گزارش ♦ سینمای ایران

نویسنده
نوشین جعفری

راستش را بخواهید من هم همانند خیلی از خوانندگان با زنانه ـ مردان کردن مسائل، بخصوص در حوزه‌ی هنر موافق نیستم. ‏اما وقتی با تمام ممنوعیت ها این همه زن در جشنواره طالبانی فجر هست چه باید کرد؟
گزارش را بخوانید اگر سرتان سوت نکشید….‏

atousa.jpg

‎ ‎و اما بحث شیرین زنان…‏‎ ‎

‏ به قول سودابه مجاوری (مستندساز) «برای هنرمندان ایرانی میان مرد و زن تفاوتی وجود ندارد. چون در کار هنری انسان ‏بودن شرط اول است.» و یا به قول شهاب حسینی (بازیگر) «درایت جنسیت نمی‌شناسد و در هر آدمی می‌تواند وجود ‏داشته‌باشد.» اما این مطلب در واقع ارزیابی از حضور پررنگ زنان در کنار مردان در جشنواره فیلم فجر امسال و ‏برگزیدگان زن این جشنواره است.‏

زنان در ایران با وجود محدودیت‌های فراوان و نادیده گرفته شدن، در مقاطع مختلف همواره راه خویش را ادامه داده‌اند و ‏هر روز خبرهای مختلفی از کسب موفقیت‌های آنان در حوزه‌های مختلف می‌شنویم. جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر که البته ‏به قول مهدی کلهر نمی‌توانیم آن را بین‌المللی بدانیم (!) هم این روند رو به رشد را به خوبی نشان می‌دهد. در سال‌های ‏ابتدایی برگزاری جشنواره‌ی فیلم فجر زنان حتی سهم ناچیزی از سیمرغ‌ها نداشتند و در جشنواره‌های اول و دوم فیلم فجر ‏هیچ زنی حتی در عرصه‌ی بازیگری به عنوان برنده‌ی سیمرغ معرفی نشد. اما زنان رفته رفته خود را بالا کشیدند و به ‏نوعی خودشان را به سینمایی که از نگاه منتقدان مردانه است، تحمیل کردند و به تدریج با حضور در پشت دوربین‌ها و ‏کارگردانی، آثار ارزنده‌ای را چه در ایران و چه در صحنه‌های بین‌المللی از خود به یادگار گذاشتند تا جایی که ایزا دانیلی ‏‏(بازیگر زن سینما و تئاتر ایتالیا) در جریان نشست ویژه‌ی (چشم انداز سینمای کوتاه ایران) در شهر ناپولی گفت: «وضعیت ‏سینمای ایران و کار زنان در آن ایده‌آل و غبطه‌برانگیز است.»‏

leila.jpg

در بیست‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر نیز اگرچه فیلم‌هایی با محوریت زنان حضوری محدود و نامحسوس داشت اما علاوه ‏بر زنان بازیگر حضور زنان نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده، تدوینگر، طراح چهره‌پردازی، صحنه و لباس چشمگیرتر از ‏سال‌های گذشته بود.‏

زنان نسل نوی سینمای ایران نیز در جشنواره‌ی امسال حضوری قابل توجه داشتند. باران کوثری، ترانه علیدوستی، پگاه ‏آهنگرانی و گلشیفته فراهانی هر کدام چهره‌ی جدیدی از خود به نمایش گذاشتند. به غیر از گلشیفته فراهانی که بازی خوبش ‏در فیلم “درباره‌ی الی” به دلایلی که دیگر همه می‌دانند نادیده گرفته شد سه دختر دیگر سینمای ایران در بخش‌های بهترین ‏بازیگر نقش اول و مکمل زن نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره شدند.‏

‎ ‎بازیگران زن‎ ‎

امسال حدود 70 زن بازیگر در فیلم‌های مختلف بخش سودای سیمرغ حضور داشتند. مهتاب کرامتی با بازی در چهار فیلم ‏‏(بیست ـ تردید ـ دوزخ، برزخ، بهشت ـ شبانه‌روز) بیشترین حضور را داشت و پس از او باران کوثری با سه فیلم (پستچی ‏سه بار در نمی‌زند ـ حیران ـ می‌زاک) در بخش سودای سیمرغ حضور داشتند. بازیگران دیگری که در دو فیلم بخش سودای ‏سیمرغ به ایفای نقش پرداخته بودند ترانه علیدوستی (تردید ـ درباره‌ی الی)، پگاه آهنگرانی (زادبوم ـ صداها)، لیلا حاتمی ‏‏(بی‌پولی ـ هر شب تنهایی)، پانته‌آ بهرام (پستچی سه بار در نمی‌زند ـ صندلی خالی)، رؤیا تیموریان (پستچی سه بار در ‏نمی‌زند ـ زادبوم)، مهناز افشار (امشب شب مهتابه ـ شبانه‌روز)، شیوا خنیاگر (امشب شب مهتابه ـ چهره به چهره) و مریم ‏بوبانی (پای پیاده ـ شبانه‌روز) هستند.‏

بازیگران زن یک فیلمی هم عبارتند از: گلشیفته فرهانی، مریلا زارعی و رعنا آزادی‌ور با فیلم “درباره‌ی الی”، فاطمه ‏معتمدآریا با “می‌زاک”، مژده شمسایی و شقایق فراهانی با “وقتی همه خوابیم”، رؤیا نونهالی، نازنین فراهانی،‌ طناز ‏طباطبایی و‌ شهین نجف‌زاده با فیلم “صداها”، خاطره اسدی، ستاره اسکندری، بهنوش بختیاری، رؤیا جاویدنیا، فریبا ‏جدی‌کار، فلامک جنیدی، نگار جواهریان، آزاده صمدی، لادن طباطبایی، سپیده علایی و نیکی کریمی با فیلم “شبانه‌روز”، ‏فرشته صدرعرفایی با فیلم “بیست”، لیلا زارع با “پستچی سه بار در نمی‌زند”، رزا آرایش با “تردید”، فریده فرامرزی و ‏ملیکا ناظری با “صندلی خالی”، مهشید افشارزاده و مینا ساداتی با “عیار14”، فتانه ملک‌محمدی، افسانه بایگان، نسرین ‏مقانلو، فریبا کوثری و سارا خویینی‌ها با “سوپراستار”، نگین صدق گویا و بهناز جعفری با “زمانی برای دوست داشتن”، ‏مونا احمدی، شبنم مقدمی، سودابه بیضایی و سیما خضرآبادی با “کودک و فرشته”، مهوش افشارپناه با “امشب شب مهتابه”، ‏زهره صفوی، زهرا طاهری‌منش با “بی‌پولی”، حکیمه خاکسار و روشنک قلعه‌گی با “به کبودی یاس”، فاطمه صادقی و فریبا ‏آهنگ با “پای پیاده”، فرانک حیدریان، آرتمیس ورزنده، آرزو مفتاحی، زهرا سعیدی و هیلدا خسروی با “چهره به چهره”، ‏ژاله صامتی و فوژان عارف‌پور با “حیران”، ژاله شعاری و پریوش نظریه با “دوزخ، برزخ، بهشت”، ماه‌چهره خلیلی با ‏‏”موش” و ملیسا ماریان و پوراندخت مهیمن با فیلم “شکار روباه”.‏

mahtab.jpg

از میان این بازیگران لیلا حاتمی برای فیلم “بی‌پولی”، ترانه علیدوستی “تردید”، باران کوثری “حیران”، فریده فرامرزی ‏‏”صندلی خالی” و مونا احمدی با فیلم “کودک و فرشته” نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن نقش اول شدند ‏که لیلا حاتمی به خاطر بازی در فیلم “بی‌پولی” توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کند.‏
همچنین مهتاب کرامتی با فیلم “بیست”، لیلا زارع با “پستچی سه بار در نمی‌زند”، مریلا زارعی با “درباره‌ی الی”، پگاه ‏آهنگرانی با “زادبوم” و طناز طباطبایی با فیلم “صداها” نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن ‏بودند که از میان آنان مهتاب کرامتی توانست این سیمرغ را به خانه ببرد.‏

‎ ‎تهیه‌کنندگان زن‎ ‎

در بیست‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر پوران درخشنده با فیلم “بیست”، رخشان بنی‌اعتماد با فیلم “حیران” و منیژه حکمت با ‏فیلم “صداها” در میان تهیه‌کنندگان فیلم‌های سودای سیمرغ بودند. از میان آنان پوران درخشنده برای تهیه‌کنندگی فیلم ‏‏”بیست” نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد اما فیلم “تردید” به عنوان فیلم برگزیده‌ی این بخش انتخاب شد و ‏سیمرغ بلورین بهترین فیلم را سعید سعدی از آنِ خود کرد.‏

zananall.jpg

‎ ‎فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان زن‎ ‎

سه کارگردان زن به بخش سودای سیمرغ جشنواره‌ی امسال راه یافته‌بودند. نکته‌ی جالب توجه در میان فیلم‌های جشنواره‌ی ‏امسال حضور کارگردانان زن مؤلف بود که نویسنده‌ی فیلمنامه‌ی فیلمشان نیز بودند.‏

انسیه شاه‌حسینی با نویسندگی و کارگردانی فیلم “پنالتی” و تهمینه میلانی با نویسندگی و کارگردانی “سوپراستار” در ‏بیست‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر حضور داشتند. همچنین شالیزه عارف‌پور که با اولین فیلمش “حیران” در جشنواره ‏حضور داشت به همراه نغمه ثمینی فیلمنامه‌ی آن را نوشته‌بود.‏

تهمینه میلانی با فیلم “سوپراستار” در کنار اصغر فرهادی (درباره‌ی الی)، پرویز شهبازی (عیار14)، عبدالرضا کاهانی ‏‏(بیست)، حسن فتحی (پستچی سه بار در نمی‌زند)، واروژ کریم‌مسیحی (تردید) و بهرام بیضایی (وقتی همه خوابیم) نامزد ‏دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بود که این سیمرغ به اصغر فرهادی رسید.‏

علاوه بر آن میلانی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه نیز بود که این سیمرغ را فرید مصطفوی و ابوالحسن ‏داوودی برای فیلمنامه‌ی “زادبوم” دریافت کردند.‏

‎ ‎زنان تدوینگر‎ ‎

چهار زن تدوینگر در جشنواره‌ی فیلم فجر امسال حضور داشتند. شیما منفرد، هایده صفی‌یاری و مستانه مهاجر تدوین ‏فیلم‌های “بیست”، “درباره‌ی الی” و “سوپراستار” بر عهده داشتند. اما سپیده عبدالوهاب پرکارترین و جوان‌ترین تدوین‌گر ‏زن در جشنواره‌ی امسال بود. او که دو سال قبل برای فیلم “خون‌بازی” سیمرغ بلورین بهترین تدوین را بدست آورده بود در ‏بیست‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر فیلم‌های “حیران” و “می‌زاک” را به تنهایی و “وقتی همه خوابیم” را به همراه بهرام ‏بیضایی تدوین کرده‌بود و در کنار حسن حسن‌دوست (پستچی سه بار در نمی‌زند)، واروژ کریم‌مسیحی (تردید)، محمدرضا ‏مویینی (کودک و فرشته) و مادرش هایده صفی یاری (درباره الی…) نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین تدوین شد. او و ‏بهرام بیضایی مشترکاً سیمرغ بلورین بهترین تدوین را دریافت کردند.‏

‎ ‎زنان چهره‌پرداز‎ ‎

در جشنواره‌ی فیلم فجر امسال مهری شیرازی طراح چهره‌پردازی دو فیلم “صداها” و “موش” بود. سودابه خسروی نیز ‏طراحی چهره‌پردازی فیلم‌های “شبانه‌روز” و “چهره به چهره” را بر عهده داشت. همچنین اعظم بیات، زهرا کمالی، الهام ‏صالحی و مینا قریشی با طراحی چهره‌پردازی فیلم‌های “بی‌پولی”، “بیست”، “دوزخ، برزخ، بهشت” و “سوپراستار” در ‏جشنواره حضور داشتند.‏

از این میان سودابه خسروی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی شد اما سیمرغ بلورین این بخش به سعید ‏ملکان برای فیلم “وقتی همه خوابیم” رسید.‏

‎ ‎طراحان صحنه و لباس‎ ‎

شش طراح زن صحنه و لباس در بیست‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر حضور داشتند. آتوساقلمفرسایی با طراحی صحنه و ‏لباس فیلم “صداها” و طراحی لباس فیلم “وقتی همه خوابیم”، شیده محمودزاده و ژاله زکی‌زاده با طراحی لباس فیلم‌های ‏‏”شبانه‌روز” و “کودک و فرشته” و ژیلا مهرجویی، سارا سمیعی و زیبا اسدخانی برای طراحی صحنه و لباس فیلم‌های ‏‏”زادبوم”، “امشب شب مهتابه” و “چهره به چهره” در این جشنواره حاضر بودند.‏

از میان آنان آتوسا قلمفرسایی با طراحی صحنه و لباس فیلم‌های “وقتی همه خوابیم” و “صداها” نامزد دریافت سیمرغ ‏بلورین این بخش شد و سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را برای فیلم “وقتی همه خوابیم” بدست آورد.‏