تجاوز با باتوم و شیشه نوشابه

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

آغاز هفته است که دکتر محمد ملکی به مامورین امنیتی می گوید: “من از شما تشکر می‌کنم که مرا می‌برید. من فکر می‌کردم اگر با این حال بد در رختخواب بمیرم، وجدانم ناراحت است. اما اگر زیر دست شما بمیرم، پیش این جوان‌ها سربلند می‌شوم که این همه تلاش کردند”. و این پیرمرد 76 ساله که به سرطان هم مبتلا است، بازداشت می شود و به مکانی نامعلوم منتقل می گردد.

مهدی کروبی با همه حملاتی که به وی می شود، همچنان در تلاش است تا ادعایش در مورد تجاوز به زندانیان را ثابت کند. وی نخستین مستنداتش را که اظهارات یکی از افرادی است که مورد تجاوز قرار گرفته منتشر کرد. این فرد که با تلاش آقای کروبی توانسته با نماینده دادستان کل کشور صحبت کند تاکید می کند: “بیشتر سوالات آقای محمدی، نماینده دادستان کل کشور، در جهتی بود که به شناسایی محل زندانی من و اشخاص ضارب من مربوط می شد و به جاهایی هم رسیدیم و ایشان چند جا را حدس زدند و بعد از صحبت با من و دیدن وضعیت تاسف بارم بسیار با ملاطفت با من صحبت کردند و یکسره با شرح های من اظهار تاسف می کرند و می گفتند وای بر ما”.

کانون نویسندگان ایران هم در مورد افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته اند گفت: “آنها در قلب تک‌تک انسان‌های شریف و آزاده قرار دارند و بازگو کردن تجاوزها نشانه شجاعت آنها است.

و یکی از یکی از اعضای کمیته ویژه مجلس برای بررسی حوادث پس از انتخابات، در گفتگو با پارلمان نیوز تصریح کرد: “تجاوز با باتوم و شیشه نوشابه به برخی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات برای ما محرز شده است”.

در میانه هفته، چهارمین جلسه دادگاه شماری از چهره های سیاسی و مطبوعاتی برگزار شد. دادگاهی که این افراد در آن حضور داشتند: سعید حجاریان، بهزاد نبوی، محسن میردامادی، سعید لیلاز، احمد زیدآبادی، محسن صفائی فراهانی، فیض‌الله عرب سرخی، عبدالله رمضان‌زاده، محسن امین زاده، مصطفی تاج زاده، سعید شریعتی، کیان تاجبخش، علی تاجرنیا، صادق نوروزی، شهاب طباطبائی، هدایت ‌آقایی، مسعود باستانی، حمزه غالبی، محمد قوچانی و محمد رضا جلایی پور.

بسیاری از این افراد که وکیلی برای دفاع نداشتند، خودشان هم دفاعی نکردند وعلیه خود و دیگران اظهاراتی را بیان کردند. کار به جایی رسید که سعید حجاریان وسعید شریعتی از عضویت در حزب مشارکت استعفا دادند. نماینده دادستان هم خواستار منحل شدن حزب مشارکت سازمان مجاهدین انقلاب گردید.

حزب مشارکت در واکنش به این دادگاه در بیانیه ای نوشت: “کیفرخواست قرائت شده نه علیه متهمان حاضر در دادگاه که علیه احزاب و گروه هائی بود که سالهاست موی دماغ قدرتند. راست و دروغ های کنار هم چیده شده، همگی پاسخ های درخور دارند و اگر حاکمان اقتدارگرا صداقت دارند، اجازه دهند نه در پی دو ماه انفرادی و اعمال انواع فشارها و تضییقات و با وکیل تحمیلی بلکه در فضائی برابر و رسانه ای در برابر اتهامات عقیدتی و سیاسی که جای طرح آنها نه در کیفرخواست بلکه در فضای رسانه ای است، پاسخ خود را دریافت کنن”.

علی لاریجانی هم گفت”  دادگاهها در حال حاضر دچار نقص هستند چرا که باید هیئت منصفه در آن ها حاضر باشند”.

در چنین اوضاعی، فریبا پژوه، روزنامه نگار و عضو حزب مشارکت هم دستگیر شد و مهسا امرآبادی هم آزاد گردید.

و  کمی دورتر از این فضا، چهار نفر در تهران و نیز اصفهان به دار آویخته شدند.