باز جویی در کلاس های درس!

نویسنده
آرش معتمد

» فشار بر دانشجویان دانشگاه گیلان

همزمان با گسترش اعتراضات مردمی، دانشجویان زیر فشارهای بی امان نهادهای امنیتی داخل و خارج دانشگاه قرار گرفته اند. در همین راستا دانشجویان دانشگاه گیلان که در معرض صدور احکام انضباطی هستند مجبور به امضای نامه ای شده اند که در آن «اعضای ائتلاف اصلاح طلبان در گیلان» عامل اصلی به آشوب کشاندن دانشگاه معرفی شده اند.

بعد از گفت وگوی قائم مقام وزارت علوم با خبرگزاری ایلنا که در آن اخراج دانشجویان قانونی دانسته شده بود، احکام تجدیدنظر  دانشجویان معترض دانشگاه گیلان نیز اعلام شد. از سوی دیگر آخرین اخبار حکایت از آن دارد که این دانشجویان رسما تهدید شده اند در صورت فاش شدن نام  و یا میزان احکامی که برایشان صادر شده، باید شاهد برخوردهای شدیدتری باشند. بنا به گفته یکی از همین دانشجویان، این تهدیدها توسط افرادی خارج از محیط دانشگاه انجام شده است.

پیش از این هم اعلام شده بود که بازجویی ها از دانشجویان دانشگاه گیلان توسط افرادی خارج از دانشگاه و در کلاس های درس و همراه با فشارهای روانی زیاد و تهدید به افشای مسایل شخصی بوده است. بسیاری از این دانشجویان مجبوربه امضای برگه ای شده اند که در آن اعلام کرده اند اعضای ستاد انتخاباتی ائتلاف اصلاح طلبان گیلان محرک اصلی آن ها در به آشوب کشیدن محیط دانشگاه و حضور در اعتراضات بوده اند. بسیاری از افراد نیز اجبارا اعتراف کرده اند که سید احمد حسینی ـ رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گیلان و معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان در زمان اصلاحات که چندی پیش مدتی را در زندان به سر برد ـ هماهنگ کننده اصلی این اعتراضات بوده است.

اکنون و با توجه به اعلام قطعی حکم چند نفر از این دانشجویان که به مواردی چون 2 ترم تعلیق از تحصیل، جریمه نقدی ـ تا سقف 30 میلیون ریال ـ و در مواردی هر دو جریمه، محکوم شده اند، روز اسامی عده ای از این دانشجویان را منتشر می کند. این دانشجویان عبارتند از:علی حسینی(دانشجوی ورودی سال 84 در رشته زبان که به دو ترم تعلیق تحصیلی و پرداخت 1 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است)، ایمان میر، شاهین پویان، دارنوش پوروهاب، سالار ارشدی و مرتضی شیخی.

این احکام در حالی صادر میشود که یکی از اعضای بسیج دانشجویی این دانشگاه که در زمان اعتراض دانشجویان به نتایج انتخابات اقدام به پرتاب گاز فلفل در میان دانشجویان کرده بود، از سوی دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفته و با وجود آنکه به دلیل طی شدن سنوات تحصیلی، براساس قانون باید از دانشگاه اخراج می شد، بار دیگر اجازه تحصیل گرفته است. همچنین طبق خبری که سایت دانشگاه گیلان مخابره کرده،  چندی پیش رییس دانشگاه گیلان در دیدار با اعضای شورای مرکزی بسیج دانشجویی، از حضور موثر آن ها در  کنترل اعتراضات در دانشگاه و بیرون از آن تشکر کرده بود.