ورای موضع گیری ایران

نویسنده

» گزارشی از بوستون گلاب

هیچ کس نگفته است که قطع رابطه با ایران بر سر مسائل اتمی اش، کار آسانی است. اتفاقات اخیر هم نشان می دهد که این اقدام مشکل تر از آن است که بشود تصور کرد، زیرا جدال های درونی، دارد  درگیر شدن حکومت با موضوع برنامه های اتمی اشرا از بین می برد. اما هر چقدر هم که اقدامات اخیر حکومت ایران بد باشد، پرزیدنت اوباما اگر طبق گفته اش ایران را در اوایل امسال تحریم کند، اشتباه کرده است.

 

اگر قرار باشد اوبامایی که به  دنبال دردسر نیست بی اعتبار شود، همانا در تحریم کردن ایران است. اولا، ایران در آستانه رسیدن به توافقی اسطوره ای و فرستادن اورانیوم غنی سازی شده اش به فرانسه و روسیه و تبدیل آن به سوخت هسته ای در خارج از کشور، دبه در آورد. بعد، آژانس بین المللی انرژی هسته ای متوجه سایت مخفی غنی سازی اورانیوم در ایران شد. در نهایت، مقامات ایرانی در جریان یک لاف زنی بزرگ روز یکشنبه اعلام کردند که قصد ساختن بیش از ده هزار سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم را دارند.

 

اوباما برای فرار از واکنش نسبت به آنچه برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، تهدید “بچه گانه” خوانده است، باید به ورای موضع گیری ایران بنگرد و علایم امیدورا کننده ای را که زیر بهمنی از مخالف خوانی ها پنهان شده است، پیدا کند. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور تندرو ایران، در آغاز از توافقنامه فرستادن سوخت اتمی به خارج از کشور استقبال کرد زیرا مسلم بود که  به سود ایران است و دلیل دیگرش این بود که او می خواست به مقاومت بیهوده در برابر آمریکا و اروپا پایان بدهد.

 

اما اظهارات آتشین احمدی نژاد تندرو، در کنارمبارزه اش با کاندیدای دیگر ریاست جمهوری، میر حسین موسوی در ماه اوت بر سر تقلب در انتخابات، مانع از تسلیم شدن اش در برابر غرب شد. آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، بدون توجه به عواقب وخیم آن و بدون توجه به جنبه های تکنیکی آن، توافقنامه را رد کرد.

بدخواهان ایران چیزی نمی خواهند بجز رویارویی ایران با شیطان بزرگ. با دادن آنچه می خواهند به آنان-تنش فزاینده که با دورجدید تحریم ها از سر گرفته می شود-بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح اتمی، سخت تر می شود.

 

ممکن است زمان تحریم شدیدتر ایران هنوز نرسیده باشد. اما تا آن زمان، اوباما باید در پی تغییر دادن موازنه سیاسی در ایران باشد. او باید مستقیما مردم ایران را مخاطب قرار بدهد و برایشان توضیح بدهد که به ایران پیشنهادی مبنی بر شانس استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی داده شده است و باید تصویر آینده همکاری ایران و آمریکا در موراد دیگر را ترسیم کند. اوباما باید هیچ شکی باقی نگذارد که مسئول دشمنی خطرناک بین مردم ایران و آمریکا، حکومت ایران است.

 

منبع: بوستون گلاب 2 دسامبر