هشدار وزیر علوم به استادان سکولار

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» دانشجو: دانشگاه جای لاابالی‌گری سیاسی نیست

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای چندمین بار در سال گذشته، نسبت به سیاسی شدن دانشگاه‌ها و وجود استادان سکولار در مراکز تحصیلات عالی کشور هشدار داد و گفت آنچه در دانشگاه‌ها می‌گذرد “لاابالی‌گری است نه نشاط سیاسی”.

وزیر علوم که در آستانه سال جدید تحصیلی سخن گفته، همچنین با انتقاد از وزرای قبلی دولت‌های جمهوری اسلامی، دلیل انتقادهای مطرح شده به فعالیت‌هایش در نظام آموزشی را موضع گیری متفاوت با همتایان پیشین خود در وزارتخانه علوم دانست.

 

“کف و سوت کشیدن و هو کردن” ممنوع

به گزارش خبرگزاری فارس‌، روز دوشنبه، ۱۳ شهریور ماه،  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در جمع تشکل اصولگرای “اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل” تاکید کرد: “باید از فتنه ۸۸ درس بگیریم و این بدان معناست که نباید اجازه ایجاد فضای هیجانی کاذب و غیرمنطقی را به سوء استفاده‌کنندگان بدهیم.”

کامران دانشجو همچنین گفته است‌: “شأن دانشگاه طرح موارد علمی است و جای کف و سوت کشیدن و هو کردن این طرف و آن طرف نیست؛ به نظر من این لاابالی‌گری سیاسی است نه نشاط سیاسی.”

فارس با اشاره به اینکه وزیر علوم “سرزده” در جمع این طیف از دانشجویان حاضر شده، نوشته است که آقای دانشجو این بخش از اظهارات خود را در پاسخ به سوال یک دانشجو مبنی بر چگونگی ادامه فعالیت‌های سیاسی در سال جدید تحصیلی ارائه کرده است.

وزیر علوم جمهوری اسلامی در فروردین ماه امسال نیز گفته بود: “کسانی که در فتنه سال ۸۸ فعال بوده و بعد از اتمام حجت رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه تیرماه‌‌ همان سال، همچنان به فتنه‌گری ادامه دادند، حق ورود به دانشگاه‌ها را ندارند. در صورتی که این افراد جذب دانشگاه‌ها شوند، ما پاسخی برای مردم قهرمان و بسیجی ایران که حماسه ۹ دی را آفریدند، نداریم.”

انتشار این اظهارات با انتقاد شدید تشکل‌های دانشجویی کشور روبرو شد. در یک مورد، شورای دفاع از حق تحصیل، تشکل دانشجویی مدافع حقوق دانشجویان محروم از تحصیل، در گزارشی مفصل، این اظهارات و سیاست‌های کلی وزیر علوم را “مجرمانه” خوانده و آن را عامل “ادامه و تشدید سیاست‌های تخریب” دولت احمدی‌نژاد دانسته بود که علیه نهاد علم و دانش کشور صورت می‌گیرد.

دانشجو در فروردین ماه گذشته نیز در قم بر ممنوعیت ورود معترضان پس از انتخابات به دانشگاه تاکید کرده بود. آنزمان دفتر تحکیم وحدت، یکی از تشکل‌های اصلی دانشجویی در ایران، این سخنان را “افشای نقض آشکار حقوق دانشجویان” خواند و آن را محکوم کرد.

کامران دانشجو، پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری سال ۸۸ و انتقادات صریح رهبر جمهوری اسلامی در مورد اسلامی نبودن دانشگاه‌ها، تغییر در سیستم آموزش عالی و بخصوص رشته‌های علوم انسانی را در دستور کار قرار داده است.

در همین راستا روز ۱۳ شهریور ماه امسال دفتر حفظ نشر آثار آیات الله خامنه‌ای مطلبی منتشر کرد که بر اساس آن رهبر جمهوری اسلامی از دانشجویان خواسته بود با “شرح صدر سیاسی” مراقب “نگاه‌های سوسیالیستی و مارکسیستی باشند» و همچنین در «تصمیمات مصلحت‌ها را در نظر بگیرند”.

 

اساتید سکولار لطمه می‌زنند

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که اکنون سکان آموزش عالی کشور را در دست دارد در تازه‌ترین اظهارات خود همچنین نسبت به حضور استاتید سکولار در دانشگاه هشدار داده است.

او در جمع دانشجویان اصولگرا گفت: “من نشنیدم در این دوران سی و اندی‌ساله انقلاب وزیری بگوید که ما استاد سکولار نمی‌خواهیم؛ در دانشگاه آموزش علم و تربیت توامان است و اساتید سکولار هر چند عالم، به فضای تربیتی دانشجویان لطمه جدی خواهند زد.”

کامران دانشجو همچنین در پاسخ به به انتقادات مطرح شده درباره مواضعش در قبال دانشگاه گفته است: “اگر من هم در‌‌ همان فضای قبلی موضع‌گیری و حرکت می‌کردم قطعا اینقدر حمله به ما نمی‌شد چه رسانه‌های شرقی که مثل غرب عمل می‌کنند و حتی رسانه‌های غربی که در ضربه‌زدن به ما مشترکا عمل می‌کنند.”

او با یادآوری توصیه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی، از برخی از “مسولان دانشگاه‌ها” انتقاد کرده و گفته است: “آن دسته از مسئولین دانشگاه‌ها که این اجازه را نمی‌دهند قطعا یا غافل‌اند و یا جاهل، چون حفظ نظام به حفظ گفتمان امام و انقلاب وابسته است.”

وزیر علوم پیش‌تر هم خطاب به روسای دانشگاه‌ها گفته بود که “شما حق ندارید کسی را در دانشگاه‌ها جذب کنید که در مسیر التزام عملی به ولایت فقیه و قانون اساسی حرکت نمی‌کند.”

آقای دانشجو در همین راستا در اسفند ماه سال ۸۸ نیز اعلام کرد استادان “سکولار” برای دانشگاه‌های کشور مناسب نیستند. دانشگاه‌های ایران به استادانی که جهان‌بینی اسلامی را قبول ندارند، نیازی ندارد و آن‌ها باید در جای دیگری مشغول شوند.”

زهر الهیان از نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم نیز در سال ۸۹ گفته بود: “برای تولید علم بر مبنای اصول الهی، وزارت علوم بحث خروج اساتید سکولار و معاند با نظام را در اولویت قرار دهد.”

طرح بازنشستگی اجباری برخی از اساتید منتقد دولت که در ادبیات اصولگرایان به آن‌ها “استاتید سکولار” گفته می‌شود، اولین ماه‌های بعد از انتخابات مناقشه برانیگز ریاست جمهوری کلید خورد و در نتیجه تعداد زیادی از این استاتید از ادامه فعالیت‌های خود در دانشگاه باز ماندند.

از زمان اجرای طرح “بازنشستگی اجباری” اساتید دانشگاه‌ها، تاکنون استادان برجسته‌ای هم‌چون امیرناصر کاتوزیان، حسین بشیریه، ایرج گلدوزیان، محمود عرفانی، ابوالقاسم گرجی، محمد آشوری، جمشید ممتاز و عزت‌الله عراقی، که همگی آن‌ها در دانشگاه تهران مشغول به تدریس بودند، از سوی معاونت اداری این دانشگاه بازنشسته شدهاند.

کریم مجتهدی، علی شیخ‌الا‌سلا‌می، غلا‌محسین ابراهیمی‌دینانی، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، رضا داوری، محسن جهانگیری و ابراهیم باستانی‌پاریزی از دیگر استادی هستند که با اجرای این طرح، به اجبار بازنشسته شده‌اند.

علاوه بر اخراج استاتید داشنگاه‌ها، کامران دانشجو در طول سالهایی که بر کرسی وزارت علوم تکیه داده، ‌بار‌ها بر اجرایی کردن طرحهایی مانند اسلامی کردن و تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها، جلوگیری از تحصیل دانشجویان منتقد نظام، تاکید کرده است.