اجازه دهید مردم راهپیمایی کنند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ادامه حمایت‌ها از فراخوان ۲۵ بهمن

سازمان عفو بین الملل، با انتشار بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است به آزادی برگزاری اجتماعات احترام بگذارد و به مخالفان اجازه دهند در روز ۲۵ بهمن ماه راهپیمایی مسالمت آمیز برگزار کنند.

همزمان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در سالگرد تاسیس جمهوری اسلامی و در آستانهٔ اولین سالگرد حبس خانگی رهبران جنبش سبز از دعوت به راهپیمایی روز ۲۵ بهمن شورای هماهنگی راه سبز امید حمایت و در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرده است که در این روز مردم با حضور در خیابان‌ها بتواند پیام آور اصلاحاتی برای عبور کشور از وضعیت بحرانی کنونی در عرصه داخلی و خارجی باشد.

 

افزایش سرکوب در آستانه انتخابات

با نزدیک شدن به سالگرد ۲۵ بهمن و هم‌زمان با دعوت برخی شبکه‌های اجتماعی برای حضور مردم در خیابان٬ شورای هماهنگی راه سبز امید٬ با انتشار بیانیه‌ای٬ خواستار حضور مردم در خیابان‌ها و “راه‌پیمایی سکوت” در این روز شد.

شورای هماهنگی راه سبز امید مناسبت این فراخوان را سالگرد تظاهرات خیابانی ۲۵ بهمن و نیز آغاز زندان خانگی “رهبران جنبش سبز” دانسته است.

سازمان عفو بین الملل، روز جمعه در بیانیه خود از ماقامات جمهوری اسلامی خواسته است که به این راهپیمایی مسالمت آمیز اجازه برگزاری دهد.

سال گذشته با دعوت مهدی کروبی و میرحسین موسوی٬ دو رهبر جنبش سبز٬ حامیان آن‌ها برای پشتیبانی از مبارزات مردم مصر و تونس به خیابان‌ها آمدند. این تظاهرات اما با واکنش نیروهای دولتی مواجه شد و حداقل دو تن از تظاهرکنندگان ـ- صانع ژاله و محمد مختاری -ـ در جریان تیراندازی‌های خیابانی کشته شدند.

بعد از برگزاری این تظاهرات، مهدی کروبی و میرحسین موسوی نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند و از آن زمان در حصر خانگی هستند.

عفو بین الملل، از سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر در بیانیه تازه خود برای چندیمن بار در سال گذشته، خواستار آزادی فوری آقایان کروبی و موسوی و زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی شده است.

این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین نگرانی خود را از افزایش دستگیری‌ها در ایران در آستانه انتخابات مجلس که قرار است در دوازدهم اسفند ماه سال جاری برگزار شود، ابراز کرده است.

عفو بین الملل خواسته است تمام کسانی که “تنها به خاطر ابراز عقایدشان تحت بازداشت قرار گرفته‌اند” فوری و بدون قید و شرط آزاد شوند.

این نهاد جهانی مدافع حقوق بشر، که مقر آن در لندن است، در بیانه روز جمعه خود با اشاره به اینکه در یک ماه گذشته ۴۹ نفر از اقلیت عرب زبان، دستکم در سه شهر خوزستان بازداشت شده‌اند، خواستار آزادی آنها شده است.

یک روز قبل از این بیانیه، سازمان دیده‌بان حقوق بشر، دیگر سازمان جهانی حقوق بشر نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به احتمال اعدام بازداشت شدگان اخیر خوزستان، از مسئولان جمهوری اسلامی خواست آندسته از شهروندانی را که از اواخر سال ۲۰۱۱ به این‌ طرف در شهرهای اهواز، شوش و حمیدیه بازداشت شده‌اند “فورا” آزاد کند و “آنان که مرتکب شکنجه شده‌اند را پاسخگو و مسئول بداند”.

عفو بین الملل، همچنین در بخشی دیگر از بیانیه خود گفته است با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس در دوازدهم اسفندماه، سرکوب و ایجاد فشار در ایران افزایش یافته است.

 

۲۵ بهمن روز مخالفت با تحریم و جنگ

همزمان با انتشار بیانیه سازمان عفو بین الملل، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی، ضمن یادآوری حبس خانگی رهبران جنبش سبز و بسیاری از فعالین سیاسی، دانشجویی، مطبوعاتی در یک سال گذشته، حمایت خود را از دعوت به راهپیمایی روز ۲۵ بهمن شورای هماهنگی راه سبز امید اعلام کرده است.

در این بیانیه که از سوی شاخه خارج از کشور این تشکل سیاسی منتشر شده، ابراز امیدواری شده که مردم در اعتراض به حبس و حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد و دیگر زندانیان سیاسی و همچنین “وضعیت اسف بار اقتصادی، استبداد حاکم و مخالفت با تشدید تحریم‌های اقتصادی و خطر جنگ” با حضور در خیابان‌ها بتواند پیام آور “اصلاحاتی برای عبور کشورمان از وضعیت بحرانی کنونی در عرصه داخلی و خارجی باشد”.

در همین حال شبکه‌های اجتماعی نیز در روزهای گذشته٬ بر حضور خیابانی در روز ۲۵ بهمن تاکید کرده‌اند. صفحه فیس‌بوک ۲۵ بهمن - که با بیش از ۷۳ هزار عضو٬ یکی از صفحات پرطرفدار فیس‌بوکی متعلق به جنبش سبز است - نیز با صدور بیانیه‌ای به دعوت مردم برای حضور در خیابان پرداخته‌اند.

پس از برگزاری راه‌پیمایی اعتراضی روز ۲۵ بهمن در سال گذشته و حصر کروبی و موسوی٬ شورای هماهنگی راه سبز امید، اعلام موجودیت کرد؛ اما عملکرد این شورا در برخی از مقاطع، مورد انتقاد برخی از حامیان جنبش سبز٬ قرار گرفت.