهد: من و همسرم به اتفاق به دفتر آقای جودی رفتیم و گفتیم ما با این شرایط ادامه نخواهیم داد. آقای جلالی(مدیر تولید)نامه‌ای جلوی ما گذاشتند و گفتند امضاء کنید که نمی‌آیید و تبعات آن را هم می‌پذیرید. اگر نیایید سیصد میلیون خسارت این یک ماه را باید پرداخت کنید. من به آقای جودی گفتم قرار بوده ما با آقای شیخ‌طادی کار کنیم نه با آقای افشار، ایشان گفت شما قراردادت را ببین که با من قرارداد بستی یا آقای شیخ‌طادی؟ معلوم است که با تهیه‌کننده قرارداد بسته‌ام اما وظیفه تهیه‌کننده محترم این است که به موقع دستمزد مرا بدهد اما قطعا من برای انجام یک کار با کارگردان طرف هستم.

سیدی ادامه داد من به آقای جودی گفتم آقا اشتباه کرده‌ام تا الان به من پول نداده‌اید الان هم پول نمی‌خواهم بگذارید بروم، شما هم که قرار است تمام پلان‌های آقای شیخ‌طادی را تکرار کنید! آقای جلالی گفتند بیایید بروید با آقای افشار صحبت کنید شاید ایشان نخواهند با شما کار کنند! گفتیم خدا خیرشان بدهد امیدوار هستم ایشان نخواهد با ما کار کند.

وی ادامه می‌دهد: من با خانم صمدی رفتیم پیش آقای افشار صحبت کردیم ایشان حرفی به من زدند که تا قیام قیامت فراموش نمی‌کنم! ایشان گفتند شما خودتان را وارد این مسئله نکنید این مسئله برایتان خطرناک است! همین‌طور که فوتبال می‌دیدند کاغذی را درآوردند و گفتند من استعفاء دادم چون قرار است فیلم سینمایی بسازم، آمده‌ام که پرویز را برگردانم همین! من و خانمم امضاء کردیم و آمدیم. اما شب تماس گرفتند و گفتند شما آفیش هستید. خانم من با آقای افشار تماس گرفتند و گفتند که ما به درد شما نمی‌خوریم اجازه بدهید که هر کداممان برویم سراغ کار خودمان اما آقای افشار گفتند این چه حرفی است که می‌زنید قطعا ما یک کار خوب خواهیم ساخت درنهایت ما مجبور شدیم تن به این کار بدهیم.

 

جمال شورجه :باید اسکار را تحریم کنیم !

جمال شورجه در گفتگو با یکی از سیات های سینمایی حرفه ای جالب توجهی زده است.

جمال شورجه معنقد است سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سینمای ملی ماست. سینمای ارزش‌هاست. مضامین این سینما برای نوجوانان و جوانان ما الگوساز است تا بتوانند از آن سرمشق بگیرند. ما در عرض این هشت سال آنقدر موضوع و مضامین ناب داریم که چون دریای عمیقی هیچ‌گاه به انتهای آن نخواهیم رسید.

شورجه در خصوص عدم رغبت یه سخات فیلم های دفاع مقدس به خاطر بار مالی و نبودن حامی می گوید :ما نمی‌‌توانیم به آن صورت اسپانسر جذب کنیم و مثلا برویم از ایران خودرو یا جاهای دیگر کمک بخواهیم.این اقدامات اهانت به سینمای انقلاب و دفاع مقدس است.این کار وظیفه دولت است.الان برای فیلم آقای مجیدی حدود شصت میلیارد تومان هزینه شده که البته به‌حق هم هست.کار خوب بودجه خوب می‌خواهد.ما هدفمان نشر و ترویج تفکرات انقلاب و دفاع مقدس است.ما به فکر درآمدزایی نیستیم.

شورجه در پاسخ به این سئوال که از بین دو فیلم «جدایی نادر از سیمین» و «پایان نامه»کدام اثر را شایسته حضور در مراسم اسکار می دانید، گفت: من معتقدم که هیچ‌کدامشان نباید بروند.ما باید نمایش فیلم‌های آمریکایی را تحریم کنیم.مگر آنها انواع و اقسام تحریم‌ها را علیه ما انجام نمی‌دهند پس چرا ما باید فیلم‌هایشان را در صدا و سیمای خودمان نمایش دهیم؟یا اینکه تصمیم‌گیری کنیم کدام فیلم را به اسکار بفرستیم.چرا باید فیلم «جدایی نادر از سیمین» در خارج ازکشور مورد توجه قرار بگیرد و فیلم «اخراجی‌ها» در اکران بین المللی جایی نداشته باشد؟حتما این فیلم توانسته برای آنها مفید باشد. آنها دارند ما را به سخره می‌گیرند.کشورمان را غیرقابل اعتماد می‌بینند که مخاطب تشویق به مهاجرت می شود چون تامین مالی و جانی ندارد.این فیلم همسو با آرمانهای کشورهای متخاصم است.اگر هدفشان جز این است پس چرا به فیلم‌های دیگری مانند «اخراجی‌ها» بی توجه هستند؟حتی شنیده‌ام که «جدایی نادر از سیمین» قرار است در سینماهای آمریکا نمایش داده شود، خب در سینماهای آمریکا چه فیلم‌هایی اکران داده می‌شوند؟چرا فیلم «33 روز» جمال شورجه را در آمریکا اکران نمی‌کنند؟

 

قسمت دوم «ورود آقایان ممنوع» ساخته می شود

علی سرتیپی «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان از ساخت قسمت دوم این فیلم خبر داد و دلیل آن را استقبال مخاطبین دانست.

 علی سرتیپی دراین ارتباط گفت: پیمان و مهراب قاسمخانی مشغول نگارش فیلمنامه هستند و قصد داریم امسال قطعا این فیلم را کلید خواهیم زد. ترجیح می‌دهم در آینده درباره داستان بخش دوم صحبت کنم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم از همین ترکیب فعلی بازیگران و عوامل «ورود آقایان ممنوع» استفاده کنیم. رامبد جوان کار کارگردانی را برعهده می‌گیرد.

یکی از دلایلی که تصمیم گرفتیم این پروژه را بسازیم استقبال مخاطبان از اکران فیلم بود و اینکه ثابت کنیم می‌توان فیلم کمدی ساخت که در آن لودگی دیده نشود.

فروش فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» تاکنون از مرز چهار میلیارد تومان گذشته است. در این فیلم ویشکا آسایش، رضا عطاران، مانی حقیقی، پگاه آهنگرانی، بهاره رهنما، ستاره پسیانی و…. بازی کردند.

 

آخرین اخبارپانزدهمین جشن سینمای ایران

کمال تبریزی، علی زرین، داود رشیدی و مسعود بهنام چهار سینماگری هستند که در پانزدهمین جشن خانه سینما تقدیر می‌شوند. در نشست خبری پانزدهمین جشن خانه سینما که با حضور کیومرث پوراحمد دبیر جشن و مازیار میری مدیر اجرایی آن برگزار شد، نام چهار سینماگر برای تقدیر اعلام شد.

جایزه سیف‌الله داد را علی زرین مدیر سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دریافت خواهد کرد، پوراحمد با اشاره به سوابق درخشان وی گفت: در دوره‌ای که فیلمسوزی و پاک کردن خاطرات سینمای ایران رواج داشت، آقای زرین در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فضایی برای فعالیت سینماگران شاخص سینمای ایران به وجود آورد.

وی ادامه داد: زمانی که از او خواستند کانون را‌‌ رها کند، گفت من معلمی ساده هستم و به سر کارم برمی‌گردم، او کانون را میراث پدری نمی‌دانست، دوره فعالیت او طلایی‌ترین دوران کانون است، به او پست‌های مختلف پیشنهاد شد اما گفت به کودکان علاقه دارد و فقط برای بچه‌ها کار می‌کند.

پوراحمد افزود: در زمان او فیلم‌های «دونده»، «باشو غریبه کوچک» و… ساخته شد، بیضایی، کیارستمی و نادری در این دوره در کانون فیلم ساختند.

مازیار میری گفت: برای اینکه درباره آقای زرین فیلم هفت هشت دقیقه‌ای ساخته شود، همه سینماگران تمایل دارند حضور داشته باشند و درباره این شخصیت تاثیرگذار سینمای ایران صحبت کنند. درباره آقای کمال تبریزی هم بگویم که او می‌توانست و شرایط خوبی داشت که در کنار ما نباشد اما کنار ما و خانه سینما ماند.

پوراحمد درباره داود رشیدی گفت: او از اساتید تئا‌تر و از بهترین بازیگران سینما و تلویزیون است، من با او تجربه‌هایی داشته و بسیار از او آموخته‌ام، او بازیگری بااخلاق و حرفه‌ای است، چیزی شبیه خسرو شکیبایی. مسعود بهنام از صداگذارانی است که سیستم دالبی ساراند را در سینمای ایران راه‌اندازی کرد.

کارگردان «شب یلدا» ادامه داد: او برای نخستین بار تصاویر ویدئویی را به فیلم تبدیل کرد در استودیوی او هر صداگذاری برای هر فیلمی می‌تواند کار کند، او این سنت اشتباه را تصحیح کرد. اخلاق شخصی او و سلوک حرفه‌ای‌اش ستودنی است.

آیین نکوداشت این چهار سینماگر ۲۱ شهریورماه در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود.

 

جنجال دوباره بهروز افخمی و فرزند صبحش

بهروز افخمی طی نامه ای به دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران خواستار خروج فیلم “فرزند صبح” از داوری این جشن سینمایی شد.

در متن این نامه آمده است: با سلام و احترام به استحضار می رسد چنان که می دانید فیلمی به نام فرزند صبح به جشن خانه سینما ارائه شده است که تهیه کنندگان آن در تیتراژ از نام این جانب و مرحوم سیف اله داد با عنوان کارگردان و تدوینگر سو استفاده کرده اند. سیف اله داد هیچ نقشی در تدوین آنچه با دستبرد به نام او سر هم بندی شده نداشته و من نیز فیلم موجود را کارگردانی نکرده ام.

در ادامه این متن می خوانیم: آنچه با عنوان فرزند صبح و ضمن سو استفاده از تکه های فیلمبرداری شده فراهم شده است مجموعه ای است از قاب های تحریف شده و از شکل افتاده با تصاویر مات و محو که به شلخته ترین نحو لحظات مرده و نماهای بی ترتیب را با دوبلاژ سر سری و موسیقی نا مربوط و نا مطبوع تزئین کرده است و به یکی از بی ریخت ترین و بی سر و ته ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران شکل داده اند. خانه سینما و جشن خانه سینما وظیفه حمایت از حقوق حرفه ای و صیانت از شئون و ارزشهای اخلاقی و فرهنگی سینمای ایران را بر عهده داد و روا نیست به یکی از فاجعه بار ترین موارد دستبرد به حیثیت های اخلاقی و فرهنگی مجال ابراز وجود دهند.

وی در پایان درخواست کرد: تقاضا می شود در جهت حذف فیلمی که با نام فرزند صبح عرضه شده از برنامه ها و ارزیابی های جشن خانه سینما دستور اقدام فرماید. فرصت را برای تجدید مراتب احترام مغتنم می دانم.

 

کدام فیلم نماینده ایران در اسکار خواهد شد ؟

این روزها خبر اصلی رسانه های سینمایی معرفی نماینده ایران به اسکار است. هر رسانه ایی سعی دارد گزینه مورد نظرش را بیشتر مطرح کند. تا چند روز گذشته تنها صحبت از جدایی نادر از سیمین بود. تا اینکه خبر گزاری فارس فیلم “یه حبه قند” رضا میرکریمی را برای اسکار پیشنهاد داد. فیلمی که با توجه با قوانین اسکار عملا نمی تواند معرفی شود، چون تا پاییز اکران عمومی نخواهد داشت.

در روزهای اخیر با شروع اکران آلزایمر و حضور مدیر عامل فارابی در افتتاحیه این فیلم بحث معرفی این فیلم به اسکار مطرح شد. با چند واکنش از طرف افراد نزدیک به معاونت سینمایی به نفع این فیلم به نظر می رسد شانس این فیلم برای معرفی به اسکار در حال افزایش است.م

بانی فیلم در همین خصوص نوشت: در حالی که 20 روز به معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار باقی مانده مسئولان سینمایی می گویند الزاما قرار نیست فیلم ایران جدایی نادر از سیمین باشد.

احمد میرعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با حضور در افتتاحیه فیلم آلزایمر ضمن تمجید از این فیلم گفت:طبق گمانه‌زنی‌ها فیلم سینمایی “آلزایمر” جزو یکی از پنج فیلم برتر خواهد بود. البته این خبر در حد گمانه‌ زنی‌ است، اما این فیلم یکی از گزینه‌های اسکار است.

یکی از نویسندگان سایت خبر آنلاین نیز در مطلبی پیش بینی کرده که فیلم فرهادی به اسکار نخواهد رفت: «”جدایی نادر از سیمین”. جدا از جنس مضمونش، تکنیک ممتازش، جوایز بین المللی پرشماری که برده، فاصله کیفی بسیار زیادش با سایر تولیدات امسال سینمای ایران، اکران جهانی موفقش، پخش کننده معتبر جهانی اش و تمام شانسی که همه کارشناسان برایش قایلند، به دلایل گوناگون این فیلم به اسکار معرفی نخواهد شد.دلیل نخست آن که مدیران فعلی همواره ثابت کرده اند تلاش می کنند با ایستادن روبه روی خواست جامعه سینمایی قدرت نمایی کنند و وانمود کنند تحت تاثیر خواست عمومی قرار نمی گیرند و به گمان خودشان، جو زده نیستند.

دوم آنکه به گواه مطبوعات و رسانه های همسو با دولت، برخی از این دوستان، به غلط از فیلم تعبیر سیاه نمایی و از این قبیل تفاسیر داشته اند که همین مساله می تواند شانس فیلم را کمتر کند.

دیگر آنکه فیلم نماینده شایسته ایران در اسکار یا خودش باید ضد امریکایی و ضد صهیونیستی باشد یا کارگردانش سابقه ای در این امور داشته باشد.

دلیل بعدی آن است که قطعا همچون همیشه افرادی با تفکر کاملا مخالف شرکت در اسکار در هیات انتخاب انتخابی آقایان حضور موثرخواهند داشت و طبعا فیلمی که شانس زیادی برای جای گرفتن در میان نامزد های نهایی اسکار داشته باشد برگزیده نخواهد شد. چون اساسا اسکار چیز بدی است.

پنجمین دلیل برای این پیش بینی نظر منفی یکی دو منتقد معتمد آقایان درباره فیلم است که ظاهرا طرف مشورت هم قرار می گیرند. اینان با مواضع مشکوک و خصومت بارشان هرجا توانستند با دلایل بی اساس و ژست هایی که انگار بر استدلالی مبتنی است، خود را فریب دادند و خورشید را انکار کردند.

و ششمین دلیل آنکه تجربه ثابت کرده در این معاونت معمولا کارهایی که درست است و باید انجام شود، نمی شود و کارهایی که نباید، انجام می شود.

گمان این است که “آلزایمر” احمد رضا معتمدی گزینه مورد نظر مدیران سینمایی است واین فیلم به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی خواهد شد.»

از سوی دیگر جهانگیر الماسی دیگر فرد نزدیک به معاونت سینمایی بود که از آلزایمر حمایت کرد. او در گفتگو با فارس گفت: من فیلم سینمایی «آلزایمر» (احمدرضا معتمدی) را بهترین گزینه برای معرفی به آکادمی اسکار می‌دانم.

وی در ادامه افزود: فیلم دیگر که به نظرم شایستگی حضور در اسکار را دارد، «آسمان محبوب» ساخته داریوش مهرجویی است. البته به این شرط که کیفیت چاپ درست شود.

 

خبر ساخت فیلمی مهم :بدنامی مهری

ابراهیم مختاری سرانجام فیلمی را جلوی دوربین می برد. “بدنامی مهری” دومین فیلم بلند ابراهیم مختاری بعد از سالها دوری از سینما شهریور ماه کلید می خورد. تا کنون حضور لیلا حاتمی-صابر ابر و آناهیتا افشار در این فیلم قطعی شده. اما هنوز بازیگر مرد اصلی این فیلم مشخص نشده. و دست اندرکاران این فیلم مشغول مذاکره برای انتخاب بازیگر این نقش هستند. با تکمیل شدن عوامل و مهیا شدن شرایط این فیلم کلید می خورد.

 فیلمنامه این فیلم را خود مختاری نوشته و داستان فیلم روایت اتفاقاتی است که در پی اختلاف یک زن با شوهرش می افتد. حسین جعفریان این فیلم را فیلمبرداری خواهد کرد و تمام صحنه های این فیلم به تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان در تهران جلوی دوربین می رود.

 زینت آخرین فیلم ابراهیم مختاری در دهه هفتاد است.

 

مایکل مور در ایران

در حاشیه ضیافت افطار سازمان گسترش سینمای مستند و تجربی جواد شمقدری در صحبت هایی خبر از حضور “مایکل مور” فیلمساز جنجالی آمریکایی به ایران داد.

شمقدری در این مورد گفت: اخیرا هم مایکل مور تقاضا کرده بود به ایران بیاید و ما تلاش می‌کنیم او را برای حضور در جشنواره فیلم حقیقت دعوت کنیم، تعبیر مایکل مور نیز این بوده که من از سینمای ایران فیلم‌هایی دیدم که برایم بسیار ویژه بود و چنین تصوری نسبت به جامعه ایرانی نداشتم. گاهی هم برخی سیاه نمایی‌ها وجود داشته و تعجب کردم وقتی دیدم که جوانان ایرانی اسکی می کنند و یا به کافی شاپ می روند. من این مسائل را باور نکردم و در این مورد تحقیق کردم و به همین دلیل خواستم به ایران بیایم. ضمن این که او معترض به سیاست‌های دولت آمریکاست و با این کار می خواهد اعتزاض خود را نشان بدهد.

مایکل مور در ۲۳ آوریل ۱۹۵۴ در فلینت، ایالت میشیگان، آمریکا بدنیا آمد. در دانشگاه میشیگان در رشتهٔ خبرنگاری تحصیل کرد و کار حرفه‌ای خود را با ویراستاری مجله دانشگاه میشیگان آغاز کرد. پس از تحصیل به فیلم‌سازی مستند و برنامه‌سازی برای تلویزیون روی آورد. ویژگی اصلی فیلم‌های او زبان تند و جسورانه‌اش علیه سیاست‌مداران بخصوص سیاست‌مداران آمریکا است.

 

پگاه آهنگرانی امکان رفتن دارد اما چون عاشق ایران است می ماند!

منیژه حکمت درباره پگاه آهنگرانی گفت: پگاه آهنگرانی بازیگری بوده که هیچ وقت در نقش خنثی حضور نداشته و فیلم­هایش قابل دفاع بوده است.یعنی این طور نبوده که به خاطر پول بخواهد در فیلم­ها حضور یافته باشد.بنابراین تصمیم های او برای ما قابل احترام است.پگاه من دختری است که عاشق ایران است و با اینکه امکان رفتن دارد دراین خاک می ماند.

منیژه حکمت همچنین درباره موفقیت فیلم ورود آقایان ممنوع گفت: ما در ورود آقایان ممنوع به مردم احترام گذاشتیم و نتیجه این احترام را هم دیدیم. ما نمی توانیم سلیقه تماشاگرارا پایین بیاوریم تا هرچیزی را بسازیم ور وانه اکران کنیم.به این بهانه که بخواهیم به پول بیشتری برسیم.پایین آوردن سطح سلیقه مردم به هر دلیلی خیانت به آنهاست. ورود آقایان ممنوع تجربه حمایت مردم از سینمای مستقل بود در شرایطی که فیلمی مثل اخراجیها حمایت ارگانها را داشت و بلیط­های نیم بهای آن در اختیار نهادهایی قرار می گرفت وحتی با همکاری آموزش و پرورش مدارس هم در فروش بالای آن سهیم بودند. اما در فیلم ورود آقایان ممنوع فقط حضور مردم بود. فیلمی که نه امکانات خاصی داشت و نه بودجه میلیاردی داشت و نه مثل اخراجی­ها امکان ورود به خط قرمزها را داشت.اما ما سینماگریم و مردم این را می دانند. ما با صداقت پیش رفتیم و مردم هم جواب این صداقت را دادند.

 

داوری لیلا حاتمی در فستیوالی در فرانسه

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم deauville، لیلا حاتمی به همراه «ساموئل بنشتریت» (نویسنده و کارگردان فرانسوی، به عنوان رییس)، سابرینا ایو زانی، الیزا سدناکویی و بنیامین سیکوسو داوری این بخش فستیوال را بر عهده خواهند داشت.

این داوران فیلم‌های بخش مسابقه را ارزیابی می‌کنند و به بهترین فیلم از نظر نوآوری‌های فنی و هنری جایزه می‌دهند.

جشنواره دوویل از 2 تا 11 سپتامبر همزمان با حادثه 11 سپتامبر و انفجار برج‌های دوقلو در شهر دوویل فرانسه برگزار می‌شود.

«جدایی نادر از سیمین» جایزه‌ی بهترین فیلم از نگاه مردم را از جشنواره‌ی فیلم آمستردام دریافت کرد

جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی که در جشنواره‌ی فیلم آمستردام در بخش غیررقابتی به نمایش درآمده است، شامگاه گذشته ـ 30 مرداد ماه ـ در مراسم اختتامیه جایزه‌ی مخاطبان را گرفت.

«جدایی نادر از سیمین» فیلم افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی فیلم آمستردام بود.

جدایی نادر از سیمین» در ادامه‌ی حضورهای بین‌المللی‌اش طی هفته‌ها و ماه­های آینده در افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی «فوکوئوکا» ژاپن به نمایش درخواهد آمد و سپس در جشنواره‌های «تلوراید» آمریکا، تورنتو کانادا وجشنواره‌ی‌ نیویورک آمریکا، اکران خواهد شد.

این فیلم طی هفته‌ها و ماه­های قبل جایزه بزرگ بهترین فیلم بخش مسابقه جشنواره‌ سن پترزبورگ روسیه، جایزه اول جشنواره‌ «زردآلوی طلایی» ارمنستان و جایزه‌ اول جشنواره‌ کرواسی را دریافت کرده است.

 

برنامه جهانی اکران فیلم جدایی نادر از سیمین

جدیدترین ساخته‌ اصغر فرهادی که از 30 سپتامبر در سینماهای آمریکا به نمایش درخواهد آمد، از روز 25 خرداد در بلژیک، دوم تیر در تایلند و 20 مرداد در هلند به‌روی پرده رفته است و طبق برنامه از هشتم سپتامبر (17 شهریور) در سینماهای سوئیس نمایش خواهد داشت.

«جدایی نادر از سیمین» در ادامه‌ اکران جهانی، از روز 25 دسامبر (4 دی) به‌طور هم‌زمان در ایتالیا و نروژ نمایش خواهد داشت و طبق برنامه‌ اعلام‌شده از روز 6 ژانویه سال آینده میلادی (16 دی) در سینماهای برزیل نمایش خود را آغاز خواهد کرد.

 

شاید تصمیم شهاب حسینی عوض شود!

خبرگزاری مهر گزارش داد شهاب حسینی به عنوان بازیگر مرد اصلی فیلم بدنام مهری ابراهیم مختاری انتخاب شد تا سومین همکاری لیلا حاتمی و شهاب حسینی بعد از پرسه در مه و جدایی نادر از سیمین شکل بگیرد. اما این حضور وقتی اهمیت پیدا می کند که صحبت های شهاب حسینی درباره کنار گزاشتن موقت بازیگری بعد از بازی در سریال سرزمین کهن را به یاد بیاوریم.

حسینی چند ماه پیش در گفت و گوهای مفصلی با چند سایت و مجله سینمایی از خداحافظی قطعی و فاصله گرفتن از سینما حداقل برای چهار سال خبر داده بود اما از قرار معلوم تصمیم شهاب حسینی عوض شده و او قصد ادامه فعالیت در سینما را دارد.

فیلمنامه این فیلم را خود مختاری نوشته و داستان فیلم روایت اتفاقاتی است که در پی اختلاف یک زن با شوهرش می افتد. حسین جعفریان این فیلم را فیلمبرداری خواهد کرد و تمام صحنه های این فیلم به تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان در تهران جلوی دوربین می رود. زینت آخرین فیلم ابراهیم مختاری در دهه هفتاد است.سید جمال ساداتیان امروز در گفتگو با فارس اعلام کرد این فیلم هنوز پروانه ساخت نگرفته است.

 

تیزرتبلیغاتی با بازی پرویز پرستویی و قالیباف شهردار تهران

در یک اقدام قابل توجه توسط حوزه هنری، کتاب‌های مهم حوزه دفاع مقدس در آنونس‌هایی در سینماهای حوزه هنری توسط شخصیت‌های مشهور به مردم معرفی می‌شوند.

علاوه بر کتاب‌های مهمی در حوزه دفاع مقدس، کتاب‌های دیگری در حوزه‌های مختلف در این آنونس‌ها معرفی شده‌اند. «بابانظر»، «دا»، «شنام»، «جای امن گلوله‌ها»، «نمایش‌های ایرانی»، «کوچه نقاش‌ها» و…از جمله کتاب‌هایی هستند که به شکل گسترده در سینماهای متعلق به حوزه هنری تبلیغ می‌شوند.

اما یکی از بهترین این آنونس‌ها، آنونس معرفی کتاب «بابانظر» توسط پرویز پرستویی بازیگر سینمای ایران و محمدباقر قالیباف شهردار تهران است.

در آنونس دیگری رخشان بنی‌اعتماد کارگردان سینمای ایران و مریلا زارعی از کتاب «دا» سخن گفته‌اند یا در آنونس کتاب «شنام»، رضا کیانیان به شکل کوتاهی درباره این کتاب صحبت می‌کند.

در آنونس کتاب «بابانظر» درابتدا پرویز پرستویی در صحبت‌هایی می‌گوید: «الان صحبت پهلوان پهلوانان، شهید بابانظر است.»

پرستویی در بخش‌هایی دیگر از این فیلم می‌گوید: «یادمان باشد بابانظرها چه کردند و ما چه می‌کنیم. آیا قدرشناس بابانظرها هستیم؟»

در ادامه خود پرستویی می‌گوید: «نه نیستیم.»

محمدباقر قالیباف نیز در این فیلم کوتاه می‌گوید: «شما نمی‌توانید باور کنید چشم کسی به خاطر انفجار تانک از حدقه به طور کامل در آمده باشد و تمام بدنش پر ترکش شده باشد و با کهنه‌های لباس خودش که به خاطر موج انفجار پاره شده بود سر و تن خودش را ببندد و تا صبح در منطقه بماند و یک آخ هم نگوید.»