ورشکستگی بانک مرکزی

امیرهادی انواری
امیرهادی انواری

سخنرانی بهمنی امروز جزو اخبار اول صدا و سیما بود، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به پیش فروش سکه می گفت “مبلغ قابل توجهی از طریق پیش فروش سکه کسب کردیم.”

این سوال بزرگ در ذهن ایجاد می شود که بانک مرکزی آیا صرافی است؟ آقای بهمنی طلا فروشی باز کردند؟

طلا و ارز، پشتوانه ریال هستند، در کجای دنیا پشتوانه پول را میدهند و بعد اسکناسی که خودشان چاپ کردند را از مردم پس میگیرند و بعد هم به این شیوه میبالند!!!!!

در چند نوبت طرح ویران کننده پیش فروش سکه، چندین تن طلا از ذخایر طلای کشور تبدیل به سکه شد و به مردم فروخته شد، با توجه کنترل نقدینگی (اینجا ببینید که کل پیش فروش ها حتی سهم خیلی اندکی از نقدینگی را هم از بین نبرد).

امروز دلار لحظه ای قیمت می گیرد، آخرین بار، قیمت هر دلار امریکا به ۲۵۰۰ تومان رسیده بود، دولتی که کشور را با واردات طی ۷ سال نابود کرد و بازار کشور را به بازار واردات تبدیل کرد( اینجا اینجا اینجا اینجا اینجا اینجا  بینید) حالا چه خواهد کرد؟

تغییر قیمت دلار می دانید کجا اثر می گذارد، این کامنتی است که یک بیننده زیر خبری از سایت خبر آنلاین(در اینجا) گذاشته است:

با سلام بنده برای خرید یخچال ال جی بعد از یک سال در نوبت خوابیدن وام ضروری اداره مون بالاخره سه روز قبل از عیدفطر به نمایندگی ال جی مراجعه کردم قیمت یخچال۲۷ فوت سفید دو میلیون هفتصد هزار تومان بود وام من هم دو ونیم میلیون بود گفتم بمونه سر برج حقوق ماهانه ام می گیرم می خریم سه روز بعد از عید فطر به فروشگاه ال جی رفتم برای خرید قیمت همان یخچال ۲۷ فوت شده بود سه میلیون و یکصدو ده هزار تومان یعنی حدودا ۴۰۰ هزار تومان افزایش

آقای بهمنی حالا از رصد قیمت ها توسط پرتال این بانک که تازه مهرماه افتتاح خواهد شد خبر می دهد. آن نرخ ارز کارشناسی ۱۲۲۶، کاری نکرد، صدها بار وعده تک نرخی شدن قیمت ارز عملی نشد، صدها بار قیمت پایین آمدن قیمت ارز به هیچ جا نرسید و نتیجه آنکه از اول امسال تا به حال قیمت یک دلار دوبرابر شده است.

کارخانه های کشور و واحدهای تولیدی عملا ویرانه شدند، روی سقف سوله های ایرانخودرو دیزل کفتر لانه کرده! چند کارخانه خودروسازی عملا کارگران خود را اخراج کردند … هر روز خبر از تعطیلی یک واحد تولیدی به گوش می رسد.

نقدینگی کنترل نشده؛ اگر شده بود، امروز این همه بازار تشنه خرید ارز و سکه نبود … قبلا هر روز قیمت دلار و سکه تغییر می کرد و حالا لحظه ای این قیمت ها تغییر می کند.

هیچ کس به فکر نیست، هیچ کس کاری نمی کند و مسئولان دولتی به جز سیاسی کاری و لجبازی کار دیگری نمی کنند. فشار این شرایط دیر یا زود کمر طبقه متوسط را خواهد شکاند …

یک سال قبل، مطبوعات، کارشناسان مستقل و… نسبت به حراج ذخایر بانک مرکزی هشدار دادند هیچ کس توجه نکرد، گفتند خطر بزرگ ورشکستگی بانک مرکزی ممکن است اتفاق بیافتد، خندیدند و تکیه به نفت زدند و گفتند مگر می شود بانک مرکزی هم ورشکسته شود؟

میلیاردها تومان اوراق مشارکت(بخوانید قرضه و در اینجا بخوانید) منتشر شده و فروخته شده، در سررسید باید سود این اوراق به مردم پرداخت شود، اگر دولت نتواند به قول خود عمل کند همان می شود که در یونان شد.

ورشکستی زمانی اتفاقی می افتد که بدهی ها از دارایی ها پیشی بگیرد.

امروز دیگر نمی شود گفت «هنوز هم دیر نشده» نخیر؛ دیر هم شده، اما ای کاش از خر شیطان پیاده شوند و لا اقل عواقب اجتناب ناپذیری که احتمالا تا پایان سال اتفاق خواهد افتاد را کمی و تنها کمی کمتر کنند!

بانک مرکزی اگر توانسته ذخایر خود را افزایش دهد، چرا نماگر اقتصادی خود را بروز نمی کند؟ در سه ماهه دوم سال ۹۱ هستیم و آخرین آمار منتشر شده به سه ماهه اول سال ۹۰ اختصاص دارد، نقدینگی در پایان سال ۱۳۸۹ بیش از ۲۵ درصد و در سه ماهه اول سال ۱۳۹۰ نزدیک به ۳ درصد رشد داشته است. (صفحه ۱۷ نماگر اقتصادی بانک مرکزی) اگر نقدینگی را کنترل کردید، چرا حالا بعد از بیش از یک سال آمار جدید را منتشر نمیکنید؟ در همانم آمار قبلی هم در بخش های صنعت و تولید اکثر ستون ها خالی هستند و علامت “تهی” گذاشته شده است، بانک مرکزی که نتواند آمار بخش صنعت کشور را داشته باشد، چطور لاف کنترل نقدینگی می زند؟

یا اگر هست و دارید و اعلام نمیکنید، دلیلش را بگویید که مردم هم بدانند، از چیزی نگران هستید؟

 

خالص دارایی ها

می گویید ذخایر بانک مرکزی در هیچ زمانی مثل حالا پر و پیمان نبوده؟ من به شما آدرس می دهم: آقای بهمنی به سایت خودتان سر بزنید، آن کنار نماگر آخر خودتان را باز کنید، به صفحه ۱۸ بروید، ستون اول را نگاه کنید، نوشته شده” خالص دارایی های بانک مرکزی” جز این است که در ردیف چهارم، خالص دارایی های بانک مرکزی ۶ درصد در پایان سال ۸۹ نسبت به سال قبل کاهش داشته؟ ۶ درصد از دارایی های بانک مرکزی در سال ۸۹ را خرج چه کردید؟

در پایان سه ماهه اول سال ۱۳۹۰ هم باز هم کاهش داشته و خالص دارایی های بانک مرکزی نزدیک ۹ درصد کاهش داشته، این ۱۵ درصد کاهش ذخایر بانک مرکزی کجا رفته خرج چه اموری شده؟

 

نقدینگی را کنترل کردید؟

اسکناس و مسکوکات منتشر شده توسط بانک مرکزی در پایان سه ماهه اول سال ۹۰ نزدیک به ۴۰ درصد رشد داشته( صفحه ۲۰ را ببینید) بی زحمت به صفحه ۱۷ برگردید، ستون آخر را ملاحظه بفرمایید، سطر چهارم را ملاحظه فرمایید نقدینگی در سال ۱۳۸۹ نزدیک به ۲۵ درصد رشد داشته، به سطر آخر هم بروید بازهم رشد نزدیک به ۲۳ درصدی نقدینگی را ملاحظه می فرمایید.

ذخایر طلا و ارز بانک مرکزی را حراج کردید، که این رشد نقدینگی را شاهد باشید؟ کدام بازار را کنترل کردید؟

من نمی گویم به “سیاه نمایی ها” ی رسانه های خارجی و رسانه های فتنه گر داخلی گوش کنید، سایت خودتان را لااقل قبل از سخنرانی یک نگاهی بیندازید، ببینید آمارهای خودتان که به دلایل “معلوم” یک سال بیشتر است آمارهایش بروز نشده اند را لااقل نگاه کنید، ببینید دستاوردهای مشعشع خودتن چیست، بعد سخنرانی کنید. کلش هم ۲۰ صفحه است، زیاد موقع مطالعه سردرد نمی گیرید.

منبع: وبلاگ نویسنده.