خطر برای دولت روحانی
در صورت شکست مذاکرات

نویسنده
حسین محمدی

» هشدار ظریف به طرف‌های غربی

هم‌زمان با دیدار مجدد محمدجواد ظریف و جان کری در مونیخ، انتشار خبر هشدار وزیر امورخارجه ایران به طرف‌های غربی درباره به خطر افتادن سرنوشتدولت روحانی در صورت شکست مذاکرات، با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده. گرچه گزارش شیطنت آمیز رویترز بلافاصله توسط ظریف تکذیب شد و او اعلام داشت که درباره هیچ مساله داخلی با طرف های خارجی مذاکره ای نکرده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از “سه مقام رسمی ایرانی” نوشت که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در دیدار به جان کری، به او هشدار داده که شکست در مذاکرات هسته‌ای، می‌تواند موجب به خطر افتادن سرنوشت “دولت عمل‌گرای” حسن روحانی شود.

به نوشته رویترز “محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در چندین نشستی که طی هفته های اخیر با جان کری وزیر خارجه آمریکا داشته، نگرانی های خود را نسبت به افول سیاسی دولت روحانی اعلام کرده است. ایران همچنین نگرانی خود در خصوص این مساله را با سایر قدرت های غربی در میان گذاشته است. مقام‌های غربی بر این باورند که این اقدام می تواند تنها یک تاکتیک مذاکراتی از سوی ایران باشد تا به آنها در مذاکرات امکان عمل بیشتری را بدهد ولی مقام های غربی اعلام کرده اند که آنها هم با این نظر موافق هستند که قدرت سیاسی روحانی با شکست مذاکرات هسته ای، به شدت آسیب خواهد دید”.

انتشار این گزارش اما با واکنش ظریف مواجه شد. او ضمن تکذیب این خبر، گفت: “در هیچ یک از ملاقات‌های انجام شده به هیچوجه مباحث داخلی مطرح نشده و مطلب منتشره در این زمینه کذب محض است”.

با این وجود به نظر می‌رسد که تکذیب این خبر توسط ظریف، چندان مورد توجه اصول‌گرایان قرار نگرفته. خبرگزاری ارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در تحلیلی نوشت: “در صورت صحت ادعای مشکوک رویترز، متاسفانه باید گفت تیم هسته‌ای ایران دست خود را به‌ طور کامل برای طرف مقابل رو کرده و راه را برای حداکثر امتیازگیری آنها باز کرده است. با چنین ابراز ضعفی ـ که بر اساس آن بقا یا عدم بقای یک دولت به نتیجه مذاکرات گره زده شده ـ طرف مقابل چرا نباید امتیاز بیشتری طلب کند؟”

چند ماه پیش نیز ظریف در جریان یک سخنرانی در مرکز وودرو ویلسون، گفته بود که در صورت شکست در مذاکرات هسته‌ای، این “غرب‌ستیزان” خواهند بود که در انتخابات آینده مجلس در ایران پیروز خواهند شد و حامیان روحانی شکست خواهند خورد. انتشار متن سخن‌رانی ظریف، آن زمان باعث انتقادهای اصول‌گرایان از او شده بود.

اکنون روزنامه وطن‌امروز، متعلق به مهرداد بذرپاش،نماینده هوادار احمدی نژاد در مجلس که گفته شده پرونده تخلف هایش با احکامی همراه شده است با اشاره به همین سابقه نوشت: “ این برای اولین بار نیست که موضوع مذاکرات هسته‌ای با مسائل سیاسی داخلی ایران گره زده می‌شود و متاسفانه این جواد ظریف بود که خط گره زدن مذاکرات هسته‌ای با مسائل داخلی ایران را کلید زد”.

سابقه سخن‌رانی ظریف مورد اشاره روزنامه کیهان نیز قرار گرفته. کیهان در گزارشی پیرامون خبر رویترز و سپس تکذیب ظریف، نوشت: “اظهارات ظریف در تکذیب خبر فوق و تاکید بر عدم اشاره به موضوعات داخلی در ملاقات‌های هسته‌ای در حالی است که در سالجاری،وزیر امور خارجه با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا، در پاسخ به سوال «هاله اسفندیاری»، عضو بنیاد صهیونیستی «سوروس»، درخصوص تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر سیاست داخلی ایران تصریح کرد که در صورت شکست مذاکرات ایران و ۱+۵ حامیان سیاست خارجی دولت یازدهم در انتخابات مجلس آینده شکست خورده و جریان تندرو در ایران، مجلس را در اختیار خواهند گرفت”.

در تحولی دیگر محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به خبر رویترز، گفت که “گره زدن مسائل داخلی به مذاکرات هسته‌ای، اشتباه استراتژیک” است و اضافه کرد: “اینگونه برخورد مطمئناً باعث سوء‌استفاده غربی‌ها می‌شود و سبب می‌شود آنها فکر کنند که ما در موضع ضعف هستیم. بهتر است ظریف که یک دیپلمات است از اینگونه موضع‌گیری‌هایی که باعث سوء‌استفاده و بهره‌گیری آنها می‌شود پرهیز کند”.

به گفته آصفری “به هیچ وجه مسائل هسته‌ای ارتباطی به مسائل سیاسی داخل ایران ندارد و کسی حق ندارد که مسائل هسته‌ای را با موضوعات سیاسی داخل ایران گره بزند. غربی‌ها باید متوجه باشند که امروز به نفعشان است که مذاکرات نتیجه‌بخش باشد چرا که آنقدر که غرب امروز نیازمند ‌مذاکرات است ایران به آن نیاز ندارد. امیدواریم که این مذاکرات نتیجه‌بخش باشد و تیم مذاکره‌کننده هم مسائل سیاست داخلی ایران را با مسائل مذاکرات گره نزند تا موجب سوء‌استفاده غربی‌ها نشود”.

به این ترتیب سوژه تازه ای برای پایداری های مجلس فراهم آمده تا سه شنبه آینده که مطابق قرار وزیر خارجه را برای پاسخ گویی فراخوانده اند کارت زردی نصیب او کنند.