کشت سبزی با فاضلاب مسموم

نویسنده
نازنین کامدار

» سدها خالی شد، آغاز بحران آب

در حالی که ذخایر آبی ایران در بحرانی ترین شرایط قرار گرفته اند، انتشار تصاویی از خشک شدن آب سدهای تهران و یا کاهش شدید حجم آنها، منجر به بروز نگرانی هایی در سطح شهروندان شده است.

این تصاویر پس از آن انتشار یافته که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفته است: “میزان ورودی آب سدهای تهران در بحرانی ترین شرایط ۴۶ سال گذشته قرار دارد. وضعیت تهران امسال در مقایسه با سال ۸۰ نیز که سال کم بارانی بود، بدتر است به طوری که رکورد کم آبی در این کلانشهر زده شده است.میزان مصرف آب در تهران در سال ۸۰ بیش از ۹۷۰ میلیون مترمکعب بوده است اما با وجود مدیریت مصرف، اکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب مصرف آب داریم”.

خسرو ارتقایی افزوده است: “بارش های تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۳۲ درصد کمتر از مدت مشابه سال آبی گذشته است و کاهش بارش ها، افزایش تبخیر و نفوذ آب در زمین موجب کاهش رواناب ها شده است”.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران، حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو را به ترتیب ۱۱۷، ۵۳، ۴۷، ۱۹۷ و ۱۲۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و می گوید: “حجم مخزن این سدها در زمان مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۶۶، ۷۰، ۹۰، ۱۹۲ و ۱۴۲ میلیون مترمکعب بوده است.حجم ذخایر پنج سد تامین کننده آب تهران در زمان کنونی ۵۳۴ میلیون مترمکعب است. حجم ذخایر سدهای تهران در زمان مشابه پارسال ۷۶۰ میلیون مترمکعب بود که این امر نشان از کاهش ۲۲۶ میلیون مترمکعبی در مقایسه با زمان مشابه پارسال دارد. این درحالی است که پارسال سال کم بارانی درمقایسه با مدت مشابه درازمدت در تهران بوده است”. (لینک)

بر همین پایه، روز گذشته سایت اقتصاد آنلاین از خالی شدن نیمی از ذخایر سد کارون خبر داده و می نویسد: “در حالی که ظرفیت اسمی ذخیره آب در پشت سد کارون، ۲.۳ میلیارد مترمکعب است، از ابتدای اردیبهشت تا نیمه تیرماه، یک میلیارد و ۱۹ میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده پشت این سد با گذر از نیروگاه سد با تولید برق، رهاسازی شده است. طبق گزارش های رسمی مجموعه وزارت نیرو، تولید برق از نیروگاههای برق‌آبی ایران ۹.۴ درصد رشد داشته است.این به معنای تخلیه بیشتر آب در زمانی است که آب کمتری نسبت به سالهای گذشته پشت سدها داریم. از سوی دیگر مجموعه سدهایی که توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در دست بهره برداری است با رشد ۲۱ درصدی تولید انرژی برق‌آبی بیش از سدهای دیگر با تخلیه آب ذخیره سازی شده مواجه شده اند. در حالی که این سدها در مجموعه مهمترین سدهای کشور برای ذخیره آب کشت پاییزه بوده و در پایین دست آنها بخش گسترده ای از اراضی تولید غلات ایران وجود دارد. در میان این سدها مجموعه سدهای کارون، نقشی حیاتی در ذخیره آب شرب و کشاورزی مرکز و جنوب غرب کشور بر عهده دارند اما تولید برق از سدهای کارون، کارون ۳ و کارون ۴ نیز رشد ۱۱ درصدی نسبت به سالهای قبل داشته و این به معنای رهاسازی بیشتر آب برای تولید برق است”.

بر اثر بحران بی آبی، هم اکنون وضعیت تولید محصولات کشاوری نیز در شرایط بحرانی قرار گرفته به طوری که حسین طلا سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران، در گفت وگو با سایت “خانه ملت”، از “آلودگی آب” و “کشت برنج فاضلابی” خبر داده و گفته است: “با وجود آنکه برای حاصلخیزی زمین‌های زرع سالیان سال دعوا بود اما اکنون به دلیل نبودن آب، این زمین‌ها خشک شده و متاسفانه باید این واقعیت را پذیرفت که تخریب کشاورزی، نبود آب مناسب، افزایش خشکسالی‌ها چنین گردوغباری را رقم زده است. اکنون حدود هزار میلیارد اعتبار یا تسهیلات مالی لازم است تا بتوان پروژهای تصفیه خانه جنوب و جنوب غرب استان تهران را به اتمام رساند، متاسفانه امروزه هکتارها زمین در جنوب غرب استان تهران در بخش قلعه نو با آب آلوده برنج کشت می‌شود که به طور حتم دراین شرایط نمی‌توان به روند کار ادامه داد. این مهم در دستور کار مجمع قرار می‌گیرد و در اولین فرصت درخواست برگزاری جلسه‌ای پیرامون رفع معضلات شهرستان‌های استان تهران را با حضور رئیس جمهور خواهیم داشت”.

در همین باره، محمد هادی حیدر زاده مدیر کل محیط زیست استان تهران هم گفته است: “در حال حاضر حداقل ۳۰ درصد اراضی کشاورزی جنوب تهران با “آب فاضلاب” آبیاری می شود لذا برای جلوگیری از ورود آلودگی به “اراضی کشاورزی جنوب تهران” کارگروهی با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده که وظیفه محیط زیست پلمپ واحدهای آلاینده بوده و تا کنون ۱۱ واحد قالیشویی پلمپ شده و چند واحد دیگر نیز در دست اقدام است. کشاورزی در آن منطقه قدمت بالایی دارد ضمن اینکه متولی بحث امنیت غذایی وزارت بهداشت است که باید ورود پیدا کرده و این محصولات را تائید نکرده ویا اقدام به جمع آوری کند. محیط زیست متولی جلوگیری از ایجاد آلایندگی و ورود آن به اراضی کشاورزی است که تا کنون اقدامات لازم را انجام داده و از آلایندگی صنایع جلوگیری بعمل آورده است”.