ائتلاف سپاه و مصباح علیه اصول‌گرایان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مهدوی‌کنی و جبهه متحد حذف می‌شوند؟

در فاصله کمتر از یک هفته باقی مانده به زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم، مواضع انتخاباتی نیروهای مختلف شفاف‌تر می‌شود. در همین راستا، برخی از حامیان مصباح یزدی با عنوان “ارمان‌گرایان” تشکیلات سیاسی را ایجاد کرده‌اند که قرار است فراتر از اصول‌گرایان قرار گیرد.

از مصباح یزدی با عنوان لیدر اصلی جبهه پایداری – حامیان محمود احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس نهم نام برده می‌شود. این گروه حاضر به ائتلاف با “جبهه متحد اصول‌گرایان” – که رهبری آن با افرادی چون مهدوی‌کنی و محمد یزدی است – نشده بود.

خبر ایجاد این تشکل را حسین الله‌کرم، رییس شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله، داده و گفته است: “دو جریان آرمان‌گرا و اصولگرا جایگزین مدل قدیمی جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب خواهند شد”. وی افزوده است که هدف از راه‌اندازی جریان آرمان‌گرایان، فراتر از انتخابات مجلس نهم است.

الله‌کرم همچنین “جبهه پایداری” را “آرمان‌گرا” و “جبهه متحد اصول‌گریان” را “اصول‌گرا” معرفی کرده و گفته است: “رقابت اصلی در انتخابات مجلس بین جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایی خواهد بود”.

پیش از این برخی نیروهای نزدیک به مصباح یزدی اعلام کرده بودند که وی قصد دارد تشکیلات جدید را راه‌اندازی کند. محمد ناصر سقای بی‌ریا، ماه گذشته خبر از آن داده بود که مصباح یزدی “به منظور اجرای طرحی جدید” با “استفاده از کادرها و شاگردان” خود وارد عرصه سیاست شده است.

به نظر می‌رسد طرح جدید مصباح، همین تشکیل جبهه “ارمان گرایان” باشد. پیش از این حسین طلا٬ فرماندار سابق تهران، گفته بود: “جبهه پایداری‌‌ همان آرمان‌گرایی انقلابی است که امام می‌خواست”.

اعضای جبهه پایداری پیش از این مدعی شده بودند که رهبر جمهوری اسلامی از جبهه متحد اصول‌گرایان راضی نیست.

به گفته مرتضی آقاتهرانی ، دبیرکل “جبهه پایداری”، رفتار سیاسی جبهه متحد اصول‌گرایان با مخالفت رهبر جمهوری‌اسلامی مواجه شد، زیرا “آنها عده‌ای را آوردند که آقا راضی نیست آنها در رأس باشند”.

این در حالی است که در میان اعضای جبهه متحد اصول‌گرایان نیز پس از اعلام لیست انتخاباتی، اختلاف به وجود آمده بود. علی مطهری، نماینده مجلس هشتم، درباره لیست ارائه شده از سوی جبهه متحد اصول‌گرایان گفته بود: “چند نفر از اعضای این ترکیب و مشخصا آقایان «زاکانی، فدایی، خاموشی و حدادعادل» با برنامه ریزی ای که داشتند و طراحی ای که در یک محفل انجام می شد، مسیر حرکت این ترکیب را به سود جمعیت ایثارگران تغییر دادند”.

پیش از این یک سایت حامی احمدی‌نژاد، درباره فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصول‌گرایان، با اشاره به نقش حدادعادل در حذف مطهری، کاتوزیان و عباس‌پور و همچنین تلاش وی برای به دست آوردن مجدد کرسی ریاست مجلس، نوشته بود: “رقابت بر سر کرسی ریاست آینده مجلس، پیش از انتخابات و از درون جبهه متحد اصولگرایی آغاز گردیده است. در همین راستا طیف زاکانی و فدایی می کوشند تا با زمینه سازی جهت کسب رای بالا در تهران برای غلامعلی حداد عادل، مسیر وی برای بازگشت به ریاست مجلس و احیانا انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کنند. در مقابل، اصولگرایان سنتی نیز به دنبال تثبیت ریاست علی لاریجانی بر مجلس هستند”.

 

حامیان جدید مصباح‌یزدی در سپاه

این در حالی است که طی روزهای گذشته، حمایت‌های اعضای و فرماندهان سپاه پاسداران از جبهه پایداری شدت گرفته است.

این در حالی است که پیش از این، نظامیان بیشتر به تشویق مردم برای حضور در انتخابات پرداخته‌ بودند. اما در روزهای گذشته ان‌ها به شدن فعال شده و از جبهه پایداری حمایت می‌کنند.

در همین زمینه مسعود جزایری٬ معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستادکل نیروهای مسلح گفته است: “همه کسانی که در جایگاه رهبری، مدیریت، خط دهی، ‌ تشویق و ترغیب و همراهی قضایای فتنه ۸۸ حضور داشته‌اند و یا نسبت به این ظلم بزرگ در مورد انقلاب، سکوت کردند و یا آنان که با تردید به این صحنه ضدانقلابی نگریستند و از کنار آن گذشتند، هیچ کدام صلاحیت تکیه زدن بر نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را ندارند”.

جبهه پایداری متشکل از گروهی از وزرای سابق و حامیان محمود احمدی‌نژاد است که برای حضور در عرصه انتخابات اعلام موجودیت کرد. رهبری این جریان با مصباح‌یزدی و حمایت مالی آن با صادق محصولی است. این جبهه با وجود اصرارهای اصول‌گرایان حاضر به ائتلاف با جبهه متحد اصول‌گرایان نشد.

چند ماه پیش از انتخابات، روح‌الله حسینیان اعلام کرده بود که رهبر جمهوری اسلامی مایل است اصول گرایان با یک لیست وارد انتخابات شوند. اما در ماه‌های گذشته اختلافات میان دو طیف اصول‌گرایان بیشتر شد، به گونه‌ای که حمید رسایی ـ از نزدیکان مصباح یزدی درباره ائتلاف با جبهه متحد اصول‌گرایان گفت: “الان وقت وحدت نیست…. اگر ما وحدت می کردیم فشار اینها به نظام و آقا بیشتر می شد”.

اعضای جبهه پایداری دلیل این مساله را حضور “ساکتین فتنه” در جبهه متحد اصول‌گرایان دانستند. آن‌ها از افرادی هم‌چون علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف با این عنوان نام می‌برند.

در تحولی دیگر، حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی، اجتماعی فرمانده کل سپاه هم اعلام کرده به مواضع افرادی همچون علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف انتقاد دارد و به کاندیداهایی چون علی مطهری و محمدرضا باهنر نیز رای نخواهد داد. 

اعلام تشکیل جدیدترین تشکیلات حامی مصباح یزدی در حالی اعلام می‌شود که پیش از این وی چندین گروه و دسته سیاسی تشکیل داده بود. در بسیاری از تشکل های سیاسی و فرهنگی مصباح یزدی یا شخصا حضور دارد یا این تشکیلات توسط شاگردان نزدیک وی اداره می شود. “موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی”، “انجمن فارغ‌التحصیلان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی”، “دفتر پژوهش‌های فرهنگی”، “کانون طلوع”، “قرارگاه فرهنگی عمار” و جبهه پایداری از جمله این تشکل‌ها هستند.

محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، که به عقیده حامیان احمدی‌نژاد از جمله “ساکتین فتنه” است و مواضع وی بارهاب ا انتقادآن‌ها مواجه شده، در گفت‌وگویی با هفته‌نامه آسمان گفته است که “شاید نقش ایت‌الله مصباح در اداره کشور بیشتر شود”.

آیا باهنر که معمولا از اخبار پشت پرده باخبر است، این‌گونه خبر از آرایش سیاسی جدیدی در کشور داده است؟ باید منتظر ماند و دید.