ابوطالبی٬ تنها گزینه برای سازمان ملل است

نویسنده
حسین محمدی

» شایعه انتصاب عراق‌چی تکذیب شد

در حالی که مقام‌های آمریکایی رسما اعلام کرده‌اند که برای حضور حمید ابوطالبی در سازمان ملل ویزا صادر نخواهند کرد٬ مسوولان جمهوری‌اسلامی گفته‌اند که وی تنها گزینه ایران برای حضور در سازمان ملل است و امکان تغییر وی وجود ندارد.

عباس عراق‌چی٬ معاون حقوقی وزارت امورخارجه٬ به وب‌سایت خانه ملت گفت که “دستگاه دیپلماسی هیچ گزینه ای برای جایگزینی ابوطالبی درسازمان ملل ندارد، در حال حاضر او به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل به این نهاد بین المللی معرفی شده و هیچ تصمیمی برای جایگزینی وی در سازمان ملل وجود ندارد”.

روز گذشته شایعاتی نیز درباره معرفی عراق‌چی به عنوان سفیر جمهوری‌اسلامی در سازمان ملل مطرح شده بود که وی آن را تکذیب کرد: “اخبارمنتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر حضورمن به جای ابوطالبی در سازمان ملل صحت ندارد و ازطریق مکانیزم های حقوقی مشکل حمید ابوطالبی پیگیری می شود”.

ابوطالبی خود در واکنش به عدم صدور ویزای حضور در آمریکا٬ در صفحه توییتر خود نوشت: “آمریکا از نظر حقوقی رویه جدید و مسیر نوینی را إیجاد کرد، این که با مصوبات پارلمان های ملی می توان تعهدات بین المللی کشور را زیر پا نهاد”.

پیش از این نمایندگی ایران در سازمان ملل هم اعلام کرده بود که اقدام آمریکا برای عدم صدور ویزا برای آقای ابوطالبی با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد و حق کشورها را برای انتخاب نماینده‌شان در سازمان ملل زیر پا می‌گذارد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز هفته گذشته گفته بود که در صورت مخالفت آمریکا با صدور ویزا برای آقای ابوطالبی، جمهوری اسلامی این مساله را توسط “سازوکارهای سازمان ملل متحد” پیگیری خواهد کرد.

پیش از این ماری هرف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره انتخاب ابوطالبی گفته بود: “به نظر ما معرفی این فرد شدیدا دردسرآفرین است. ما در حال بررسی این پرونده هستیم و درباره احتمال معرفی وی نگرانی عمیق خود را به دولت ایران منتقل کرده‌ایم”.

ابوطالبی پیش از این به عنوان سفیر ایران در کشورهای بلژیک٬ استرالیا و ایتالیا حضور داشته. او همچنین چندی پیش به عنوان معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری و ریاست بخش آسیای مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شد.

ابوطالبی اسفندماه سال گذشته در گفت‌وگویی با سایت خبر آن‌لاین درباره حضور خود در سفارت اشغال شده آمریکا گفته بود: “من در سیزده آبان آن سال و زمان اشغال اصلا در تهران نبودم که از این امر مطلع و یا درآن مشارکت و یا حضور داشته و یا نام‌ام مطرح باشد؛ بلکه من دراهواز از ماوقع مطلع شدم. مدتی بعد که به تهران آمدم یک روز مرحوم شهید دادمان به واسطه یکی دیگر ازشهدا و فرماندهان جنگ تحمیلی به نام مرحوم شهید ذاکر به من پیغام داد که آن‌ها برای ترجمه به زبان فرانسه به کسی نیاز دارند که بتواند این کاررا انجام دهد؛ من پذیرفتم و از منزل به فرودگاه رفتم و به همراه نماینده ویژه پاپ رهبرمسیحیان کاتولیک که وارد تهران شده بود برای اولین بار وارد سفارت شدم. یکی دو باردیگر هم وقتی که درارتباط با خارج، کار ترجمه لازم بود آنرا به زبان انگلیسی ویا فرانسوی انجام دادم، مانند: ترجمه در زمان آزادی کارکنان زن و سیاه پوستان در کنفرانس مطبوعاتی؛ که جنبه ای کاملا انسان دوستانه داشت”.

ابوطالبی در این مصاحبه همچنین گفته بود که “در سال ۱۳۷۳… به آمریکا رفتم و مدتی عضو هیات نمایندگی کشورمان درمجمع عمومی سازمان ملل بودم” و در آن زمان “هیچ‌وقت این‌گونه سوالات در لفافه پیچیده مطرح نبوده است”.

پس از انتخاب ابوطالبی٬ نخستین بار این سایت بلومبرگ بود که در مطلبی٬ خبر از آن داد که ابوطالبی از جمله افرادی است که در حمله به سفارت آمریکا و گروگان‌گیری دیپلمات‌ها نقش داشته است.