موازی سازی و تسخیر سایت

نویسنده
نادر کرمی

» کانون مدافعان و فشارهای بیشتر

shirinebadi863.jpg

در ادامه برخوردها با کانون مدافعان حقوق بشر، سایت شیرین عبادی به دلیل آنچه سکوت در مورد فجایع غزه خوانده شده،‌ هک شد.

این روزها کانون مدافعان حقوق بشر روزهای سختی را سپری می کند. پلمپ دفتر این نهاد غیردولتی در تهران اولین ضربه به کانون بود و پس از آن تجسس از دفتر شیرین عبادی، رییس این مرکز و بازداشت ژینوس سبحانی، منشی آن ضربات دیگری بود که به این کانون وارد آمد. حملاتی که در شرایط ویژه خبری ناشی از حمله اسراییل به غزه از سوی حاکمیت اجرایی شد.

با این حال کانون مدافعان حقوق بشر طی این مدت تلاش کرده است همچنان به فعالیت های خود ادامه دهد. وعده ای که شیرین عبادی هفته گذشته در گفتگو با روزآنلاین بر آن تاکید کرده بود.

انتشار گزارش سه ماهه کانون از موارد نقض حقوق بشر در ایران در پاییز ۱۳۸۷یکی از مهمترین اقدامات کانون در این زمینه بوده است.

از سوی دیگر سایت جدید “کانون مدافعان حقوق بشر” فعالیت رسمی خود را از تاریخ 28 دی‌ ماه 1387 آغاز کرده و به گزارش روابط عمومی این نهاد، در آدرس www.humanrights-ir.org قابل دسترس است.

همزمان، در آغاز این هفته کانون مدافعان با انتشار دو بیانیه جداگانه جدید ترین مواضع خود را اعلام کرد.

دومین بیانیه در مورد غزه

روز شنبه کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار دومین بیانیه خود در مورد حوادث غزه موضع گیری کرد. در این بیانیه که ساعاتی پیش از اعلام آتش بس یکجانبه اسراییل انتشار یافت آمده است: “حوادث غزه مصداق شدیدترین نوع نقض حقوق بشر در شرائط جنگی است.”

در ادامه این بیانیه نیز آمده است: “آنچه در غزه می‌گذرد تابلوی تمام نمای چهره خشن انسان نماهایی است که جز به افزایش قدرت خود و توسعه قلمرو آن به اندیشه دیگری نمی‌پردازند”.

در این بیانیه همچنین با اشاره به اینکه “افروختن آتش جنگ جز تأمین منافع سیاستمداران قدرت طلب و سلطه جو نه فقط هیچ سودی برای مردم ندارد بلکه جز ویرانی و فقر و بدبختی ثمره ای ببار نمی آورد” و همچنین محکومیت کشتار انسان های بی گناه در غزه، از طرفین نزاع خواسته شده است که “هرچه سریع تر با قبول آتش بس نقطه پایانی برای این وضعیت اسفبار قرار داده و کوشش کنند از طریق مذاکره برای ایجاد صلح پایدار و تأسیس یک دولت فلسطینی مستقل و قدرتمند به آرمان های ملت آزاده فلسطین جامه عمل بپوشانند”.

این بیانیه در واقع پاسخ مجددی بود به جریان هایی که قصد داشتند با سواستفاده از جنگ غزه فشارها را بر این نهاد حقوق بشری افزایش دهند.

موازی سازی با کانون

در عین حال در همان روز درج خبری در خبرگزاری مهر که در آن ادعا شده بود “ کانون دانشجویی مدافعان حقوق بشر به منظور استفاده بهینه از توانایی‌های جنبش دانشجویی و دانشگاهیان داخل و خارج کشور تشکیل می شود” از سوی کانون مدافعان حقوق بشر جعل عنوان این نهاد تلقی و در اطلاعیه ای تکذیب شد.

اقدامی که به اعتقاد ناظران با توجه به تجارب پیشین در مورد ایجاد تشکل های موازی و هم نام در جنبش دانشجویی، سناریویی امنیتی تلقی می شود.

بر این اساس، در اطلاعیه کانون آمده است: “کانون مدافعان حقوق بشر اگرچه تأسیس هر نهاد حقوق بشری را به فال نیک می‌گیرد و این اقدام را به مؤسسین چنین نهادهایی تبریک می‌گوید اما اعلام می کند که اتخاذ عناوینی شبیه کانون مدافعان حقوق بشر، سوء استفاده از نام این کانون است، بنابراین لازم است افرادی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند، عناوین دیگری را برای خود انتخاب کنند”.

کانون مدافعان حقوق بشر در این اطلاعیه با تشریح روند تشکیل این نهاد که هیات موسس پنج نفره آن یعنی شیرین عبادی، محمدعلی دادخواه، محمد سیف زاده، محمد شریف و عبدالفتاح سلطانی، در سال 80، به عضویت این نهاد مردمی در سال 1382 به عضویت رسمی فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر مستقر در پاریس اشاره کرده است.

به این ترتیب کانون مدافعان حقوق بشر در اطلاعیه خود تاکید کرده است که هیچگونه ارتباط ساختاری با نهادی که خبرگزاری مهربه آن اشاره کرده، ندارد و اصولا این کانون هیچ واحد دانشجویی ندارد.

در این شرایط به نظر می رسد نهادی که به منظور دفاع از حقوق شهروندان از سوی تعدادی از وکلای دادگستری تشکیل شده بود، اینک به جایی رسیده است که دفاع از کیان مجموعه خود را در صدر امور می بیند.