ارز، طلا، خودرو، خانه، شیر و مرغ گران شد

نویسنده
نازنین کامدار

» سونامی تازه قیمت ها

در حالی که ثبت نام هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری موجب کاهش قیمت سکه، ارز، خودرو و مسکن در بازار شده بود، فضاسازی سنگین رسانه های حکومتی درباره رد صلاحیت و سپس اجرایی شدن این طرح باعث شد تا روز گذشته قیمت تمامی کالاهای سرمایه ای در کشور مجددا افزایش یابد.

علاوه بر این، روز گذشته اعلام شد که دولت فراموش کرده نهادهای نظارتی خود را برای کنترل بازار اجاره بها فعال کند؛ امری که موجب شد تا قیمت اجاره از نرخ تورم رسمی اعلام شده نیز پیشی بگیرد.

قیمت مواد لبنی نیز دیروز ۱۷ درصد افزایش یافت تا آخرین خبر بد برای مردم در پایان روزی باشد که همه در انتظار مشخص شدن نتیجه بررسی صلاحیت ها بودند.

بنا به گزارش سایت فرارو، قیمت و ارز و سکه روز گذشته و درحالیکه طی هفته گذشته به شدت کاهش یافته بود، مجددا افزایش یافت و قیمت سکه به یک‌ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان صعود کرد.دلار نیز که پس از ثبت نام هاشمی، ۵۰ تومان افت قیمت داشت، با ۱۰۰ تومان افزایش به 3550 تومان رسید. هنوز خبر گرانی طلا و سکه در صدر اخبار قرار داشت که سایت فرارو در گزارشی با عنوان “سونامی قیمت خودرو” از ۸۰۰ هزار تومان افزایش ناگهانی قیمت پراید، به عنوان خودرو معیار قیمت ها خبر داد.

این سایت نوشت: “طی روزهای اخیر پژو ۴۰۵ با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی، تندر ۹۰ مدل E۱، یک میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، دو میلیون تومان، تندر ۹۰ مدل E۲، سه میلیون تومان و مگان با رشد چهار میلیون تومانی و پراد نیز با افزایش ۸۰۰ هزار تومانی روبرو شده است.افزایش قیمت خودرو در آغاز فصل رونق بازار در حالی رخ می دهد که سرانجام چندی پیش کشمکش میان شورای رقابت و خودروسازان به ضرر مصرف کنندگان پایان یافت. پس از آنکه بازار خودرو ماهها در انتظار تعیین دستور العمل قیمت خودرو در رکود فرو رفت این خودروسازان بودند که حرف خود را به کرسی نشاندند و شاخ و شانه های شورای رقابت هم به جای نرسید”.

درباره اجاره خانه نیز، روز گذشته ایسنا به نقل از مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک اعلام کرد که قیمت اجاره از تورم پیشی گرفته است تا بدین ترتیب سومین خبر بد برای مردم منتشر شود.

او گفته است: “نمی توان قیمت مشخصی را ارایه داد اما تورم بخش مسکن از تورم عمومی کشور عبور کرده است. طرح تعزیراتی بازار اجاره بها هم در سال های گذشته نتوانست قیمت ها را کنترل کند. برای امسال نیز اجرای طرح تعزیراتی در بازار اجاره بها مطرح نشده است. در حال حاضر اجرای این طرح برای امسال مطرح نشده است و در سال های گذشته هم که به اجرا رسید نتوانست تاثیری را در بازار داشته باشد. دو سال پیش افزایش حداکثر ۷ تا ۹ درصد و سال گذشته حداکثر ۱۳ تا ۱۵ درصد را مشخص کرده بودند، اما در نهایت این طرح، برگشت خوبی نداشت و مالکان هم اهمیتی به این رقم ها ندادند”.

وی افزوده: “وقتی نرخ تورم در مسکن از یک اندازه ای افزایش پیدا می کند نمی توان توقع داشت که مالک کمتر از نرخ تورم، اجاره بها دریافت کند و دستوری هم نمی شود مردم را مجبور کرد. تاکنون وزارت راه و شهرسازی جلسه ای را برای تعیین اجاره بها و اجرای طرح تعزیزاتی برگزار نکرده است و این طرح از ابتدا هم کار درستی نبود”.
علاوه بر افزایش قیمت ارز و سکه، خودرو و خانه، روز گذشته افزایش ۵۰ درصدی قیمت تجهیزات پزشکی نیز اعلام شد؛ خبری که منجر به افزایش چند برابری خدمات درمانی در روزهای آینده خواهد شد.
حسین کیوان، مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در اینباره به فارس گفته است:” در مورد قیمت گذاری تجهیزات پزشکی نیز باید گفت با توجه به حذف ارز مرجع برای واردات این اقلام و سختی تخصیص ارز مبادله‌ای بیشتر تولید کنندگان یا وارد کنندگان این تجهیزات دیگر وقت خود را برای گرفتن ارز مبادله ای صرف نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با ارز آزاد کار کنند تا تولید و وارداتشان متوقف نشود. تأثیر ارز مبادله‌ای در قیمت تمام شده تولیدات درحد ۳۰ درصد است بنابراین افزایش قیمت تجهیزات داخلی که متأثر از نرخ ارز باشد، چشمگیر نیست اما وجود دارد”.

وی افزوده: “تلاش ما این است که تمام تجهیزات پزشکی را حتی آنها که با ارز آزاد وارد می‌شوند را قیمت‌گذاری کنیم البته در مورد تجهیزاتی که با ارز آزاد وارد می‌شوند نیازمند مجوز دولت هستیم زیرا دولت یکبار اعلام کرده که این تجهیزات قیمت گذاری نمی‌خواهد و یک بار دیگر اعلام کرده که باید قیمت‌گذاری شوند.کیوان گفت:‌ قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی تابع آیین نامه آن است و به زودی تا یکماه آینده قیمتهای جدید که حداقل ۳۰ درصد و به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود اعلام می‌شود”.

حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع لبنی کشور هم از افزایش قیمت شیر خام خبر داده و به سایت “اقتصاد آنلاین” گفته است: “در خصوص احتمال میزان افزایش قیمت فرآورده های لبنی در نتیجه افزایش ۲۵ درصدی قیمت شیر خام باید گفت که به دلیل آنکه ۷۰ درصد از قیمت تمام شده فرآورده های لبنی مربوط به قیمت شیر خام است انتظار می رود قیمت این فرآورده ها تا ۱۷درصد افزایش پیدا کند”.
او افزوده است: “افزایش قیمت و حذف لبنیات از سبد کالایی خانوار باید منتظر افزایش بیماری هایی نظیر پوکی استخوان، مشکلات دندان و لثه، کوتاهی قد و حتی کاهش بهره هوشی باشیم”.
خبر گرانی لبنیات در حالی منتشر شد که بلافاصله سایت های خبری از احتمال افزایش مجدد قیمت مرغ خبر دادند تا امروز را بتوان روز “موج چهارم گرانی” در یکسال گذشته لقب داد.
ایسنا در اینباره نوشت: “با توجه به نزدیک شدن به ماه رمضان مجموع مرغ ذخیره شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام ۶۸ هزار تن است که با قیمت هر کیلو ۵۳۰۰ تومان توسط این شرکت خریداری می شود”.