دستگیری دختران، جلو ورزشگاه

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» "آفساید" در آخرین روز لیگ برتر

در آخرین روز فصل دوازدهم لیگ برتر فوتبال ایران ورزشگاه آزادی لبریز از تماشاگر شد و گروه بی شماری از هواداران فوتبال، به ویژه استقلال در پشت درهای بسته ماندند. در مسابقه تشریفاتی استقلال با داماش گیلان، آن ها برای جشن قهرمانی پیش هنگام استقلال به ورزشگاه بزرگ تهران آمده بودند و به گزارس رسانه های داخلی هیچ رویداد غیرفوتبالی بر روی سکوها و در جریان بازی رخ نداد.

 

تفتیش دقیق پیش از ورود به ورزشگاه

اما خبرگزاری فارس، ارگان خبری سپاه پاسداران از سوی سرهنگ حسن عرب سرخی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: “امروز تعداد زیادی از جوانان در ورزشگاه حضور پیدا کرده بودند و ماموران ما هم تلاش زیادی کردند تا مشکلی پیش نیاید. قبل از اینکه هواداران وارد ورزشگاه شوند با جدیت آنها را کنترل کردیم. یک نمونه نارنجک پیدا کردیم و موارد دیگری از مواد محترقه بود هم کشف شد و آنها را ضبط کردیم.”

سرهنگ پاسدار عرب سرخی افزود: “عده ای از دختران هم بودند که به شکل پسر خود را در آورده بودند و صورت هایشان را رنگ کرده بودند که آنها را تحویل مقامات قضایی دادیم. همچنین چند نفر را به دلیل همراه داشتن حشیش، تریاک و ماری جوانا دستگیر کردیم. با همه این موارد برخورد جدی خواهد شد.”

دستگیری دخترانی که جرمشان علاقه به یک تیم و تماشای بازی به همراه مراسم جشن قهرمانی استقلال بود، یادآور فیلم بیادماندنی آفساید ساخته جعفر پناهی بود. این فیلم با این که اجازه اکران عمومی در ایران پیدا نکرد، بسیاری از طریق شبکه های تلویزیونی در اروپا و آمریکا به نمایش در آمد. آفساید حتی در شبکه دولتی تلویزیون آلمان به زبان آلمانی روی آنتن رفت و در کشورهای بریتانیا و هلند هم با زیرنویس پخش شد. فیلم جعفر پناهی علاوه بر بردن جایزه خرس نقره‌ای جشنوارهٔ فیلم برلین در سال ۲۰۰۶ در بسیاری از جشنواره های بین المللی مورد تحسین قرار گرفت.

داستان روایتگر شرح حال دخترانی است که حاضرند هر کاری انجام دهند تا بازی ایران - بحرین را برای ورود ایران به جام جهانی ببینند تا جای کسانی را که در بازی ایران - ژاپن (در همین چارچوب راه یابی به جام جهانی ۲۰۰۶) جان خود را از دست داده اند، خالی نباشد. آنهاهرکدام با لباسی مبدل سعی می‌ کنند وارد ورزشگاه بشوند؛ اما تعدادی از آنها به دلیل ممنوعیت ورود زن‌ها به استادیوم دستگیر می‌شوند. سرانجام به دست سربازانی که آنها را گرفته اند به کمیته منتقل می‌شوند اما در راه به علت برد ایران در بازی با بحرین خیابان ‌ها شلوغ می‌ شود و دخترها به این ترتیب فرار می‌کنند.

محمود احمدی نژاد در زمان آغاز ریاست جمهوری اش در یک حرکت نمایشی ورود خانمها به ورزشگاهها را آزاد اعلام کرد. اما در عمل مدیران وی هیچ پی گیری نکردند و ظاهرا قصدشان فقط جلب رای زنان در آستانه انتخابات خرداد ۸۸ بود و پس از آن دیگر هیچگاه اشاره ای به آن نکرد!