بازگشت سپاه قدس به آفریقا؟

نویسنده
شیرین کریمی

» پس از عملیات تروریستی نافرجام در آمریکا و اروپا

در حالی که هفته گذشته پلیس کنیا از بازداشت دو تن از اتباع ایرانی با اتهامات تروریستی خبر داده، جمهوری اسلامی از روابط دوستانه اش با این کشور سخن گفته و ادعا کرده اخبار اخیر را “محافل و طرف های رسانه ای خارجی” منتشر کرده اند.

“هویت افراد ادعا شده تاکنون برای ما مشخص نیست.” اشاره سخنگوی وزارت خارجه به دو ایرانی است که اخیرا در کنیا بازداشت شده اند. این افراد توسط ماموران ضد تروریسم این کشور بازداشت شده اند.با این حال رامین مهمانپرست می گوید به دلیل “نامشخص بودن هویت” بازداشت شدگان، سفارت جمهوری اسلامی در نایروبی ـ– پایتخت کنیا-ـ در تلاش برای کسب اطلاع و دسترسی کنسولی است.

این افراد چهارشنبه و پنج شنبه گذشته در نایروبی بازداشت شده اند. گفتنی است در روزی که اولین ایرانی بازداشت شد، همزمان پلیس کنیا در مومباسا - دومین شهر بزرگ این کشور ـ کامیونی را هم کشف کرد که از عراق می آمد و حامل مواد شیمیایی بود.به گفته پلیس این مواد برای ساختن بمب کاربرد داشته و به این اعتبار بار دیگر پای جمهوری اسلامی به یک پرونده خرابکاری در کشورهای جهان باز شده است.

با این وجود سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی از “روابط دوستانه” میان جمهوری اسلامی و کنیا سخن گفته و توپ را به زمین “خارجی ها” انداخته است. مهمانپرست گفته: “برخی از محافل و طرف های رسانه ای خارجی در تلاش هستند تا با طرح، نشر و پردازش اینگونه اخبار و اتهامات به مناسبات مستحکم و احترام آمیز فیمابین خدشه وارد کنند.”

 

کنیا، سرزمین آغاز جهاد

کنیا برای غربی ها و به ویژه ایالات متحده یادآور خاطرات خونبار و تلخی است.چهارده سال پیش اسامه بن لادن – رهبر وقت القاعده – در نخستین عملیات بزرگ خود علیه آمریکایی ها دستور حمله همزمان به سفارت خانه های ایالات متحده در کنیا و همسایه جنوبی اش - تانزانیا ـ را صادر کرد.بعد از آن در تابستان 1998 بمبگذاران انتحاری با خودروهای مملو از مواد منفجره وارد مجتمع سفارتخانه های آمریکا در نایروبی و دار السلام شدند. وقوع انفجار باعث کشته شدن 230 تن شد. پنج هزار نفر هم به شدت زخمی شدند. زمستان همان سال اسامه بن لادن علیه یهودیان و جنگجویان صلیبی اعلام جهاد کرد.

گفتنی است این ششمین تلاش عوامل جمهوری اسلامی برای ادامه راه بن لادن از زمان کشته شدن وی در بهار 1390 توسط نیروهای ویژه آمریکایی در پاکستان به شمار می آید. از آن زمان جمهوری اسلامی تنها دولتی بوده که توسط غرب به تلاش برای ترور و بمب گذاری متهم شده است. مهرماه پارسال پلیس فدرال ایالات متحده از تلاش تهران برای ترور سفیر عربستان در خاک ایالات متحده خبر داد. زمستان گذشته نیز گفته شد عوامل سپاه قدس برای عملیات تروریستی سه گانه علیه منافع اسرائیل در گرجستان، هندوستان و تایلند تلاش کرده اند. همزمان مقامات امنیتی جمهوری اذربایجان نیز اتهام مشابهی به جمهوری اسلامی وارد کردند و حالا تلاشی دیگر در شرق آفریقا.

تمامی عملیات خرابکارانه ای که تاکنون به جمهوری اسلامی نسبت داده شده ناکام مانده است. در مورد تایلند هم اقدام خرابکارانه یکی از بمب گذاران وابسته به جمهوری اسلامی باعث قطع پاهای خود وی شد.

 

هشدار فرانسه و ایالات متحده

دو روز پیش از این سفارت ایالات متحده از دست یابی به اطلاعاتی خبر داده بود که از احتمال وقوع یک حمله تروریستی در این شهر ساحلی حکایت داشت. همزمان سفارت فرانسه نیز از شهروندان این کشور خواسته بود در صورت اقامت در این شهر یا مناطق اطراف آن به شدت مراقب باشند.

در همان حال اریک کرایت سخنگوی پلیس کنیا نیز تصریح کرده بود: “ما با اف بی آی و دیگر سازمان های بین المللی در این خصوص همکاری داریم.”

در حالی که در چند روز اخیر این شهر در وضعیت قرمز تروریستی قرار داد، حالا ضبط کامیونی در مومباسا شرایط را برای جمهوری اسلامی ناگوار تر کرده است. گفتنی است اواخر اردیبشهت امسال یک حمله مسلحانه در این شهر یک کشته و چندین زخمی به همراه داشت؛ عملیاتی که هنوز مشخص نیست تروریستی بوده است یا خیر.

پلیس کنیا گفته بازداشت شدگان ایرانی با پلیس همکاری کرده اند، و به کمک یکی از آنها ۱۵ کیلو پودر کشف و برای تعیین محتوا به آزمایشگاه فرستاده شده است.

در همین ارتباط هفت ماه پیش دادگاهی در ایالات متحده، جمهوری اسلامی و سودان را به همدستی با القاعده در کشتار کنیا و تانزانیا در سال 1998 متهم کرده بود. در حکم قاضی این دادگاه آمده بود :” ایرانی‌ها، از طریق حزب الله، به بن لادن و القاعده آموزش مواد منفجره دادند و مستقیما کمک در اختیار عوامل القاعده گذاشتند.” رامین مهمانپرست در آن زمان این اتهام را رد کرده بود.

 

سابقه خرابکاری در آفریقا

اتهام مداخله مسلحانه جمهوری اسلامی در آفریقا به سال های خیلی دور باز نمی گردد. اواخر سال 89 گامبیا، نیجریه و سنگال نیز از تکاپوهای خرابکارانه جمهوری اسلامی سر و صدایشان در آمد.

زمستان آن سال، دو ماه پس از آنکه گامبیا درغرب آفریقا رابطه دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را به دلیل ارسال محموله سلاح ازبندرعباس به این کشورقطع کرد، سنگال همسایه این کشور نیز پس از چند ماه چالش با مقامات جمهوری اسلامی تصمیم گرفت کلیه روابط خود با تهران را پایان بخشد.

تنش ها میان جمهوری اسلامی و سه کشور آفریقایی را، سپاه رقم زد. در ماه آبان سال 89 عظیم آقاجانی، تاجری که گفته می شود در سپاه قدس عضویت دارد، محموله سلاح هایی را وارد خاک نیجریه کرد تا بتواند آن را مخفیانه به کشور گامبیا، جایی که شورشیان سنگالی در آن پناه گرفته اند برساند. این محموله اسلحه هرگز به مقصد اصلی نرسیدو کشف محموله ای با “برچسب مصالح ساختمانی” توسط پلیس نیجریه، دردسر های بزرگی برای دولت محمود احمدی نژاد ایجاد کرد.همزمان با کشف این محموله، دولت نیجریه علی رغم سفر منوچهر متکی به آن کشور تصمیم گرفت بر اساس قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، این تخلف را به شورای امنیت سازمان ملل گزارش کند.

کمتر از یک هفته پس از ارسال گزارش نیجریه به شورای امنیت سازمان ملل، گامبیا، کشوری بسیار کوچک در غرب آفریقا که چند بار میزبان محمود احمدی نژاد شده بود، کلیه روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد.

گفته می شود اگر مقامات امنیتی کنیا بتوانند ارتباط این افراد با سپاه قدس را ثابت کنند، ممکن است نایروبی نیز روابط دیپلماتیک خود با تهران را تعطیل کند. این در حالی است که دو روز پیش خبرگزاری فارس-ـ نزدیک به سپاه-ـ یادآور شده بود: “روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوی کنیا به عنوان دو کشور مستقل و مهم در دو حوزه خاورمیانه و شرق آفریقا شاهد تحولات و پیشرفت های چشمگیر در سال های اخیر بوده و در آخرین تحولات در روابط، سفر ماه گذشته معاون اول رئیس جمهور ایران به کنیا قابل ذکر می باشد.”

گرچه گزارش نویس فراموش کرده بود که محمود احمدی نژاد چندی پیش از آنکه گامبیا روابط با تهران را بر هم زند، به آن کشور سفر کرده و روابط بانجول-ـ تهران را “برادرانه و بسیار خوب و مثبت” ارزیابی کرده بود؛ رابطه برادرانه ای که عمری کوتاه تر از یک سال داشت. ناظران در آن زمان وجه مشترک دو رئیس جمهور را تصاحب قدرت با “کودتا” توصیف کرده بودند. یحیی ای جی جی جامه در سال ۱۹۹۴ با انجام یک کودتای نظامی قدرت را در دست گرفت.