در تدارک ساخت فیلم قاسم سلیمانی

نویسنده
فیروزه متین

» یک کارگردان جوان در خیال فیلم سردار

در ادامه پروژه تبلیغاتی برای اسطوره سازی از فرماندهان سپاه و توجه ویژه به فرمانده نیروهای برون مرزی سپاه پاسداران (سپاه قدس)، رسانه های خبری داخلی که قاسم سلیمانی را به همراه جواد ظریف، به عنوان “چهره سال ۹۳” معرفی کرده بودند، از تدارک ساخت یک فیلم سینمایی با بازی پرویز پرستویی در نقش قاسم سلیمانی خبر دادند.

 جام جم که به صدا و سیما وابسته است، در گزارشی با عنوان “سلام سینمای ایران به سردار پر آوازه ایران” از این پروژه تبلیغاتی پرده برداری کرد و به نقل از سعید حسن پور که او را “فیلمساز جوانی که سابقه ساخت چند مستند، فیلم کوتاه و نیمه بلند در کارنامه خود دارد” معرفی کرده، نوشته است: “حدود شش ماه قبل که عملیات های سپاه قدس در عراق آغاز شد و عکس های حاج قاسم سلیمانی میان سربازان عراقی و بعدا در فضای مجازی منتشر می شد، در ذهنم کلید خورد که ما به یک فیلم استراتژیک و راهبردی در سینما نیاز داریم و سردار سلیمانی هم شخصیت پرتره و بسیار مناسبی برای طرح چنین موضوعی است. فیلم «سردار» قصد دارد با محوریت زندگی و مبارزات حاج قاسم سلیمانی، قهرمانی و روحیه مقاومت رزمندگان ایرانی را به تصویر بکشد. این اثر می تواند گوشه ای از توان های نظامی و سیاسی و دیگر توانایی های جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و جهان به نمایش بگذارد”.

این فیلمساز جوان که تا کنون سابقه ساخت فیلم سینمایی ندارد، افزوده است: “الان به اتفاق شورای نویسندگان که افرادی چون رضا امیرخانی و سیدمهدی شجاعی در آن حضور دارند، مشغول آماده کردن طرح کلی اثر و نوشتن سیناپس (خلاصه فیلمنامه) هستیم، اما خود فیلمنامه توسط دو نویسنده نوشته خواهد شد. از آنجا که فیلم راهبردی است و طرح موضوعات در آن از حساسیت بالایی برخوردار است، فیلمنامه زیر نظر آقای حسن عباسی نوشته می شود”.

او درباره بازیگری که قرار است نقش فرمانده سپاه قدس را بازی کند هم گفته است: “ان شاءالله پس از تصویب فیلمنامه اولیه، سراغ انتخاب بازیگران فیلم خواهیم رفت که پروسه بسیار سختی خواهد بود. اما گروه سازنده برای نقش سردار سلیمانی روی پرویز پرستویی، بازیگر خوب و توانای کشورمان اتفاق نظر دارند”.

وی می گوید: “متاسفانه هنوز موفق نشده ایم با شخص سردار به صورت مستقیم در این زمینه صحبت کنیم، اما از سوی برخی افراد نزدیک ایشان غیرمستقیم سردار را در جریان تولید این فیلم قرار داده ایم. در واقع ما در این زمینه موافقت کتبی نداریم، اما موافقت لفظی و شفاهی داریم”.(لینک)

جمال شورجه، کارگردان نزدیک به جناح راست نیز که مشاورفیلم سردار است، به جام جم می گوید: “آقای حسن پور در این زمینه صحبت هایی با من داشت و یکی دو جلسه ای هم به دفتر آمد و با هم صحبت کردیم. من در این جلسات به ایشان گفتم بهتر است قبل از این که پروژه سردار کلید بخورد، ابتدا یک فیلم کوتاه و مستندی در این خصوص ساخته شود تا میزان آمادگی در این زمینه محک بخورد. قطع به یقین شخصیت و زندگی سردار حاج قاسم سلیمانی واجد ویژگی های خیلی جذاب و سینمایی است؛ منتها این که کدام یک از بخش های زندگی ایشان را بشود روایت کرد یا کدام بخش ها را نه، بحث دیگری است. حتی به لحاظ مباحث اطلاعاتی و نظامی و سیاسی شاید به صلاح نباشد برخی از بخش های زندگی سردار در قالب فیلم مطرح شود.با این اوصاف باید دید کارگردان و گروه سازنده روی چه بخشی در این زمینه تمرکز خواهند کرد”.

کارگردان این فیلم در گفت و گو با تسنیم نیز حسن عباسی، ابوالقاسم طالبی، نادر طالب‌زاده و شهریار زر‌شناس را به عنوان اعضای شورای تولید فیلم سینمایی “سردار” معرفی کرده است.(لینک)

پروژه سینمایی برای چهره سازی از سردار قاسم سلیمانی در حالی مطرح شده که نشریه سپاه پاسداران چندی پیش نوشت وی علاقه ای به تبدیل شدن به یک سلبریتی رسانه ای ندارد. و در ماه های گذشته بارها روزنامه هایی مانند کیهان و جوان هشدار داده بودند که سرداران سپاه نباید فریب چهره سازی های غرب را بخورند و روزنامه های نزدیک به سپاه پاسداران هم نوشتند سردارانی چون حاج قاسم فراوانند و او و ظریف هر دو سرداران ولایت اند

به نوشته سایت های خبری، رمضان شریف سخنگوی سپاه در گفت و گو با آرمان کرمان رسانه متعلق به زادگاه سلیمانی تاکید کرده بود: “وی به شخصه رضایت ندارد که اینگونه عکسها وخبرها منتشر شود و مکررا درخواست جلوگیری از انتشار آنها را داشته اند. در این راستا تا حد امکان جلوی رسانه های بزرگی چون صدا وسیما،روزنامه ها و سایت های مجوز دار را گرفته ایم وبه سایر سایتها و رسانه ها توصیه می کنیم از انتشارعکسها و مطالب مربوط به وی خودداری کنند تا این ها اسنادی در دست دشمنان نشوند”.(لینک)

 سایت صراط نیوز در باره برگزاری “جشن تولد مجازی” او نوشته بود: “نام و تصاویر سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس از مدتی پیش، و به دنبال رسانه ای شدن نقش او در جنگ علیه تروریست های داعش بر سر زبان ها افتاد و با سرعت قابل ملاحظه ای به یکی از پرخبرترین شخصیت های کشور بدل شد.با این وجود، برگزاری جشن تولدهای مجازی برای او نوعی بدعت ناخوشایند به شمار می‌رود که نمونه والاتر آن یعنی جشن تولد برای مقام معظم رهبری ۷ سال پیش مورد انتقاد ایشان قرار گرفته بود”.(لینک)

در این میان، صادق خرازی یکی از چهره های میانه دو جناح سیاسی که به تازگی تشکیلات سیاسی ندای ایرانیان راه اندازی کرده، در گفت و گو با خبرآنلاین، خود را “رفیق حاج قاسم سردار نظامی و محمد جواد ظریف، سردار دیپلماسی” معرفی کرده و درباره سلیمانی خاطراتی نوشته بود.

او گفته است: “محبت، معرفت، بزرگی و شکوهی که در این آدم هست با هیچ کسی قابل مقایسه نیست. اگر کسی مشکلی داشته باشد، قاسم با همه وجودش می رود و به او خدمت می کند. قاسم نه اهل خط است و نه اهل خط بازی. او یک انسان فداکاری است که عاشقانه می خواهد وظیفه اش را انجام دهد. قاسم سلیمانی به لحاظ فکری هم انسان بسیار قوی ای است. ظرفیت و استعداد قاسم سلیمانی خیلی بیشتر از این حرف هاست”.

سفیر پیشین ایران در فرانسه تاکید کرده بود سلیمانی یک تنه در لبنان، عراق، سوریه، مصر، یمن، افغانستان و در سرحدات ما کارها کرده است. سلیمانی یک چهره فداکار، ملی و فراملی است و استوانه مجاهدت و رشادت است. آنچه که قاسم سلیمانی را از دیگران متمایز می کند در پدیده ذهن قدرتمند و اخلاق و معرفت بی پایان اوست. اخلاق و گنجینه فضایل و مهربانی او پایان ندارد. این مهمترین مولفه و مشخصه آقای سلیمانی است.(لینک)