دریاچه ارومیه را امنیتی نکنید، مال مردم است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده های بازداشت شدگان آذربایجان در مصاحبه با روز:

خانواده دو تن از بازداشت شدگان آذربایجان در مصاحبه با “روز” گفتند که آنها تنها به دلیل اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه و اهمیت به محیط زیست، متهم به اقداماتی امنیتی و سیاسی شده و حکم زندان دریافت کرده اند.

فاطمه حیدری، همسر محمود فضلی به “روز” گفت که همسرش را به بازداشتگاه اطلاعات تبریز و سلول انفرادی برده اند در حالیکه او را برای اجرای حکم زندان بازداشت کرده اند.

مادر مهدی حمیدی شفیق هم به “روز” گفت که فرزندش را به زندان مرکزی تبریز منتقل کرده و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در تشکل ها، به او ۲۷ ماه حبس داده‌اند درحالیکه او فقط به خشک شدن دریاچه ارومیه و نیاندیشیدن تدبیر از سوی مسئولان اعتراض کرده بود.

۲۹ فعال مدنی آذربایجانی دوم شهریور سال گذشته بر سر سفره افطار در منزل آقای عوض پور، یکی از فعالان مدنی تبریز بازداشت شدند. مسئولین قضایی و امنیتی تبریز آنها را متهم به اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در گروهها وتشکل های غیر قانونی کردند اما خانواده های بازداشت شدگان به “روز” گفتند که آنها برای همفکری و پیدا کردن راهکاری برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه دور هم جمع شده بودند که با یورش نیروهای امنیتی مواجه شدند.

یک هفته قبل از آن ساکنان ارومیه و تبریز هم در اعتراض به بی توجهس مسئولین به خشک شدن دریاچه ارومیه به خیابان ها آمده و تعدادی از آنان نیز توسط ماموران نظامی و امنیتی بازداشت شده بودند.

اکنون با گذشت بیش از یکسال، احکام زندان این فعالان مدنی که با قرار وثیقه آزاد شده بودند به اجرا گذاشته شده است. تاکنون محمود فضلی، مهدی حمیدی شفیق، حسن ارک، احمدریاضی، حمیدی شفیق و عزیزالله پورولی بازداشت شده اند.

فاطمه حیدری، همسر محمود فضلی در مصاحبه با “روز” می گوید: روز دوشنبه ۵ نفر با لباس شخصی همسرم را دستگیر و به بازداشتگاه اطلاعات تبریز منتقل کردند. در حالیکه اگر او را برای اجرای حکم بازداشت کرده اند باید به زندان مرکزی تبریز منتقل میکردند. هیچ خبری هم از وضعیت او نداشتیم تا اینکه روز دوشنبه به دادسرای تبریز رفتم و با دادستان صحبت کردم. پرسیدم چرا به بازداشتگاه اطلاعات و به سلول انفرادی برده اید و آیا پرونده جدیدی است؟ گفت نه پرونده جدیدی نیست و این هم روال اجرای حکم است منتهی دوستان اطلاعاتی یک سئوالاتی از او دارند و باید به آن سئوالات جواب دهد.

خانم حیدری می افزاید:او توضیح نداد که چه سئوالاتی و در چه ارتباطی، فقط گفت از دست ما کاری ساخته نیست و فقط می توانیم بگوییم اجازه دهند با شما تماس بگیرد. دیروز عصر که همسرم تماس گرفت صدایش خیلی خیلی بد بود و واقعا با شنیدن صدایش خیلی ناراحت شدم. خودش که می گفت چیزی نیست اما کاملا مشخص بود که وضعیت خوبی ندارد.

همسر آقای فضلی سپس با اشاره به حکم صادره برای همسرش می گوید: یک سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی داده اند آن هم به خاطر اینکه به خشک شدن دریاچه ارومیه و بی توجهی مسئولان اعتراض داشته اند. از این حکم هم نزدیک ۴ ماه سال گذشته که همسرم بازداشت شد. او در بازداشتگاه اطلاعات تبریز بود.

او می افزاید: من فقط امیدوارم اگر برای اجرای حکم بازداشت کرده اند همسرم را به زندان عمومی منتقل کنند. ما نگران وضعیت همسرم هستیم.نگهداری او در بازداشتگاه اطلاعات اصلا توجیهی ندارد.

مادر مهدی حمیدی شفیق هم که با قرار وثیقه صد میلیون تومانی آزاد بود در مصاحبه با “روز” می گوید: مهدی را به زندان مرکزی تبریز برده اند. حکم او ۲۷ ماه و یک روز است که ۵ ماه از آن را سال گذشته در بازداشتگاه اطلاعات تبریز بود و اکنون ۲۲ ماه باید زندان بماند بدون دلیل و بی گناه.

خانم حمیدی شفیق توضیح میدهد: پسر من فعال مدنی است، او کاری سیاسی انجام نمیداد. مساله دریاچه ارومیه یک مساله کاملا اجتماعی و به مردم مربوط است نه فقط به یک عده خاص، که این مساله را امنیتی و سیاسی میکنند و اتهامات سیاسی به بچه های ما می زنند. خشک شدن دریاچه ارومیه اگر امنیت ملی را به خطر می اندازد خب نگذارند خشک شود، در این زمینه تدبیری بیندیشند نه اینکه به کسانی که دلسوز محیط زیست هستند اتهامات سیاسی ببندند.

مادر مهدی حمیدی شفیق می افزاید: پسر من سال ۹۰ در کنکور ارشد رتبه آورد، او واقعا نخبه است و به شدت درس خوان. از خود اطلاعات زنگ زدند و گفتند تبریک می گوییم ولی اگر بخواهی ادامه تحصیل دهی باید با ما همکاری کنی. پسرم نپذیرفت و در نهایت در اعلام نهایی اسامی، اسم او نبود. بعد هم که ریختند در جلسه ای که هنوز نه کاری کرده بودند و نه تصمیمی گرفته شده بود بلکه تازه دور هم جمع شده بودند که درباره دریاچه ارومیه همفکری کنند او را گرفتند و بردند زندان. من واقعا میخواهم بدانم چرا؟ پسر من در زندان هم کتاب هایش را میخواند و من از این جهت ناراحت نیستم اما میخواهم بدانم چرا دریاچه ارومیه را امنیتی می کنند؟چرا با بچه های ما که دلشان برای محیط زیست شان می سوزد چنین برخوردی میکنند؟ من به بچه ام افتخار میکنم که به جای کسب پول و مقام و موقعیت به مردم و به محیط زیست اش فکر میکند. کاش مسئولان هم کمی عقل و تدبیر داشتند.