کوچک زاده: بی جا می کنید سئوال کنید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» احمد لطفی آشتیاتی: کاریکاتورها را ندیده ام

طی روزهای گذشته شکایت و برخورد دو نماینده مجلس شورای اسلامی با روزنامه نگاران و طراحان مطبوعاتی، واکنش های بسیاری به دنبال داشته است.

احمد لطفی آشتیانی، نماینده اراک از کاریکاتوریستی که کاریکاتور او را کشیده بود شکایت کرده و این کاریکاتوریست به شلاق محکوم شده است. مهدی کوچک زاده، نماینده تهران نیز در غذاخوری مجلس به خبرنگار هفته نامه آسمان حمله و فحاشی کرده است.

“روز” در همین زمینه با این دو نماینده مجلس تماس گرفته.

احمد لطفی آشتیانی از پاسخ و ارائه توضیح درباره شکایت اش از محمود شکرابه، کاریکاتوریست اراکی خودداری می کند و حاضر به گفتگو در این زمینه نیست. او اما در پاسخ به این سئوال که چندین کاریکاتوریست در حمایت از همکارشان، کاریکاتور شما را کشیده و منتشر کرده اند آیا از آنها نیز شکایت خواهید کرد، می گوید این کاریکاتورهایی را که می گویید از من کشیده اند ندیده ام.

این نماینده مجلس هشتم که به مجلس نهم راه نیافته در پاسخ به این سئوال که آیا از نظر خود شما پاسخ یک طرح یا کاریکاتور با رویکرد انتقادی، شلاق است، تلفن را قطع می کند.

مانا نیستانی در حمایت از محمود شکرابه از سایر کاریکاتوریست ها خواسته بود که کاریکاتور چهره نماینده اراک را بکشند. او با کشیدن کاریکاتور نماینده اراک و انتشار آن اعلام کرده بود: “فقط به نشانه همدلی با همکارم و به اعتراض به این تقدس ساختگی که با این حکم برای یک مقام سیاسی قایل شده‌اند. از همه همکارانم می‌خواهم آن‌ها هم بی‌تفاوت نمانند. نیازی به هو و جنجال و افتادن به دام بازی‌های سیاسی نیست. قلمشان را بردارند و‌‌ همان کار محمود شکرایه را انجام دهند: بدون هیچ توهین و تندروی کاریکاتوری از آقای نماینده اراک بکشند و در صفحات و وبلاگ‌‌هایشان منتشر کنند.”

مانا نیستانی در مصاحبه با “روز” می گوید: “اگر آن یادداشت را نوشتم و از دوستان همکارم خواستم تا بی تفاوت نمانند به خاطراحساس نگرانی بابت بدتر از بد شدن کاریکاتور مطبوعاتی ایران بود. طبیعتا با صدور چنین قوانین، همین چند کارتونیست فعال باقی مانده هم عطای کار را به لقایش خواهند بخشید. در واقع این واکنش برای آن بود که همین منفذ مانده برای نفس کشیدن کاریکاتور مطبوعاتی ایران را حفظ کنیم. عقب راندن چارچوب ها و شکستن تابوها پیشکش.”

از آقای نیستانی می پرسم:فکر میکنید این اقدام شما چه تاثیر و نتیجه ای به دنبال دارد؟ میگوید: “کمترین تاثیرش این بود که کارتونیست ها نشان دادند درست است که صنف و تشکیلات ندارند، یا در واقع از ما بهتران صلاح دیده اند که نداشته باشند، و در واقع- تفکر حاکم حضور یکجور مبصر را ترجیح می دهد، - اما احساس مسوولیت می کنند و همدل اند. تاثیر دیگرش این بود که به آقای وکیل کذایی نشان دادند نه قدرت برتری است نه تافته جدابافته و کارتونیست ها به راحتی از حق خود نمی گذرند. چه معنی دارد که در این کشور دوسالانه کاریکاتوری با حمایت دولت برگزار شود که یک بخش مجزا برای کاریکاتور چهره داشته باشد و برگزیدگانش به خاطر ترسیم چهره مشاهیر و سیاسیون و غیر سیاسیون جایزه بگیرند و جای دیگر کشور، کسی به خاطر کشیدن کاریکاتور وکیل مجلس تهدید و تنبیه بشود؟”

 تاکنون غیر از خود مانا، توکا نیستانی، جمال رحمتی، نیک آهنگ کوثر، وحید نیک گو، پیام برومند، حنیف بهاری، شهاب الدین علوی، مرتضی خسروی، سهیل شاکری، سپهرعلی محمدلو، علی تجدد، کسری عباس آبادی، ساسان خادم، محمد تاجیک، وحید جعفری، خیام مویدی، سعید صادقی، حامد شاملو، محسن ایرانی، جهانگیر درمانی و نعیم تدین کاریکاتور احمد لطفی آشتیانی، نماینده اراک را کشیده و منتشر کرده اند.

 به مانا نیستانی می گویم که نماینده اراک می گوید کاریکاتورها را ندیده است. پاسخ میدهد: “وقتی کارها جمع شد اگر آقای وکیل خواستند دفترچه اش می کنیم و یادگار می دهیم خدمتشان. امیدوارم یک چیزی را درک کنند کاریکاتوریستی که قلم دست می گیرد و کسی را سوژه می کند خواه ناخواه بخشی از روح و وجود خودش را می گذارد در کار. این در واقع یکجور لطف و محبت است به سوژه. لطفی که ای کاش آقای لطفی درکش می کرد.           

آقای شکرابه کاریکاتوریست نشریه نامه امیر اراک است. این اولین بار نیست که کاریکاتوریستی به خاطر کاریکاتور و آثارش به دادگاه کشیده می شود. حسن کریم زاده، توکا نیستانی، نیک آهنگ کوثر، مانا نیستانی و کیوان زرگر از جمله کاریکاتوریست های ایرانی هستند که به خاطر کاریکاتوری هایی که کشیده اند با آنها برخورد قضایی صورت گرفته است.

پیش تر حسن کریم زاده نیز به شلاق محکوم شده بود و اکنون محمود شکرابه دومین کاریکاتوریستی است که به شلاق محکوم می شود.

 

فحاشی کوچک زاده به خبرنگاران

مهدی کوچک زاده، نماینده تهران نیز دیروز به سعید شمس، خبرنگار هفته نامه آسمان، حمله و فحاشی کرده است. براساس گزارش سایت بازتاب، مهدی کوچک زاده روز گذشته در سالن غذاخوری مجلس، به سعید شمس و محمد قوچانی، خبرنگار و سردبیر هفته نامه آسمان فحاشی کرده و الفاظ رکیک به کار برده است.

او در حالیکه به خبرنگار آسمان حمله ور شده بوده فریاد میزده که قوچانی از سگ مرتضوی (سعید مرتضوی) کمتر است.

“روز” درتماس با این نماینده مجلس پرسید آیا چنین رفتاری در شان یک نماینده مجلس است؟ آقای کوچک زاده در پاسخ گفت: به شما ربطی ندارد. شما بی جا میکنید از من سئوال میکنید.

به او می گویم درباره خبری که امروز منتشر شده سئوال دارم؛ او درپاسخ گفت: “شما مثل اینکه فهم تان کم است فارسی را متوجه می شوید اما فهم تان کم است از شما خوشم نمی آید و از بیگانه پرستان متنفرم”.

به او گفتم: “شما نماینده مجلس هستید، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هستید و درباره ادبیات گفتاری تان بیشتر از این انتظار میرود.” او پاسخ داد: “من اگر قرار بود ادبیات گفتاری ام را از شما بیگانه پرستان یاد بگیرم تا حالا حال و روزم خیلی بد بود.”

پرسیدم: الان حال و روزتان خیلی خوب است که به یک خبرنگار در داخل و در صحن مجلس حمله کردید؟

در اینجا او تلفن را قطع کرد.