دفیله مد در ایران آیت‌الله‌ها

فرانس انفو
فرانس انفو

» گزارش فرانس انفو از خیابان های تهران

هفته مد در کشور آیت الله ها و زنان مجبه؟ بله، تهران نیز دفیله های مد خاص خود را دارد. طراحان لباس ایرانی در ماه فوریه ۲۰۱۵ نمونه های خود را برای زنان و مردان به نمایش گذاشتند. برخی مایلند این اقدامات را به عنوان نشانه ای از آزادی ازسوی حکومت تعبیر کنند.

مدت هاست که قوانین سخت تحمیل شده ازسوی انقلاب اسلامی چندان رعایت نمی شوند: رنگ های تند و موهای آشکار جایگزین رنگ سیاه شده اند که از مدت ها پیش بر زنان ایرانی تحمیل شده.

در چنین شرایطی، هفته مد در ماه فوریه در پایتخت ایران برگزار شد. ندا صادقی، یکی از طراحان لباس حاضر در سالن مد، به سایت المونیتور گفت که “زنان ایرانی بیش از پیش در صنعت مد وارد شده اند؛ نه تنها به صورت خریدار، بلکه همچنین به صورت کارآفرین.”

او می گوید: “مد در ایران دو جنبه دارد: جنبه روزمره قابل قبول که در خیابان ها دیده می شود [که محدودیت های آن همواره ازسوی زنان مورد نقض قرار می گیرد] و جنبه دیگر به لباس هایی مربوط می شود که در منزل یا در مهمانی‌های خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد.”

البته دفیله‌ها نیز از همان محدودیت‌هایی برخوردارند که نسبت به پوشش زنان در خیابان دیده می‌شود و در این زمینه نظارت‌های قابل توجهی وجود دارد. این طراح لباس می‌گوید که نمونه‌های ارائه شده در این دفیله‌ها باید ازسوی مسؤولان مربوطه مورد تأیید قرار گیرند.

شریف رضوی، یک طراح لباس دیگر، یک حرکت سیاسی را دلیلی در عرصه مد می‌داند. به عقیده او، این آزادی بزرگ به یمن حضور دولت رییس جمهور حسن روحانی است. او معتقد است که توافق اتمی می‌تواند مبادلات میان ایران و ایالات متحده را به ویژه در زمینه مد افزایش دهد.

خبرگزاری غیررسمی دانشجو نزدیک به محافظه‌کاران درخصوص این دفیله‌ها نوشته است: “در این دفیله‌ها تمامی عناصر یک دفیله غربی وجود دارد: یک سالن تاریک و پروژکتورهایی که چهره مانکن‌ها را مشخص می کنند و همچنین موسیقی تند. اینها هیچ ارتباطی با فرهنگ اسلامی ایران ندارد.”

البته با این حال ناگفته نماند که آغاز برخی دفیله‌ها با تلاوت آیاتی از قرآن انجام می‌شود.

منبع: فرانس انفو، ۳ آوریل ۲۰۱۵