انتقال سند تبادل اوارنیوم به سازمان ملل

نویسنده

» گزارش ال پائیس:

آنخلس اسپینوسا

 

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس اتمی، روز دوشنبه پذیرای هیأتی ایرانی شد که سندی را به او تسلیم کرد. در این سند، پروژه مبادله اورانیوم غنی شده که روز ۱۷ مه توسط ایران، ترکیه و برزیل به توافق رسید، به طور کامل توضیح داده شده است. دیپلمات های ترک و برزیلی در این جلسه دیپلمات های ایرانی را همراهی می کردند.

براساس این طرح، ایران میزان ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده به میزان ضعیف [سه و نیم درصد] را در ازای دریافت ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده به میزان ۲۰ درصد به ترکیه خواهد فرستاد. قرار است اورانیوم دریافت شده در یک رآکتور تحقیقاتی پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. دبیرکل آژانس اتمی اشاره ای به محتوای این سند که توسط خبرگزاری ایرنا عمومی شد نکرد. آمانو این سند را برای مقامات امریکایی، روسی و فرانسوی نیز ارسال خواهد کرد تا مورد ارزیابی قرار گیرد.

زمانی که جمهوری اسلامی روز ۱۷ مه با ترکیه و برزیل، دو عضو غیردائم شورای امنیت، در زمینه تبادل سوخت هسته ای به توافق رسید، واشنگتن بلافاصله واکنش نشان داد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه امریکا، اعلام کرد که تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را با قاطعیت در قالب قطعنامه چهارم سازمان ملل و با حمایت روسیه و چین پیگیری خواهد کرد.

ازطرف دیگر، وقوع رویدادی نامعمول در زمان سخنرانی محمود احمدی نژاد نشان از نارضایتی مردم ایران داشت که فریاد برمی آوردند: “بیکاری، بیکاری!” ولی رییس جمهور اعتنایی به این نارضایتی نکرد. درحقیقت، زمانی که احمدی نژاد سر خود را با ماجراجویی با غرب گرم کرده، مردم کشورش نگرانی اصلی شان را که نبود شغل در کشور است به او یادآوری می کنند. با اینکه دولتمردان جمهوری اسلامی از بیکاری ۱۲ و نیم درصدی صحبت می کنند، اقتصاددانان مستقل رقم واقعی را دو برابر می دانند و این درحالی است که این رقم در میان جوانان دانشگاهی به ۵۰ درصد می رسد. این اعداد که با یک تورم ۲۰ درصدی همراه شده، به خوبی نشان می دهد که بسیاری از مردم این کشور به عنوان پنجمین صادرکننده نفت در جهان برای رسیدن به آخر ماه مشکل دارند.

 

منبع: ال پائیس، ۲۵ می