خریدار خودروی احمدی نژاد؛ بدهکار بانکی

نویسنده
نازنین کامدار

» باز هم پای مشایی در میان است

نزدیک به یکماه پس از فروش خودروی احمدی نژاد در قالب  مزایده و به قیمت 2 و نیم میلیارد تومان، روز گذشته روزنامه کیهان و سایت های همسو با این روزنامه، از هویت خریدار این خودرو و ارتباطات وی با مشایی و بقایی پرده برداشتند و اعلام کردند این فرد “کلاهبردار” بوده و بیش از 1200 میلیارد تومان به نظام بانکی ایران بدهکار است.

روزنامه کیهان در گزارشی که عنوان آن را در صفحه اول خود و باتیتر “این کلاهبردار 1200 میلیارد تومانی کیست؟!” بازتاب داده، درباره خریدار خودروی احمدی نژاد می نویسد: “فردی که خودروی قدیمی پژو 504 رئیس جمهور را در جریان مزایده سال گذشته خریداری کرد، همین بدهکار بانکی و صاحب سهام دو بانک خصوصی بوده است.این خودرو در مزایده سازمان بهزیستی پس از هفته ها به فروش رسید و در حالی که در روزهای اول گفته می شد انتظار می رود با توجه به محبوبیت احمدی نژاد در منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، یک خریدار خارجی از این کشورها برای خرید خودرو اقدام کند، در نهایت اعلام شد که یک ایرانی که خواسته نامش فاش نشود، آن را به رقم دو میلیارد و500 میلیون تومان خریده است.در جلسه مزایده خودرو، فردی که خود را به خبرنگاران محمود ایساری وکیل شرکت خریدار خودرو معرفی کرد، گفت که «موکلش» برای این کار علاقه «شخصی» به احمدی نژاد و همچنین روحیه استکبارستیزی و صهیونیستی ستیزی وی را درنظر داشته است”.

کیهان می افزاید: “گفته می شود بحث خرید این خودرو یک موضوع حاشیه ای برای ایجاد حاشیه امن در بازپرداخت نکردن بدهی کلان بانکی بدون اطلاع رئیس جمهور و با طراحی برخی افراد مشکوک و نفوذی بوده است.در حالی که رئیس جمهور محترم بر ریشه کنی ربا و اصلاح نظام بانکی در سال 1390 تاکید ورزیده است و این اقدام در صورت انجام به موفقیت بزرگی در کنار موفقیت طرح هدفمندی یارانه ها تبدیل خواهد شد، انتظار می رود مسئولان محترم و مربوطه دولت، در قبال خبر یاد شده سکوت نکنند و با پیگیری ماجرا و سپردن مفسد اقتصادی مورد اشاره به دست عدالت، از توهم پراکنی دشمنان نسبت به سلامت اقتصادی دولت جلوگیری کنند. کیهان بارها به طور مستند نسبت به نفوذ برخی نان به نرخ روزخورها که در سایه رئیس جمهور محترم پنهان شده اند هشدارهای دلسوزانه داده است و متاسفانه حلقه نفوذی مورد اشاره همواره به جای پاسخگویی به مستندات کیهان، از شخصیت رئیس جمهور برای رد گم کردن سوءاستفاده کرده است”.

 سایت رجا نیوز نیز در گزارشی مشابه بر لزوم پاسخگویی دولت در قبال این رسوایی سخن گفته و نوشته است: “در صورت صحت جزئیات این خبر، بخش‌های مرتبط باید پاسخگو باشند که چرا در حالی که دولت بارها به‌ویژه در یک سال اخیر بر برنامه‌ریزی برای وصول مطالبات معوق بانک‌ها تأکید کرده و جلسات متعددی از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز به همین موضوع اختصاص داده شده، فردی می‌تواند در عین اینکه یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران به شبکه بانکی کشور و در واقع بیت‌المال است، دارنده بیش از 30 درصد سهام دو بانک خصوصی نیز باشد”.

اشاره رجا نیوز به جزئیات خبر، معطوف به گزارشی است که هفته نامه “9 دی”، نزدیک به حمید رسایی، نماینده حامی دولت در مجلس، در واپسین شماره خود درباره خریدار خودروی احمدی نژاد نوشته بود: “فردی که خودروی احمدی نژاد را خریداری کرده است در سال‌های گذشته تنها دارائیش یک سوله بوده که به عنوان انبار و کارهای کوچک صنعتی استفاده می‌کرده است. به تدریج نامبرده از طریق ارتباطات مختلف دولتی به ثروت کلانی دست پیدا می‌کند. وی در حال حاضر ۳۰درصد سهام بانک گردشگری و ۳۴درصد بانک سامان و بخشی از سهام ایران خودروی تبریز و شرکت هواپیمایی آتا را دارد”.

این نشریه افزوده بود: “گفته می‌شود وی با هماهنگی بقایی و کمک عبدالله گل توانسته است تا پوشش این خطوط هواپیمایی (آتا) را بگیرد. وی در کارخانه‌های فولاد سهام دارد و قریب به هزار و دویست میلیارد به شبکه‌های بانکی کشور بدهکار است. گفته می‌شود که نامبرده جزو ۱۰ سرمایه دار بر‌تر کشور است”.

سایت فردا نیز در خبری درباره هویت خریدار کاپشن احمدی نژاد که در همان مراسم تبلیغاتی به قیمت 54 میلیون تومان به فروش رسید، نوشت: “خریدار کاپشن احمدی‌نژاد که پیشنهاد ۵۴ میلیون تومان برای این خرید را داده بود و گفتگوهایی نیز با رسانه‌ها  درباره اقدام خیرخواهانه خود داشته، فردی است به نام «مهدی ابراهیمی‌زاده» که فعالیت پررنگی در صنعت برج سازی و البته صنعت کنکور دارد و کوشیده است تا با خرید این کاپشن مجوز چند فعالیت اقتصادی را از دولت بگیرد”.

ماجرای خرید خودروی احمدی نژاد چند روز قبل در گفت و گوی عباس سلیمی نمین و خبرگزاری فارس نیز مطرح شده بود.

سلیمی نمین گفته بود: “برنامه فروش خودرو رئیس جمهور توسط اطرافیان رئیس‌جمهور قطعا فریبکاری بود. آقای مشایی با همکاری شخصی که با او مشغول کارهای اقتصادی است، دست به این بازی مسخره زدند، که چیزی جز تحقیر فکری مردم نبود”.