آمریکا قصد حمله به ایران ندارد

نویسنده

» شیفتر در مصاحبه با ترسرا:

مایکل شیفتر، رییس مؤسسه گفتگوی اینتر-آمریکن و استاد علوم سیاسی در دانشگاه جرج تاون، یکی از برجسته ترین کارشناسان سیاسی در ایالات متحده محسوب می شود. او فارغ التحصیل جامعه شناسی از هاروارد است و تحلیل هایش در مجله فارین پالیسی منتشر می شود.

او در مصاحبه با ترسرا به سؤالاتی درخصوص مسایلی که اوباما در صحنه بین المللی با آنها روبروست پاسخ داده است.

 

بزرگ ترین چالش رییس جمهور آمریکا در زمینه سیاست خارجی چیست؟

ایران در زمینه سیاست خارجی، بزرگ ترین چالش برای اوباما محسوب می شود. او اکنون در دور دوم ریاست جمهوری خود باید با این چالش روبرو شود. او همواره گفته است که دستیابی ایران به سلاح اتمی امری غیرقابل قبول خواهد بود. معنی این جمله و اینکه او چه کارهایی برای تحقق نیافتن این مسأله خواهد کرد بسیار حائزاهمیت است.

 

واکنش اوباما در برابر تداوم تنش ها میان ایران و جامعه بین المللی چیست؟

اوباما تحریم های شدیدی را علیه ایران اعمال کرده. او منتظر است تا نتیجه این تحریم ها مشخص شود. اگر این رویکردها شکست بخورند و ایران به توسعه توان هسته ای نزدیک شود، اوباما با یک مشکل بزرگ مواجه خواهد شد. ایالات متحده پس از خروج از عراق و برنامه خروج از افغانستان در سال ۲۰۱۴، هیچ تمایلی برای مشارکت در یک ماجراجویی نظامی جدید را ندارد. ولی او محدودیت هایی قائل شده و به کرات نیز گفته که برنامه اتمی ایران غیرقابل قبول است.

 

آیا مواضع واشنگتن در قبال سوریه در دور دوم ریاست جمهوری اوباما تغییر خواهد کرد؟

عدم واکنش دولت اوباما در قبال مسأله سوریه باعث بروز انتقاداتی چه در جناح جمهوریخواه و چه در جناح دموکرات شده است. اگر وضعیت در خاک سوریه بدتر شود و تعداد کشته شدگان افزایش یابد، رییس جمهور اوباما مجبور خواهد بود یک رویکرد قاطعانه تر برای سوریه اتخاذ کند.

 

هیلاری کلینتون اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۳ از سیاست کناره گیری خواهد کرد. به نظر شما چه کسی در میان گزینه های جانشین برای او در اولویت خواهد بود؟

هیلاری کلینتون گفته است که همچنان در این منصب خواهد ماند تا زمانی که جانشین اش در عملکرد خود مورد تأیید قرار گیرد. درحال حاضر، سناتور جان کری، از ایالت ماساچوست، یکی از نامزدهای اصلی این منصب است. کری که در سال ۲۰۰۴ در انتخابات ریاست جمهوری از بوش شکست خورد، برای کسب منصب وزارت خارجه اظهار تمایل کرده بود. نام دیگری که معمولاً مطرح می شود، سوزان رایس، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل است، ولی پاسخ او به حمله علیه کنسولگری آمریکا در بنغازی انتقادات فراوانی را به دنبال داشت.

 

نظر شما درباره بیلان کاری اولین دوره ریاست جمهوری اوباما چیست؟

سیاست خارجی اوباما به شکل ویژه ای محتاطانه بوده و به یک موفقیت نسبی نیز دست یافته. او روابط سختی را تجربه کرده و در برابر بسیاری از چالش ها خوب عمل کرده. او نه تنها به وعده اش مبنی بر تعقیب اسامه بن لادن عمل کرد، بلکه نیروهای آمریکایی را نیز از عراق خارج نمود. او در برابر ایران قدرتمندانه و درعین حال محتاطانه عمل کرده. دولت او در رابطه با بهار عربی نیز مواضع درستی اتخاذ کرد. گروه اوباما در خصوص آنچه که به خاورمیانه و مسأله اسراییل و فلسطین مربوط می شود موفقیت کمتری داشته است. این مورد بسیار حائزاهمیت است و ایالات متحده همواره نقش مهمی در روند آن ایفا کرده.

منبع: ترسرا، ۹ نوامبر