مداخله فیزیکی سپاه در سوریه، معنوی شد

نویسنده
شیرین کریمی

» در کمتر از چهل و هشت ساعت

دو روز پس از آنکه جانشین فرمانده سپاه قدس صراحتا از مداخله “فیزیکی” نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در سرکوب شهروندان سوریه سخن گفت، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در اظهار نظری متفاوت حمایت ها از سوریه را “معنوی” خواند. همزمان در شرایطی که ترکیه به شدت کشتار روز جمعه توسط نظامیان ارتش سوریه را محکوم کرده، معاون اول احمدی نژاد بر حمایت جمهوری اسلامی از بشار اسد پایفشاری نموده است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای غربی مشغول اخراج دیپلمات های دولت سوریه هستند.

فکری و معنوی. سردار حسن فیروزآبادی نحوه حمایت جمهوری اسلامی از دولت سوریه را چنین توصیف کرده است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که صبح دیروز در حاشیه همایش امنیت پایدار با خبرنگاران صحبت می کرد،در مورد پشتیبانی تهران از حاکمیت بعث سوریه گفته است: “اینکه در سوریه به آن معنا که غرب می‌گوید دخالت داریم درست نیست. ما که دشمن مردم سوریه نیستیم. سوریه کشور دوست و خط مقدم مقاومت است و ما هم از نظر فکری و معنوی از آنها حمایت می‌کنیم.”

این ادعا کمتر از چهل و هشت ساعت پس از آن مطرح می شود که جانشین فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی در گفتگو با خبرگزاری رسمی علنا پرده از مداخله فیزیکی سپاه در کنترل خیزش شهروندان سوریه در دو سال اخیر برداشت. اسماعیل فانی که دست راست سردار قاسم سلیمانی محسوب می شود عصر یکشنبه به خبرگزاری دانشجویان – ایسنا- گفته بود: “وقتی که در سوریه نبودیم کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.” این نخستین بار بود که یک مقام نظامی یا سیاسی در جمهوری اسلامی صراحتا مشارکت در حوادث سوریه را تایید می کرد.

حساسیت اظهارات وی به اندازه ای بود که با دستوری از بالا، لحظاتی پس از انتشار این مصاحبه،ایسنا لینک خبر را از خروجی سایت برداشت. با این حال کاربران اینترنت هنوز قادرند با تایپ واژگان کلیدی + ISNA.ir تیتر آن را در گوگل پیدا کنند.

اظهارات جانشین فرمانده سپاه قدس دو روز پس از قتل عام بیش از صد نفر از اهالی شهرک حوله سوریه توسط نظامیان و شبه نظامیان وابسته به رئیس جمهور سوریه مطرح می شد. در میان قربانیان این کشتار که مخالفان سوری و دولت های غربی آن را “جنون آمیز و وحشیانه” خوانده اند جسد 49 کودک و 34 زن پیدا شده است.

 

کار مزدوران استکبار است

اما این حجم از خونریزی بی رحمانه نیز مانع نشده است تا بالاترین مقام نظامی جمهوری اسلامی و مشاور آیت الله خامنه ای از حمایت از بشار اسد دست بشوید. وی ادعا کرده تهران در تصمیم گیری های دمشق نقش داشته،و “ تصمیمات درستی” که به گفته وی “ آقای بشار اسد در قبال مردم خود گرفته و اینها بر اساس همین مبانی امنیت پایدار است. ما می‌خواهیم سوریه امنیت داشته باشد و کمک خواهیم کرد که امنیت سوریه پایدار شود که تا حدود زیادی به دست آمده است.”

در حالی که گفته می شود شبه نظامیان “الشبیحه ” – از بازوهای سرکوب بشار اسد - روز جمعه کودکان زیر ده سال را با کارد از پای در آورده اند، سردار فیروز آبادی نظر دیگری مطرح کرده است. به باور وی “ کشور های اسلامی که سلاح‌های اسرائیلی را می‌گیرند و به دست مزدوران اعزامی استکبار جهانی به سوریه می‌رسانند و مردم سوریه را می‌کشند اینها دخالت کرده‌اند.”

 

صبر ترکیه در حال لبریز شدن

به نظر می آید اشاره این مقام نظامی جمهوری اسلامی به ویژه خطاب به ترکیه و عربستان سعودی است. همین دیروز بود که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، برای چندمین بار از زمان بروز ناآرامی ها در سوریه از “لبریز شدن صبر” جامعه بین الملل در قبال کشتارهای بشار اسد سخن گفت. به گزارش رادیو فردا وی قتل ده ها کودک را در حوله شرم آور خوانده است. 

جمهوری اسلامی تنها کشوری است که رهبر آن صراحتا جنبش شهروندان سوری را “انحرافی” نام نهاده و گفته ارتش سوریه در حال مبارزه با “تروریست” ها است. در مقابل، ترکیه بخشی از رهبری اتحاد جهانی علیه بشار اسد را عهده دار شده است و دو ماه پیش نیز کنفرانس “دوستان سوریه” را استانبول برگزار کرد. مواضع ترکیه در این کنفرانس چنان بر رهبران جمهوری اسلامی گران آمد که تا آستانه منتفی کردن برگزاری مذاکرات اتمی در استانبول پیش رفتند.

چند ماه پیش نیز هفته نامه اصولگرای 9 دی با انتشار گزارشی نوشت یک “مقام عالیرتبه نظام” جمهوری اسلامی به نخست وزیر ترکیه هشدار داده پایش را از گلیم خود دراز تر نکند. این نشریه به نقل از این مقام ناشناس جمهوری اسلامی نوشته بود : “گمان نکنید کسانی که عروسک دست آمریکا در منطقه شوند، خواهند توانست در منطقه جای پایی برای خود بیابند.”

ناظران معتقدند گوینده این جملات کسی جز سردار فیروزآبادی نبوده است.

 

معاون اول احمدی نژاد : از بشار اسد حمایت می کنیم

از سوی دیگر روز سه شنبه همزمان با دیدار کوفی عنان – فرستاده ویژه سازمان ملل- با رئیس جمهور سوریه، معاون اول محمود احمدی نژاد با انتقاد از دخالت های غرب در سوریه گفت: “معتقدیم مسایل سوریه باید به دست مردم این کشور حل شود.”

وی البته توضیح نداد در شرایطی که تمامی شهرهای سوریه علیه بشار اسد دست به قیام زده اند چطور جمهوری اسلامی هنوز از بشار اسد حمایت می کند. محمدرضا رحیمی که به کنیا در قاره آفریقا سفر کرده در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است: “جمهوری اسلامی ایران از اقدامات اصلاحی رییس‌جمهور این کشور حمایت می‌کند و دخالت بیگانگان در سوریه و بحرین را محکوم می‌نماید.”

حمایت های بی دریغ سرداران، دولت و مجلس اصولگرایان از بشار اسد در حالی ادامه دارد که روز گذشته خبر رسید دولت های آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، کانادا، ایتالیا و استرالیا در اعتراض به حمام خون در حوله، دیپلمات‌های سوریه را از خاک کشورشان اخراج کرده اند.

شورای امنیت سازمان ملل نیز روز یکشنبه با تصویب قطعنامه ای “غیر الزام آور” خونریزی های حوله را محکوم کرده بود.