مجلسی ها بدنبال ایجاد وحشت هستند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» فائزه هاشمی در مصاحبه با روز:

فائزه هاشمی در مصاحبه با “روز” می گوید مجلس فراتر از مسئولیت خود و به صورت سلیقه ای فشار می آورد تا دولت را از مسیرش منحرف کند.

او می گوید:مجلسی ها با ایجاد فضای تهدید و ارعاب و ترساندن از احضار و تذکر و استیضاح و فشارهای روانی و سیاسی، دنبال ایجاد وحشت برای دولتی ها هستند. به نظر می رسد گروهی تشکیل شده و کارهای دولت را بررسی می کند و سریع هم عکس العمل نشان می دهد تا دولتی ها را به انفعال بکشاند و متاسفانه در مورد بعضی موفق هم بوده است.

به گفته خانم هاشمی گروهی که در مقابل دولت مقاومت و کارشکنی می کنند “فقط شامل نمایندگان مجلس نیست و غیرمجلسی ها را هم شامل می شود.به هر حال دیگر از کارت های هدیه و پول هایی که به عناوین مختلف توزیع می شد خبری نیست و پست هایی که بر اثر روابط کسب شده بود نه بر اساس کفایت و لیاقت، در حال پریدن است”.

احضار پیاپی وزرای کابینه به مجلس، دادن سه کارت زرد به سه وزیر طی ۴ ماه از روی کار آمدن دولت و متهم کردن خود روحانی به افراطی گری از سوی برخی نمایندگان مجلس، چالش بین مجلس و دولت را شدت بخشیده است.

فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و مدیرمسئول روزنامه توقیف شده “زن” در مصاحبه با “روز” در این زمینه می گوید: “مجلس دو وظیفه اصلی دارد، تصویب قانون و نظارت بر اجرای قانون. مجلس در حال حاضر فراتر از مسئولیت خود و به صورت سلیقه ای فشار می آورد تا دولت را از مسیرش منحرف کند. مثلا چرا استاندارها با نظر آنها نیست یا فلان وزیر چرا فلان فرد را معاون یا مشاور گذاشته یا چرا فلان فرد را عوض کرده. این افراد مورد نظر مجلسی ها اگر موفق بودند که دوره احمدی نژاد با ورشکستگی کشور همراه نمی شد. دولت مجبور است طبق نظر خود عمل کند تا بتواند پاسخگو باشد. اگر نظر دولت و مجلس همسو باشد چه بهتر ولی وقتی همسو نیست طبیعی و منطقی این است که دولت باید افرادمورد نظر خود را به کارگیرد و برنامه های خود را دنبال کند. چون دولت باید به مردم پاسخگو باشد و نه مجلسی ها.”

به گفته او “مجلسی ها با ایجاد فضای تهدید و ارعاب و ترساندن از احضار و تذکر و استیضاح و فشارهای روانی و سیاسی، دنبال ایجاد وحشت برای دولتی ها هستند. به نظر می رسد گروهی تشکیل شده و کارهای دولت را بررسی می کند و سریع هم عکس العمل نشان می دهد تا دولتی ها را به انفعال بکشاند. متاسفانه در مورد بعضی موفق هم بوده است”.

خانم هاشمی سپس از انتشار اخبار دروغ برای منحرف کردن دولت از مسیر اصلی اش سخن می گوید و می افزاید: “می خواهند با انتشار دروغ هایی که دولت را به تکذیب و مسیر انحرافی بکشند، انرژی و شهامت دولتی ها را بگیرند تا آنها را از مسیر اصلی منحرف کنند، آسه برو آسه بیا. اما من امیدوارم که دولت در این دام ها نیفتد و در چارچوب قانون و اختیاراتی که دارد تلاش کند و بتواند کارهای بزرگی انجام دهد. هر چقدر مجلسی ها و مخالفان جلو بیایند تا آخر ادامه خواهد داشت و اگر دولتی ها وا بدهند تا آخر باید وا بدهند. اگر فکر کنند که این امتیاز را می دهند و جای دیگر امتیاز می گیرند تجربه نشان داده که این گونه نخواهد بود و اگر در مسیر امتیاز دهی بی منطق قرار بگیرند و تحت تاثیر فشارها عمل کنند تا آخر باید همین گونه باشند. مهم این است که دغدغه انجام کار اساسی داشته باشند نه دغدغه در پست و سمت و وزارت ماندن. آنهایی که این گونه بوده اند موفق بوده اند و آن هایی که محافظه کاری پیشه کرده اند ناموفق.”

او در عین حال می گوید: “این فشارها و اذیت و آزارها البته مخصوص این دولت نیست. هر موقع اصولگرایان نتوانسته اند دولت خود را داشته باشند و رای نیاورده اند دست به این شیطنت ها زده اند و شرایط را تنگ کرده و تلاش کرده اند دولت نتواند موفق شود شاید در اثر ناکامی دولت، مردم دور بعد به آنها رای بدهند”.

می پرسم: این وضعیت چقدر شبیه وضعیت حاکم بر مناسبات مجلس پنجم و دولت سید محمد خاتمی در دوسال آغازین روی کار آمدن دولت اصلاحات است؟ خانم هاشمی که در مجلس پنجم به عنوان نماینده مردم تهران حضور داشت می گوید: “به نظر من این شبیه سازی درست نیست. من مجلس پنجم را با این مجلس قابل مقایسه نمی دانم. در ۴ ماه سه وزیر کارت زرد گرفتند. در مجلس پنجم در دو سال دو وزیر استیضاح شدند که یکی برکنار شد و یکی رای آورد. فضای مجلس پنجم اینقدر تند و افراطی و بی منطق نبود. اکثریت اصولگراهای آن زمان منطقی تر و بهتر از الان بودند. از نظر تعداد نیز اصلاح طلبان، اقلیتی پر تعداد و قوی بودند و مستقل ها هم بی تاثیر نبودند. مثلا آقای مهاجرانی با نطق خوب و موثر توانست رای اکثریت را به دست بیاورد. فضای مجلس پنجم و فضای کشور هم به این شدت سیاسی و افراطی و قانون گریز نبود. الان شرایط طوری شده که خود اصولگراها مانع سخنرانی آقای علی لاریجانی اصولگرا در قم شده ان؛د یعنی اینقدر افراطی و رادیکال شده اند که تحمل خودشان را هم ندارند”.

او در عین حال معتقد است که این فشارها و کارشکنی ها تنها از سوی نمایندگان مجلس نیست و توضیح می دهد: “منظور از این گروه شامل جبهه پایداری است و برخی نمایندگانی که به صورتی اعتقادی مقابل دولت هستند. بعضی هم به دلیل از دست دادن منافع، مقابل دولت هستند. البته جبهه پایداری ها اقلیت کوچک اما پر سر و صدایی هستند که وضعیت شکننده ای دارند. این گروه فقط شامل نمایندگان مجلس نیستند غیرمجلسی ها را هم شامل می شود. حالا دیگر از کارت های هدیه و پول هایی که به عناوین مختلف توزیع می شد خبری نیست و پست هایی که بر اثر روابط کسب شده بود نه بر اساس کفایت و لیاقت، در حال پریدن است. اینها همه عواملی است که مقاومت ها را بیشتر می کند”.

خانم هاشمی در مورد عملکرد دولت در چند ماهه اخیر هم می گوید: “با در نظر گرفتن شرایط و فشارها و وضعیت موجود، ارزیابی ام از عملکرد دولت مجموعا مثبت است. برخی از وزرا خوب عمل کرده اند و متاسفانه چند تایی هم تحت تاثیر همین فشارها قرار گرفته اند و عملکرد قابل دفاعی ندارند”.