خدای دوزخ روی بند

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین/ تازه‌ترین آثار چاپی

صفحه پشت ویترین به معرفی کتاب های تازه انتشار چاپی در داخل و خارج از ایران اختصاص دارد. ناشران یا پدید اورندگانی که علاقمند به معرفی کتاب خود در این صفحه هستند، می توانند از هرکتاب دو نسخه به نشانی زیر بفرستند:

Rooz -PB 114 -Creteil , 94000 – France

 

 

فدایت شوم

نویسنده: شرمین نادری

ناشر: حوض نقره

قیمت: 8300 تومان

تعداد صفحات: 118 صفحه

شمارگان: 1500 نسخه

قصه قاجاری است درباره زنی در دوران پیش از مشروطه که برای همسرش نامه می نویسد. شوهرش از استبدادی هاست و به جنگ با مشروطه چی ها می رود و در این زمان زنش برای او نامه های عاشقانه می ‎نویسد (و گه گاه بامزه) که شامل داستان اتفاقات روزش و شعر هایی عاشقانه می شود. نامه های بی جوابی که نا تمام باقی می مانند. درآغاز هر نامه عکسی از آن دوران هست که بی ارتباط با موضوع نامه هم نیست. نویسنده برای این کار تحقیق مفصلی انجام داده است و بعد از نگارش هم ویراستاری تاریخی شده است.

شهر و انسان

نویسنده: لئو اشتراوس

مترجم: رسول نمازی

ناشر: آگاه

قیمت: 15000 تومان

تعداد صفحات: 360 صفحه

شمارگان: 1100 نسخه



مترجم در پیشگفتار این اثر آورده است: اثری که در پیش رو دارید یکی از مهمترین آثار لئو اشتراوس اندیشمند سیاسی است که از زمان مرگش در سال 1973 هر روز به تعداد مشتاقان آثار او افزوده می شود. به گواهی تعداد مقالات، آثار و همایش هایی که به اندیشه اشتراوس اختصاص داده می شوند می توان گفت که او به یکی از اندیشمندان کلاسیک فلسفه سیاسی و مراجع تاریخ نگاری فلسفه تبدیل شده است.

شرح او بر آثار فلاسفه مختلف، از افلاطون و ارسطو تا ماکیاول، هابز، لاک، روسو و فلاسفه متعلق به سنت اسلامی مثل فارابی و ابن رشد تاثیر فراوانی بر حوزه تاریخ نگاری اندیشه داشته است.

این اثر از این جهت که به سه فیلسوف سیاسی کلاسیک، یعنی افلاطون، ارسطو و توسیدید می پردازد، یکی از مهمترین آثار لئو اشتراوس است. این کتاب بررسی دقیق سه اثر کلاسیک فلسفه ی سیاسی، یعنی سیاستِ ارسطو، جمهوریِ افلاطون و تاریخ جنگ پلوپونِزی ِ توسیدید است.

تفسیر اشتراوس از اندیشه این فلاسفه با تفاسیر رایج بسیار متفاوت است. همین تعابیر بسیار متفاوت اشتراوس باعث مناقشات و بحثهای بسیاری در نزد محققین غربی شده است. بنابراین معرفی تعابیر اشتراوس به زبان فارسی می تواند قدمی مهم در راه تعمیق فهم فلسفه سیاسی باشد.

 

من آلیس نیستم اما اینجا همه چیز عجیب است

نویسنده: علی رضا غفاری

ناشر: نیستان

قیمت: 5000 تومان

تعداد صفحات: 100 صفحه

شمارگان: 1200 نسخه

این کتاب شامل چهار نمایشنامه “من آلیس نیستم اما اینجا همه چیز عجیب است”، “سیاوش به روایت من”، “هزارتوی زندگی” و “آدم و حوا” می شود. نویسنده در این اثر کوشیده است برای بیان نمایشنامه ها از فرم های متفاوت استفاده نماید.

نمایشنامه ‌های غفاری از این منظر همگی دارای تنه و بدنه محتوایی مشخصی هستند که راوی سعی کرده به جای روایت و ارائه سرراست و مستقیم آن، از مناظر مختلف دست به پرورش آن زده و به شیوه ‌ای اقدام به انتقال آن کند تا مخاطب نیز بیش از سایر آثاری از این دست، در مواجهه با آن برای خود نقشی در فهم این محتوا قائل شود. به عبارت دیگر تلاش غفاری در این نمایشنامه‌ ها را می توان معطوف تجربه تکنیک‌ های متعدد در روایت محتوا توسط نویسنده برای دخالت دادن مخاطب در شکل‌ دهی به محتوا دانست؛ که این موضوع در برخی از نمایشنامه ‌های این مجموعه به صورت مستقیم و در برخی دیگر به صورت مستتر قابل ردگیری است.

غفاری در نمایشنامه “من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است” سعی کرده است تا از زبان حس ‌برانگیزی در حیوانات به نقد برخی از حالات و رفتار انسان معاصر بپردازد. او برای این منظور و درقالب روایتی صریح و البته به تعبیر خود شاعرانه به نقد صریح انسان و نگاه انسانی حاکم بر جوامع پیرامون خود پرداخته؛ که در نوع خود بسیار قابل توجه و خواندنی است.

 

حکایات تمثیلی

نویسنده: ایوان آندریویچ کریلوف

مترجم: بهروز عزبدفتری

ناشر: نیلوفر

قیمت: 12000 تومان

تعداد صفحات:272 صفحه

شمارگان: 1100 نسخه

ایوان آندریویچ کریلوف، نویسنده و افسانه ‌پرداز روس در سال 1769 در مسکو به دنیا آمد و در سال 1844 درگذشت. برخی، وی را برترین افسانه ‌پرداز روس می ‌دانند؛ نویسنده ‌ای که در آثارش، اغلب ناکارآمدی بوروکراسی حاکم بر جامعه را که مانع رشد اجتماعی بود نقد می‌کرد. 

در بخشی از این کتاب آمده است: “کم نیستند ادب شناسانی که خلق فابل را عین خلق شعر می بینند و فابل را اولین نمونه کلام منظوم می دانند. یکی از تعریف های جامع از فابل می تواند این باشد: فابل حول و حوش مضمونی ساخته شده که به روایت شکل تمثیلی می دهد و از آن یک نتیجه کلی می گیرد که همان نتیجه اخلاقی است. لسینگ می گوید: پیشینیان فابل را جزو مقوله فلسفه می دانستند، نه مقوله شعر. آنانی که علم معنا و بیان را درس می دادند و می دهند، فابل را در حوزه فلسفه قرار داده اند. ارسطو فابل را در کتاب فن بیان قرار داده نه فن شعر.”

 

خدای دوزخ

نویسنده: سم شپارد

مترجم: وازریک درساهاکیان

ناشر: بیدگل

قیمت: 5000 تومان

تعداد صفحات: 92 صفحه

شمارگان: 1500 نسخه

شپارد این نمایشنامه را در واکنش به سیاست‌ های دست ‌راستی دولت آمریکا پس از رویدادهای 11 سپتامبر سال 2001 نوشت. 

این نمایشنامه برای نخستین بار در سال 2004 در نیویورک، با کارگردانی لو جیکوب و نقش آفرینی بازیگرانی چون تیم راث، فرانک وود، رندی کوئید و جی. اسمیت – کامرون به روی صحنه رفت. 

سم شپارد، نمایشنامه ‌نویس، فیلمنامه ‌نویس، کارگردان و بازیگر معاصر آمریکایی است. از آثار منتشر شده شپارد در ایران می‌ توان به نمایشنامه‌ های “کودک مدفون” ترجمه آهو خردمند، “مادر ایکاروس” ترجمه شهرام زرگر، “غرب واقعی” ترجمه داریوش مهرجویی، “نفرین طبقه‌ گرسنه” ترجمه منوچهر خاکسار هرسینی، “وقتی دنیا سبز بود: حکایت یک سرآشپز” ترجمه پگاه خضرفرد یارداد، “بازی” حسن ملکی، “آخرین روزهای هنری موس” ترجمه رکسانا هدایتی و همچنین فیلمنامه “پاریس – تگزاس” ترجمه هوشنگ گلمکانی اشاره کرد. 

 

انسان و کیهان در ایران باستان

نویسنده: فیلیپ ژینیو

مترجم: لیندا گودرزی

ناشر: ماهی

قیمت: 12500 تومان

تعداد صفحات: 208 صفحه

شمارگان: 700 نسخه

پاره ای از مسائل فکری کتاب های پهلوی هنوز هم محققان را با دشواری های متعدد مواجه می کنند. یک سبب این دشواری ها تاثیر فلسفه و پزشکی یونانی و سعی علمای زردشتی در جمع و تلفیق آنها با عقاید پیشین است. اما بعضی مسائل مهم دیگر در کیهان شناسی و انسان شناخت و عرفان زردشتی هم هست که شناخت کل دین وابسته به شناخت آنهاست و هنوز هم در فهم آنها اشکالاتی هست. تحقیقات مفصل سالیان دراز فیلیپ ژینیو، ایران شناس بزرگ فرانسوی که نمونه هایی از آن در اثر “انسان و کیهان در ایران باستان” آمده، در جستجوی پاسخ هایی است برای چنین پرسش هایی.

 

راه رفتن روی بند

نویسنده: روجا چمنکار

ناشر: باران میشان

قیمت: 5500 تومان

تعداد صفحات: 110 صفحه

شمارگان: 1100 نسخه


این مجموعه دو بخش دارد؛ یکی “راه رفتن روی بند” که شعرهایی با فضای اجتماعی دارد و بخش دوم “صبح‌نامه‌ هایی برای صبحانه” است که شعرهای عاشقانه و کوتاه را دربر می‌ گیرد. در بخش اول این مجموعه سی و یک شعر گنجانده شده است و در بخش دوم با عنوان “صبح‌نامه‌ هایی برای صبحانه” نیز 16 شعر دیگر آمده است.

شعرهای مجموعه‌ جدید چمنکار دوباره با زبانی ساده به استقبال تصاویر بدیعی رفته ‌اند که شاعر به زبان ساده از زیستن ترسیم می ‌کند. زندگی با همه‌ی اتفاق‌ های ریزودرشتش در شعر چمنکار انعکاسی روشن پیدا می‌ کند. درعین‌ حال مفاهیمی همچون دلبستگی به زادگاه و دریا به عنوان شناسنامه‌ شعری او در این مجموعه هم خود را نشان می ‌دهند، او با تکنیک خاص خودش از همه‌ ابزارهای تصویری و کلامی برای ساختن شعری تأثیرگذار استفاده می ‌کند.

 

“شبیه شعر”  از مجموعه‌ “راه رفتن روی بند”

شعری شبیه تو می ‌نویسم

قدم بزند بر سفیدی کاغذها

بخندد یک ‌خط ‌درمیان

خیس کند صورتم را

دست بکشم بر قطره‌ ها و قوس‌ها و نقطه ‌هاش

شعری شبیه تو می‌ نویسم

بخواهد بلندبلند بخوانمش هربار

چاپش کنم هر جا

برایش کف بزنند و باز

بخندد یک‌ خط‌ درمیان

شعری شبیه تو می ‌نویسم

شب‌ ها نفس بکشد از من

سرما که می‌ خورد بدخُلقی کند

نوازشش که کنم عاشقم کند

چشم که می ‌بندم مرورش کنم و هربار

بخندد یک‌ خط ‌درمیان

می‌ نویسمت آن ‌قدر که نقطه بباری

بر این خطوط

شروع من باشی و شبیه شعر

 

مرد مکعبی

نویسنده: مختار عبدالهی

ناشر: قطره

قیمت:5000 تومان

تعداد صفحات: 110 صفحه

شمارگان:1000 نسخه

“مرد مکعبی” رمانی است که داستان کلی آن در رثای آزادی نوشته شده است؛ آزادی که در پایان داستان عنوان می ‌شود، به هیج وجه آنقدر هم که ما حس می ‌کنیم قابل دسترس نیست و بلکه آزادی تقریبا از زمانی که دنیا پدید آمد دیگر موضوعی غیرقابل دسترس بوده است.

عبدالهی درباره این اثر می گوید: در این اثر سعی کرده‌ ام که هر چیزی که نمایش دهنده زمان و مکان باشد وجود نداشته باشد و شخصیت اصلی داستان در واقع به دنبال نور بگردد و سعی کند به هورمان که همان جایگاه خورشید است برسد. همواره سعی کرده ام سوژه رمان‌ هایم بکر و تازه باشند و با همین تفکر رمان جدیدم را نوشتم. در این رمان، فضا و مکان کاملا متفاوت با آن‌چه ما از هستی درک می‌کنیم توصیف شده است.

وی همچنین با اشاره به طرح موضوع بیگ‌ بنگ (انفجار بزرگ) در این کتاب گفت: شاید از ظاهر بیرونی کتاب اینطور به نظر برسد که کتاب چنین پیامی داشته است اما داخل داستان این موضوع به کلی محو شده و اصلاً خودش را نشان نمی ‌دهد.

این رمان بر اساس تخیل ذهنی نوشته شده و در آن از شیوه سوررئال و رئالیسم جادویی اسفاده شده است.

داستان کتاب درباره فردی است که در یک مکعب به دنیا می‌آید، مکعبی که شاید در اولین نگاه یک زندان را در ذهن مخاطب تداعی کند. راوی با شرایط خاص آن مکعب بزرگ می‌شود. او در ادامه تلاش می‌ کند تا به آزادی برسد و از مکعب بیرون بیاید و در نهایت نیز وقتی این اتفاق برای او می ‌افتد متوجه می ‌شود که فضای بیرون هم چیزی نیست جز یک مکعب که البته کمی بزرگتر است و این همان مفهوم وجود نداشتن آزادی است.