نامه به ایران، شکاف در دموکرات‌ها

هیل
هیل

» گزارش هیل از نامه حمایت آمیز ۱۵۰ دموکرات به اوباما

هشدار دموکرات‌ها به رهبران جمهوریخواه، در باب تضعیف دیپلماسی اوباما در قبال ایران، موجب اختلاف رهبران این حزب شده است.

صدوپنجاه نماینده دموکرات روز پنجشنبه نامه‌ای به اوباما نوشتند و از او خواستند پیش از درنظر گرفتن گزینه‌های سخت‌تر نظیر تحریم‌ها، تمام راه‌های دیپلماتیک را بیازماید. این نشان می‌دهد که دموکرات‌ها آماده‌اند تلاش‌های جمهوریخواهان برای رد توافق را سد کنند.

اما در حالیکه نمایندگانی مانند نانسی پلوسی، جیم کلایبرن و خاویر بکرا از نامه هفتم ماه مه حمایت کرده‌اند، استنی هویر رئیس اقلیت سنا و جو کراولی، نایب رئیس لابی دموکرات از آن استقبال نکرده‌اند.

این شکاف به اجازه رای کنگره در مورد توافق مربوط نمی‌شود. رهبران دموکرات از آن قانون حمایت کرده‌اند. اما این نامه به عنوان هشداری به جمهوریخواهان تلقی شده که حق وتوی رئیس‌جمهور را در صورت رد توافق توسط جمهوریخواهان کنگره، محفوظ نگاه خواهند داشت.

برخی از گروه‌های لیبرال که برای پیشبرد دیپلماسی لابی‌های بسیاری کرده‌اند، تعدادی از دموکرات‌ها را به جانب‌داری از راست‌گرایانِ “خواهان جنگ” متهم کرده‌اند.

هویر و کراولی می‌گویند، آن‌ها خواستار پیشبرد دیپلماسی هستند. اما تصمیم آن‌ها برای عدم امضای نامه، شرایط سخت سیاسی حاکم بر نمایندگان را در مقابل فشارهای رهبران اسرائیل نشان می‌دهد. هویر روز جمعه، بر حمایت خود از مذاکرات صلح‌آمیز، بدون پاسخ به سئوال در مورد عدم حمایت از نامه، تاکید ورزید. وی در ایمیلی گفت: «همانطور که قبلا گفتم، یک توافق دیپلماتیک نتیجه ارجح است و کنگره نقش مهمی در بازبینی این توافق ایفاء می‌کند.»

کراولی هم بیانیه مشابهی صادر کرد و گفت: “مذاکرات جاری دیپلماتیک، فرصت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ایجاد می‌کند و منتظر بازبینی توافق نهایی هستم.”

دیلن ویلیامز، معاون امور دولت در جی‌استریت که از شیوه دیپلماتیک اوباما حمایت کرده و نامه دموکرات‌ها را ستوده است می‌گوید، نگران عدم امضای چند دموکرات ارشد نیست. این واقعیت که ۱۵۰ نماینده از چارچوب توافق حمایت می‌کنند “نشان‌دهنده این است که حمایت از چنین توافقی، احتمالا فراتر از امضاءکنندگان نامه است.”

دموکرات‌ها می‌نویسند: “اگر آمریکا مذاکرات را کنار بگذارد یا باعث شکست آن شود، نه تنها نمی‌توانیم به شکلی صلح‌آمیز مانع سلاح هسته‌ای ایران شویم، بلکه احتمالا باعث آن نیز خواهیم شد. باید بگذاریم تیم مذاکره‌کننده زمان و فضای لازم برای پیشرفت در چارچوب سیاسی و تبدیل آن به یک توافق درازمدت و قابل راستی‌آزمایی را داشته باشند.”

جمهوریخواهان توافق را طور دیگری می‌بینند و هشدار داده‌اند، شرایط کنونی مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد شد. مهلت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای ۳۰ ژوئن تعیین شده است.

قانون سنا، که توسط باب کارکر و بن کاردین پشتیبانی شده بود، خواهان اعمال نظر کنگره در مورد توافق نهایی است. این قانون به کنگره اجازه می‌دهد به توافق رای مثبت یا منفی بدهد.

جان بینر رئیس کنگره تصویب این قانون را ستود و گفت، این اقدامی ضروری برای مسئول دانستن کاخ سفید در مقابل رای‌دهندگان است.

بینر روز پنجشنبه گفت: “هدف ما این است از یک توافق بد، که می‌تواند راه را برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هموار کند و موجب به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه شود و به دولت این کشور که اسرائیل و کشورهای دیگر منطقه را مورد تهدید قرار می‌دهد و از تروریسم حمایت می‌کند مشروعیت و قدرت بدهد، جلوگیری کنیم.”

منبع: هیل - ۹ مه ۲۰۱۵