خامنه ای امام زمان را دید ولی نشناخت

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» اتصال سیمی به ارتباط بی سیم تبدیل شد

کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران که پیش از این از “سیم کشی” آیت الله علی خامنه ای به “امام زمان” در جریان اعتراضات دانشجویی 18 تیر 78 و اعتراضات پس از انتخابات 88 خبرداده بود، سخنانی را که سه سال پیش در حضور رهبر جمهوری اسلامی گفته بود تکرار کرده و این بار در روایت خود مدعی شده آیت الله خامنه ای با امام زمان دیدار داشته ولی او را “نشناخته”.

حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در گفت و گویی با ماهنامه “پاسدار اسلام” وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به نقل از “یکی از آقایان روحانیون” که در “مدرسه حجتیه قم حجره داشت” مدعی ارتباط و دیدار آیت الله خامنه ای با امام زمان(امام دوازدهم شیعیان) شد.

رییس دادگاه انتظامی قضات از قول این روحانی گفته: “آقای خامنه‌ای گوهر پاکی است… به همین دلیل مکرر خدمت حضرت تشرف داشته است، ولی نشناخته.”

او به نقل از همین فرد در روایت دیگری مدعی شده که امام زمان به اسم برای رهبرجمهوری اسلامی دعا می کرده است: “سال بعد ایشان گفت: طوبی للخامنه‌ای! طوبی له. وجود مبارک امام زمان ـ‌ارواحنا فداه‌ـ در عرفات با اسم ایشان را دعا می‌کرد.”

وی همچنین در این گفت و گو از قول فردی به نام “آقای سلیمی” روایت کرده: “من سی سال همسایه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بودم و اُشْهِدُ بالله، من آقای خامنه‌ای را از دوره‌های جوانی‌اش تا الان نسبت به نسوان معصوم می‌دانم.”

این شاگرد محمدتقی مصباح یزدی در جای دیگری از گفت و گوی خود به نقل از فردی “شمشیری” نام مدعی شده امام زمان پس از توصیه رهبر جمهوری اسلامی به آیت الله سیدرضا بهالدینی برای بستری شدن در بیمارستان رجایی تهران به عیادت وی رفته است.

 کاظم صدیقی پیش از این نیز، به گفته برخی از روحانیون نزدیک به جناح حاکم، همین مدعیات را در مراسم فاطمیه که هر ساله از سوی دفتر آیت الله خامنه ای برگزار می شود در حضور خود وی مطرح کرده بود.

آیت الله مهدی احدی از روحانیون حکومتی و مدرس حوزه علمیه قم در فروردین ماه سال گذشته گفته بود: “جناب آقای صدیقی شب فاطمیه روی منبر در بیت ایشان (بیت رهبری) که آقای رییس جمهور نشسته بود، آقای هاشمی بود، سران مملکتی بودند، قوه قضاییه، همه بودند. آقای صدیقی روی منبر این مطلب را گفت و آن را نتوانست تمام کند. همین که خواست تمام کند فریاد گریه جمعیت و حضار بلند شد.دیدند این جمعیت بسوی آقا دارند حمله می کنند که به عنوان تبرک به ایشان دست بزنند. آقا را بردند و دیگر نتوانستند جمعیت را اداره کنند…”

این روایت آقای احدی از گفته های صدیقی بسیار شبیه است به آنچه که اکنون از زبان خود کاظم صدیقی منتشر شده است. آقای احدی در آن روایت از اظهارات صدیقی که فایل صوتی آن در سایت های اینترنتی حکومتی و طرفدار آیت الله خامنه ای تحت عنوان “ماجرای تشرف مقام معظم رهبری محضر حضرت مهدی” منتشر شد گفته بود که حجت الاسلام صدیقی در حضور رهبر جمهوری اسلامی به نقل از آیت الله بهاالدینی گفته است که آیت الله خامنه ای “امسال به دیدار امام زمان نائل آمد.”

این روحانی در اظهارات خود تاکید کرده بود که “نوار” این سخنرانی کاظم صدیقی “دربیت آقا هست، دم در هم می فروشند”.

 

سیم کشی به امام زمان

این نخستین بار نیست که کاظم صدیقی ادعای ارتباط رهبر جمهوری اسلامی با امام دوازدهم شیعیان را مطرح می کند. او در آبانماه سال گذشته نیز در جریان یکی از نشست های انتخاباتی “جبهه پایداری” متشکل از شاگردان و همفکران مصباح یزدی مدعی شده بود آیت الله خامنه ای توسط “سیمی” به امام زمان وصل است.

امام جمعه منصوب آیت الله خامنه ای با بیان اینکه “برخی فقها فراگرفتن علوم را برای اجتهاد کافی نمی‌دانند و معتقدند مجتهد باید قوه قدسیه داشته باشد” رهبرجمهوری اسلامی را دارای این “قوه قدسیه” دانسته و مدعی شده بود که “حضرت آقا به عنوان نایب امام زمان در فتنه 18 تیر و فتنه 88 با اتصال به امام زمان و «سیمی» که از مقام معظم رهبری به ایشان وصل شد آنچنان بر جامعه تاثیر گذاشت که آرامش را به دل مومنان بازگرداند و رعب و وحشت در دل فتنه گران انداخت و آتش را خاموش کرد.”

همزمان با اظهارات اخیر کاظم صدیقی، محمدتقی مصباح یزدی نیز همچون شاگردش طی اظهاراتی در شهر مشهد گفت تنها کسی که می شود او را به “انبیای الهی” تشبیه کرد “امام راحل و مقام معظم رهبری است.”

این روحانی تندرو که برخی چهره های سیاسی از او به عنوان “رهبر طالبان شیعی” یاد می کنند همچنین ادعا کرد که “باید توجه داشت همانند مقام معظم رهبری به هیچ عنوان نمی‌توان بر روی زمین و آسمان‌ها پیدا کرد چرا که ایشان نمونه برجسته‌ای از ائمه اطهار و اجدادشان است.”

مصباح یزدی سال گذشته نیز همزمان با اظهارات کاظم صدیقی درباره “سیم کشی” آیت الله خامنه ای به امام زمان، رهبرجمهوری اسلامی را منصوب خدا دانسته بود.

محمدتقی مصباح یزدی در جریان دیدار خود با فرماندهان سپاه قم گفته بود: “امروز نماد اسلام شخص مقام معظم رهبری است که مفاسد زیادی به دست مبارک ایشان از سر جامعه اسلامی و اسلام جهانی دفع شده است.”

وی همچنین با اشاره به اینکه “ولایت لایه‌‌های متعددی دارد و عمق آن متصل به ذات خداست” افزوده بود: “به وسیله اطاعت از ولی که منصوب از سوی خداست دل‌ها به خدا ارتباط پیدا می‌‌کند. مساله مهم در نظر گرفتن منافع جامعه است که شایسته ترین فرد که از طرف خدا تعیین شده است باید در راس باشد در غیر این صورت جامعه خدایی نیست بلکه جامعه‌ای عادی در کنار جوامع دیگر است.”

 

مشروعیت از دست رفته

رهبر جمهوری اسلامی به دلیل مواضع چند سال اخیر خود، به ویژه حمایت از محمود احمدی نژاد در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴، حمایت مجدد از وی، پیش و پس از انتخابات مناقشه برانگیز ۱۳۸۸ و قرار گرفتن کشور در شرایط دشوار سیاسی و تهدیدات خارجی با بحران عدم مشروعیت داخلی و عدم اقبال مردمی مواجه شده است.از همین رو در طول سه سال اخیر بارها منصوبان و نزدیکان اش مسایلی از قبیل ارتباط او با امام زمان و انتصاب وی از سوی خدا را مطرح کرده اند.

در همین راستا اخیرا حجت الاسلام علی سعیدی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران خواستار تبعیت محض مردم و مسئولین از وی شده و اعلام کرده بود: “مردم و مسئولان باید با پیروی از ولایت فقیه در برابر جنگ نرم دشمنان ایستادگی و مقابله کنند و از مهم‌ترین نشانه‌های ولایت‌مداری «تبعیت محض» از ولی فقیه است و اگر می‌خواهیم خدا و امام زمان از ما راضی باشند، باید همین‌طور رفتار کنیم.”

او در مهرماه سال ۸۹ نیز به صراحت در اظهارات تهدید آمیزی گفته بود: “آنچه که به عنوان الزامات روحانیت قابل بحث است رکن زیربنایی و اساسی و دلبستگی هر روحانی با محوریت حق است. میزان پیوستگی روحانیون در هر زمان با نماد حق، ملاک حقانیت آن فرد به شمار می‌آید و میزان ریزش‌ها نیز با فاصله گرفتن از نماد حقانیت و محور رهبری الهی در جامعه سنجیده می‌شود.”

وی که برای فرماندهان سپاه محمدرسول الله تهران سخن می گفت همچنین با گفتن اینکه “پس از حضرت روح‌الله نماد حقانیت ملاک دیگری دارد که آن تبعیت کامل از «حضرت سید علی خامنه‌ای» است” تاکید کرده بود: “امروز ملاک حقانیت هر حزب، شخصیت، روحانیون و امت، بستگی به میزان پیوستگی با این محور حقانیت و رهبری در جامعه دارد.”

 

تایید نارضایتی ها از خامنه ای

این گونه اظهارات اغراق آمیز درباره رهبر جمهوری اسلامی و معرفی چهره ای الهی از او در حالی است که برخی از روحانیون حکومتی نارضایتی ها از آیت الله خامنه ای را در گفته های خود تایید کرده اند.

از جمله آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در آبان ماه سال ۸۹ گفته بود: “می‌گویند رهبری جایگاه قبلی خود را ندارد و مردم نسبت به نظام علاقه‌ای ندارد و حوزه‌های علمیه‌ قم این قدرها هم نسبت به نظام و رهبری تمایل و عقیده ندارد و گرمی روابط سابق را نمی‌بینم. می‌گفتند مراجع با رهبری مساله دارند و خوشبین نیستند. از این چیزها می‌بافتند. این را خود می‌گفتند و خودشان هم باور می‌کردند. این هم در عده‌ای شبهه ایجاد کرد و از این وضعیت هم بیگانگان استفاده می‌کردند.”

آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی نماینده سابق رهبری در سپاه پاسداران و از اعضای کنونی مجلس خبرگان رهبری نیز سال گذشته گفته بود: “برخی این شبهه را در مورد ولایت فقیه مطرح می‌کنند که به هر حال رهبری در رأس کشور است و هر اراده‌ای بکند می‌تواند تصمیم بگیرد و کسی نمی‌تواند به او اعتراضی کند و بگوید که بالای چشمت ابرو است و از واژه‌ دیکتاتوری در این مورد استفاده می‌کنند، در حالی که این‌طور نیست؛ خبرگان دو چشمی به شرایط رهبری نگاه می‌کنند و این‌گونه نیست که بعد از انتخاب، رهبری را رها کرده باشد”.

همچنین عبدالحسین خسروپناه مدیر سابق نهاد پژوهشی ولی فقیه در دانشگاه ها و عضو فعلی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در همایشی با نام “آینده انقلاب اسلامی و تحلیل مسایل سیاسی کشور” از “اعتراض شدید” برخی روحانیون به آیت الله خامنه ای به دلیل مواضع اش نسبت به وقایع انتخابات ۸۸ و پس از آن خبرداده بود.

خسروپناه گفته بود: “در همین حوادث (اعتراضات گسترده مردمی به نتیجه انتخابات) بود که به مقام معظم رهبری خبر دادند عده‌ای از فضلای حوزه که تاثیرگذارند و شبهه و تردید دارند می‌خواهند خدمت شما برسند، آقا فرمودند اینها را پیش من بیاورید، این جمع ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه صحبت کردند و حتی برخی‌ها هم «توهین‌آمیز» در این جلسه حرف زدند، آقا راحت گوش کردند و با محبت و استدلال مطالب را بیان کردند و بسیاری از اینها هم قانع شدند.”

این نویسنده سابق هفته نامه “صبح” و روزنامه کیهان و از روحانیون نزدیک به مصباح یزدی به یکی از موارد مطرح شده درباره تلاش برخی روحانیون در قم برای جایگزینی فرد دیگری به جای آیت الله خامنه ای هم اشاره کرده و گفته بود:” یکی از طلاب که خدمت حضرت آیت‌الله وحید خراسانی رسیده بود و مطالبی را با ایشان مطرح کرده بود، ایشان گفته بود یعنی من وحید بروم «حاکم « بشوم، مگر من می‌توانم؟ سید اولاد پیغمبر دارد به‌خوبی کشور را اداره می‌کند.”

سال گذشته نیز آیت الله احمد خاتمی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران در اظهاراتی “دیکتاتوری ولایت فقیه ” مبتنی بر “ولایت مطلقه فقیه” را رد و تاکید کرده بود که “برداشتی که مفهوم ولایت مطلقه فقیه را به آن معنا که ولی فقیه هرکاری که مایل بود می‌تواند انجام دهد اشتباه است. از این معنی نادرست میوه‌ها چیدند، شیعه به چنین ولایت مطلقه معتقد نیست، فقیهی که باب میل خود عمل کند فقیه نیست.ابتدای انقلاب گفتند استبداد تاج تبدیل شده است به استبداد عمامه، دیکتاتوری ولایت فقیه برداشتی غلط از ولایت فقیه بود.”

وی البته اظهاراتش در این باره را نیز تکمیل کرده و گفته بود: “تدبیرهای حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای از آغاز ولایت امری ایشان تاکنون شایسته تحلیل و تبیین فراوان است، لذا بنده به عنوان عضو مجلس خبرگان رهبری که مدت‌ها خدمتگزار بودم به صراحت می‌گویم که رهبری ایشان کاملاً منطقی، واقع‌بینانه و آگاهانه بوده است که با الهام‌گیری از سیره نبوی صلّی الله علیه و آله و سلّم و مولا علی علیه السّلام کوشیده‌اند در همان مسیر، حرکت نظام جمهوری اسلامی ایران را به خوبی هدایت کنند.”

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین گفته بود: “همه ما باید شاکر این نعمت بزرگ الهی از خداوند متعال باشیم که توانسته است کارآمدی نظام ولایت فقیه را در دنیا به اثبات برساند.”

ابتذال مرجعیت شیعه

این گفته های خاتمی و سایر منصوبان وی درشرایطی است که روحانیون سرشناس ازجمله آیت الله منتظری در کتاب خاطرات خود “رهبری” و “مرجعیت” آیت الله خامنه ای را حاصل فشار نیروهای اطلاعات و سپاه بر مراجع تقلید و روحانیون بلند پایه کشور ذکر کرده که ربطی به قوه قدسیه و ارتباط با امام زمان نداشته است.

آیت الله منتظری با ذکر دقیق وقایع پس از فوت آیت الله خمینی و پس از آن فوت آیت الله اراکی در این باره گفته بود: “بعضی از افراد جامعه مدرسین نزد من آمدند و گفتندبه جامعه گفته اند به هر قیمتی که هست باید آقای خامنه ای را به عنوان مرجع معرفی کنید زیرا مصلحت نظام چنین اقتضا می‎کند؛ لیکن من و بعضی دیگر مخالف بودیم، ولی کاری از ما ساخته نبود فقط از جلسه خارج شدیم.”

آیت الله منتظری در ادامه همچنین تاکید کرده بود: “قانون جامعه مدرسین این بود که هر طرحی باید در جلسه اقلا به امضای چهارده نفر برسد تا بتوان به نام جامعه اعلام نمود، آقایان گفتند: ما با تلفن از هفت نفر دیگر که حضور نداشتند موافقت گرفته ایم در صورتی که لازم بود همه در جلسه حاضر باشند، به علاوه برخی از آنان تکذیب کردند… و پس از این اعمال، برخی از افراد سپاه و اطلاعات در بلاد مختلف به اهل علم و مبلغین فشار می‎آوردند که باید ایشان را به عنوان مرجع معرفی کنید و از ایشان مساله بگویید و از بیان فتاوای جمعی از مراجع جلوگیری می‎کردند، و هر کس تخلف می‎کرد علیه او گزارش می‎دادند و او را گرفتار دادگاه ویژه می‎کردند.”

این مرجع تقلید شیعه همچنین طی یک سخنرانی ۲۳ آبان سال ۱۳۷۶ نیز که به دستور حصر خانگی اش از سوی آیت الله علی خامنه ای منجر شد گفته بود: “آقای خامنه ای در حد مرجعیت نیست، حق هم ندارد فتوا بدهد، بی رودربایستی این آقا مرجعیت شیعه را مبتذل کرده است.”