احمدی نژاد در بالگرد؛ صندلی ها خالی

نویسنده
آرش معتمد

» تحلیف هم با شرم برگزار شد

مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور دهم جمهوری اسلامی روز گذشته در مجلس شورای اسلامی در شرایطی برگزار شد که اکثر صندلی های مجلس خالی بود و تشریفات مجلس ناچار به انتقال برخی از مهمانان از طبقه دوم به داخل صحن علنی شد. مسوول تشریفات بیت رهبری و سردار فیروز آبادی که معمولا در مراسم های اینچنینی در ردیف دوم و سوم می نشستند نیز به دلیل خالی ماندن صندلی هادر ردیف اول مستقر شدند.

 این مراسم  تحت شدید‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تدابیر امنیتی برگزار شد، به طوریکه  تمامی خیابان‌های منتهی به بهارستان بسته و بیش از پنج هزار نفر از نیروهای نظامی و امنیتی در این خیابان‌ها مستقر شده بودند؛ ایستگاه متروی بهارستان نیز به خاطر برگزاری این مراسم به طور موقت تعطیل موقت شد. در محوطه بیرونی بهارستان سگ‌های بمب‌یاب مشغول امن‌سازی منطقه بودند. تلفن های همراه در بهارستان و مناطق اطراف آن هم به طور کامل قطع شده بود.

بر اساس گزارش سایت پارلمان نیوز، از 70 نماینده عضو فراکسیون خط امام مجلس در مراسم تحلیف، تنها 17 نفر در جلسه شرکت کردند، که عده ای از آنها هم با آغاز سخنان احمدی‌نژاد صحن علنی مجلس را ترک کردند.. به گفته مجید نصیرپور، نماینده مجلس، بسیاری از چهره‌های شاخص اصولگرا نیز امروز غایب بودند. برخی از اعضای فراکسیون خط امام پیش از این اعلام کرده بودند در مراسم تحلیف به نشانه اعتراض به انتخابات و حوادث پس از آن شرکت نخواهند کرد.

 از سوی دیگر اکثر مهمانان خارجی و سفرای کشورهای دعوت شده در جلسه تحلیف حاضر نشده و یا مسولان رده پایین سفارت همچون دبیر سوم را به تحلیف احمدی نژاد فرستاده بودند.

این مراسم برخلاف مراسم تنفیذ، به صورت مستقیم از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد؛در حالیکه اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و علی‌اکبر ناطق‌نوری حاضر به شرکت در این مراسم نشدند. اعضای مجلس خبرگان رهبری و حتی افرادی چون محمد یزدی و احمد خاتمی از حامیان احمدی نژاد هم در این جلسه غایب بودند؛ در مقابل رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان و فرماندهان نظامی در جلسه حاضر بودند.

با اینکه محسن کوهکن، سخنگوی هیات رییسه اعلام کرده بود  که تدارک حضور 250 نفر در صحن علنی مجلس بعنوان مهمانان مراسم تحلیف دیده شده، اما اکثر صندلی های صحن خالی ماند.

در این مراسم تصاویری از مراسم  تحلیف روسای جمهور بعد از انقلاب پیش از آغاز مراسم پخش شد که تصویر مربوط به دوره بنی صدر از آن حذف شده بود. پیش از آغاز مراسم تحلیف همچنین تصاویری از افتخارات علمی اخیر از جمله گوسفند شبیه‌سازی شده رویانا، ماهواره امید و… در صحن علنی مجلس به نمایش درآمد که به علت مرگ این گوسفند و حواشی پیرامون ماهواره امید و نقائص فنی آن، برخی پخش این تصاویر را درست ندانستند.

براساس گزارش پارلمان نیوز، علی لاریجانی در خیر مقدم به مهمانان اعلام کرد که از چهره های ملی ـ ورزشی و  هنرمندان دعوت شده اما چهره خاصی از این قشر، برخلاف مراسم تنفیذ، در جلسه دیده نشد.

 هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه نیز طی سخنانی به تمام مسئولان جمهوری اسلامی توصیه کرد با حفظ “وحدت و یکپارچگی” برای اعتلای ایران بکوشند. او در سخنان خود هیچ اشاره ای به بازداشت های اخیر، وضعیت بازداشتگاه کهریزک، برخی از کشته شدگان و برخوردهای خیابانی در جریان حوادث و بازداشت شدگان پس از انتخابات نکرد.

محمود احمدی نژاد نیز که مسیر پاستور تا بهارستان را با هلی کوپتر آمده بود پس از ادای سوگند طی سخنانی گفت: ما در برابر قانون‌شکنی، مداخله‌گری و سوء‌استفاده از ساختارهای بین‌المللی، تجاوزات و بی‌عدالتی‌ها، سکوت نخواهیم کرد.

او  همچنین به تبریک نگفتن برخی کشور‌های غربی واکنش نشان داد و گفت: کسی در ایران منتظر تبریک گفتن شما نیست و ملت ایران نه برای اخم‌ها و تشرهای شما ارزشی قائل است و نه برای تبریک‌ها و لبخند‌های شما ارزشی قائل خواهد بود.

از سوی دیگر در حالیکه ورود احمدی نژاد به مراسم تحلیف با بالگرد، توسط حامیان او تکذیب می شد خبرنگاران پارلمانی حاضر در مراسم تاکید کردند که احمدی‌نژاد با بالگرد آمده است. به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس، بیش از ده نفر از خبرنگاران پارلمانی گفته‌اند که یا ورود احمدی نژاد با بالگرد به مجلس را دیده‌اند و یا اینکه بلافاصله بعد از شنیدن صدای یک دستگاه بالگرد که در مجلس به زمین نشست، شاهد ورود احمدی‌نژاد به مجلس بوده‌اند.