انتخاب رییس جمهور از میان محافظه کاران

نویسنده

» تحلیل کوریه انترناسیونال:

در پنج ماهی که به تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳، روز انتخابات ریاست جمهوری ایران، باقی مانده، نامزدها به تدریج معرفی می شوند. ولی فعلاً از اصلاح طلبان خبری نیست.

آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن ۲۰۰۹ باعث موج عظیمی از اعتراضات علیه انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد شد. به نظر می رسد انتخابات بعدی که قرار است روز ۱۴ ژوئن برگزار شود، مختص نامزدهای محافظه کار باشد.

در این رأی گیری جدید، تحلیل ها و نظرات بسیاری در مورد عوامل و ائتلاف های ممکن میان احزاب مختلف مطرح شده است. به نوشته روزنامه اصلاح طلب “اعتماد” به تاریخ ۱۰ دسامبر، ممکن است اسفندیار رحیم مشایی، مشاور احمدی نژاد یکی از نامزدهای انتخابات باشد.

اعتماد می نویسد: “تحلیل هایی که به یک برنامه [انتخاباتی] از نوع پوتین- مددوف اشاره می کنند کم نیستند”: این بدین معنی است که “نامزدی مردی نزدیک به احمدی نژاد شرایط را برای چهار سال آینده و ریاست جمهوری مجدد او آماده می کند”. مشایی به دلیل اظهارات پرتناقض، ازجمله دوستی میان مردم ایران و اسراییل، به شدت مورد غضب محافظه کاران قرار گرفته.

به نوشته بی بی سی فارسی، مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور سابق احمدی نژاد و رییس سازمان بازرسی کل کشور، روز ۱۸ دسامبر گفت که در شرف تسلیم نامزدی خود برای انتخابات است، ولی هنوز تصمیم نهایی خود را اتخاذ نکرده.

به نوشته اعتماد، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، علی اکبر ولایتی، مشاور امور خارجه رهبر انقلاب، و غلامعلی حداد عادل، یکی از نمایندگان محافظه کار، در چارچوب انتخابات ریاست جمهوری با یکدیگر به ائتلاف رسیده اند. به نوشته این روزنامه، حداد عادل اعلام کرده است که “آنکس که [در میان آنها] مشروعیت، کارآمدی و شانس بیشتری برای انتخابات دارد، نامزد خواهد شد”.

اصلاح طلبان فعلاً در این کارزار انتخاباتی غایب اند. روزنامه اعتماد در تاریخ ۱۶ دسامبر نوشت: “انتخابات ریاست جمهوری بعدی بدون حضور اصلاح طلبان برگزار خواهد شد.” محمدرضا عارف یکی از معدود نام هایی است که به عنوان نامزد بالقوه اصلاح طلبان معرفی شده. او که سابقاً معاون رییس جمهور پیشین محمد خاتمی بوده، در مصاحبه ای که در اواخر ماه نوامبر با روزنامه “ابتکار” انجام داد، امکان وارد شدن اش به کارزار انتخاباتی را رد نکرد.

منبع: کوریه انترناسیونال، ۲ ژانویه