حمله اسرائیل به سودان، تمرینی برای حمله به ایران؟

نویسنده
شیرین کریمی

» ناوشکن جمهوری اسلامی به شمال آفریقا رفت

یک هفته پس از آنکه جنگنده های اسرائیلی ۶۰۰۰ هزار کیلومتر را طی کردند تا یک کارخانه منتسب به جمهوری اسلامی در خاک سودان را منهدم کنند، تهران یک گروه ناوبر را به سودان فرستاده است. همزمان وزیر دفاع جمهوری اسلامی گفته است رهبران اسرائیل می دانند قادر به حمله به ایران نیستند.

درگیری جمهوری اسلامی و اسرائیل به شمال آفریقا رسیده است. دیروز رسانه های نزدیک به حاکمیت خبر از پهلو گرفتن ناو هلیکوپتر بار “خارک” و ناوشکن “شهید قندی” در بندر “پرتره” سودان خبر دادند؛ کشوری پهناور در میان مصر و ارتیتره که هفته گذشته بخش هایی از آن زیر آتش جنگنده های اسرائیلی قرار گرفته بود.

جمهوری اسلامی با ادعای برقراری “امنیت خطوط مواصلاتی و کشتیرانی” در مقابل “ تروریسم” ناوگروه خود را به سودان فرستاده است؛عملی که ناظران آن را به خط و نشان کشیدن برای اسراییل تعبیر کرده اند.

تحرکات نظامی جمهوری اسلامی درست یک هفته پس از آن انجام می شود که انفجارهای مهیبی در کارخانه اسلحه سازی “یرموک” در پایتخت سودان روی داد. منابع اطلاعاتی رسانه های اسرائیلی می گویند حمله به شهر خارطوم توسط جت های نیروی هوایی اسرائیل انجام شده است. اسرائیل طبق سنت سیاسی خود معمولا مسئولیت چنین حملات بی سرو صدایی را نمی پذیرد اما آن را تکذیب هم نمی کند.

آنچه جمهوری اسلامی را برآشفته این است که گفته می شود این کارخانه اسلحه سازی به سپاه پاسداران تعلق داشته و مهندسان و کارمندان فنی ایرانی آن را اداره می کرده اند؛ کارخانه ای که کارش تولید موشک بوده و محصولات خود را در اختیار حزب الله لبنان و حماس فلسطین قرار می داده است؛ دو گروه شبه نظامی که اسرائیل را دشمن خود می دانند.

 

تلافی نفود هواپیمای بدون سرنشین؟

تحلیل گران می گویند حمله اسرائیل به این کارخانه اسلحه سازی می تواند ارتباط مستقیم با نفوذ یک هواپیمای بدون سرنشین به آسمان اسرائیل داشته باشد. این هواپیمای بدون سرنشین دو هفته پیش از جنوب لبنان به پرواز در آمد و توانست به حریم هوایی اسرائیل وارد شود. جنگنده های اسرائیل این هواپیمای شناسایی را منهدم کردند اما روز دوشنبه یک نماینده مجلس نهم ادعا کرد این هواپیمای بدون سرنشین توانسته است از برخی مناطق اسرائیل عکس برداری کند. حزب الله هم اعلام کرد قطعات این هواپیما در خاک لبنان سر هم شده است؛ قطعاتی که به گفته سید حسن نصرالله ـ رهبر شبه نظامیان شیعه لبنان ـ در ایران تولید شده است. اما ظاهرا مقامات اسرائیل توانسته اند آدرس اصلی محلی که قطعات این هواپیمای بدون سرنشین در آن تولید شده است را شناسایی کنند و از همین رو جنگنده هایشان را به آنجا فرستاده اند: سودان. ارتش اسرائیل با چهار جنگنده رادار گریز و در دل نیمه شب سه شنبه ( دوم آبان) عملیات خود را با موفقیت به پایان رساند.

دو روز پیش وزارت خارجه دولت سودان با انتشار بیانیه ای کوشید پای جمهوری اسلامی را از این منازعه بیرون بکشد. در این بیانیه آمده بود که تهران “هیچ نقشی” در کارخانه نظامی مذکور ندارد: “وزارت امور خارجه بر امری که برای همه آشکار است، صحه می‌گذارد، اینکه ایران نیازی به ساخت سلاح در سودان ندارد، چه برای خود و چه برای متحدانش.”

عمر البشیر ـ رئیس جمهور سودان- سال های درازی است که روابط دوستانه ای با رهبران جمهوری اسلامی دارد. حاکمیت جمهوری اسلامی هم در سال های جنگ داخلی سودان حمایت قاطعی از دولت خارطوم کرد. نبرد عمر البشیر با مخالفانش در دارفور چند صد هزار تلفات بر جای گذاشت اما مانع نشد تا تهران از حمایت های خود دست بکشد.

 

شبیه سازی حمله به ایران؟

گفته می شود در کارخانه یرموک موشک های “شهاب” هم تولید می شده است. ظاهرا اسرائیل در این حملات از بمب افکن های اف ۱۵ خود استفاده کرده و وزن بمب هایی که به سمت این کارخانه شلیک شده حدود ۲ تن بوده است. عملیات مذکور بسیار دقیق انجام شده است و تحلیل گران نظامی می گویند اسرائیل با انجام این عملیات بار دیگر تخصص خود در انجام عملیات های غافلگیرانه را به رخ کشیده است.گفتنی اینکه جنگنده های اسرائیل در نزدیکی مرز سودان اقدام به سوخت گیری هوایی کرده اند. از سوی دیگر یک فروند هواپیمای۵۵۰Gulfstream G مجهز به دستگاههای الکترونیکی جدید توانسته سامانه دفاع هوایی و دستگاههای رادار سودان را از کار بیندازد؛ امری که باعث شده هواپیماهای میگ سودان حتی نتوانند برای مقابله با جنگنده های اسرائیلی از جا بلند شوند.

جنگنده های اسرائیلی برای انجام این عملیات بیش از ۶۲۰۰ کیلومتر را پیموده‌اند بدون آنکه به لحاظ سوخت گیری دچار مشکل شده باشند. اسرائیل از پاییز سال گذشته گفته است در صورتی که جامعه جهانی نتواند برنامه اتمی تهران را متوقف کند ممکن است عملیات یکجانبه‌ای را علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ترتیب دهد. با این حال مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند جنگنده‌های اسرائیل قادر نیستند مسافت هوایی تا تهران را طی کنند و با مشکل سوخت گیری مواجه خواهند شد. این در حالی است که فاصله هوایی مرز اسرائیل و ایران حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و فاصله‌اش با تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلومتر است. سایت بصیرت نیوز پیش‌تر به نقل از برخی منابع ادعا کرده بود که «اسرائیل با جنگنده‌ها ی خود تا مسافت ۶۰۰ کیلومتر قادر به پرواز می باشد.”

کارشناسان بین المللی می گویند اسرائیل با حمله به سودان توانایی خود در حملات هوایی را به رخ جمهوری اسلامی کشیده است، روزنامه هاآرتص اسرائیل نیز آن را یک شبیه سازی و تمرین حمله به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی توصیف کرده است.

 

سردار وحیدی: اسرائیل حماقت نمی کند

با این حال روز گذشته سردار احمد وحیدی ـ وزیر دفاع ـ گفت که اسرائیل دست به “حماقت” نخواهد زد. به گفته وی “رژیم صهیونیستی قدرت جمهوری اسلامی ایران را در ابعاد مختلف مشاهده کرده و به آن آگاهی دارد لذا این قدرت را در خود نمی‌بیند که علیه کشورمان اقدام احمقانه‌ای انجام دهد.”

علی رغم عملیات موفقیت آمیز اسرائیل در سودان سردار وحیدی می گوید: “سران رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه می‌دانند قادر به انجام عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی نیستند اما از سخن گفتن در این خصوص قصد بهره‌برداری دارند و با به راه انداختن یک جنگ روانی اهرم فشاری شوند بر کشورهای دیگر تا خواسته‌هایشان را تحقق بخشند هر چند در حال حاضر هم از این مواضع عقب نشینی کرده‌اند.”