هودر همچنان زندان است

نویسنده

» مقاله ای از گاردین

یک سال پیش حسین درخشان بلاگر پیشرو که شهروند کانادا و نام وبلاگی اش “هودر” است، به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در تهران دستگیر شد.

طی سال ها، هودر به جامعه وبلاگی ایران کمک کرد و در عین حال در بعضی مناسبت ها با گاردین همکاری می کرد و به دفتر قدیمی ما در خیابان کلرکنول آمده بود.

بغیر از اتهاماتی که به او زده اند، چیز زیادی از چگونگی بازداشت او نمی دانیم زیرا خودش هم خواسته بود که رسانه ها در جریان وضعیت او قرار نگیرند. سیروس فریور در یادداشتی که گذاشته است، اطلاعات بیشتری به ما می دهد، این اطلاعات را از حامد درخشان، برادر کوچک حسین، گرفته است. او گفته است که حسین در دیدار با پدر و مادرش گفته است که او را مجبور می کنند تا با آب سرد دوش بگیرد و بارها کتک خورده است.

همکار ما برایان ویتاکر از طریق صفحه نظر دادن آزاد است، اطلاعات بیشتری بدست آورده است، اما من فکر می کنم که همچنان سوالات زیادی برای کسانی که الزما در این زمینه دغدغه ای ندارد، باقی مانده است.

همانطور که اتان زوکرمن در یادداشتی که در آن وضعیت را بخوبی تشریح کرده است، می نویسد که موضوع هودر کاملا پیچیده است. دلیل آن این است که مواضع سیاسی او بعد از سال ها تغییر کرد چنان که تبدیل به حامی احمدی نژاد شد ( این موضعی نبود که همه با آن کنار بیایند) و این اولین بار نبود که مقامات  به او نارو می زدند (وبلاگ اوبارها فیلتر شد و درسال 2005 به او اجازه ورود به آمریکا داده نشد).

اما اگر عقاید حسین درخشان را کنار بگذاریم، موضوع آزادی بیان همچنان پابرجاست. آیا   این دلیل که کسی وبلاگنویس است، هر چقدر هم با دولت مخالفت کند، باید زندانی کرد؟ اگر چنین است، چه باید کرد؟ طرفداران حقوق بشر در ایران وضعیت او را دنبال می کنند، اما هنوز معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

زوکرمن می گوید: “از زمانی که هودر زندانی شده است، وضعیت در ایران بکلی تغییر پیدا کرده است. اعتراضات بعد از انتخابات کمک کرد تا مقامات ایرانی به این موضوع پی ببرند که فضای اینترنت زمانی که مورد استفاده فعالان قرار می گیرد، می تواند آنان را بخطر بیاندازد، به همین دلیل هودر را در زندان نگه داشته اند زیرا او را بعنوان اولین بلاگر و مشوق بزرگ وبلاگنویسی می شناسند و این مسئله کمک زیادی به آزادی او نمی کند. و تازه مشخص نیست که از بعد از تغییر مواضع سیاسی اش، چند نفر از دوستانش حاضر باشند از او حمایت کنند”.

این قابل درک است که کسانی از تغییر رویه او احساس کنند که به آنها خیانت شده است و دلشان نخواهد که به  او کمک کنند و در عین حال خود هودر هم ممکن است گمان کند که حکومت با آنها دلسوزانه تر برخورد کرده است.

اما فارغ ازاینکه شما سیاست موافق باشید یا نه، یک موضوع ساده را نباید فراموش کرد و آن این است که هیچکس نباید به دلیل چیزهایی که نوشته است، زندانی شود.

 

منبع: گاردین 3 نوامبر

لینک

www.guardian.co.uk/technology/blog/2009/nov/03/hoder-iran-prison-blogger