پایتخت تشیع؛ غرق در الکل و اعتیاد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» آمارهای فساد در قم

پزشکی قانونی استان قم از افزایش 500 درصدی مرگ و میر ناشی از “سوءمصرف مواد مخدر” در شهر قم خبر داده است. اعلام این خبر در کنار گزارش هایی قرار گرفته است که قم را به عنوان یکی از شهرهای ایران با بیشترین میزان ناهنجاری های اجتماعی معرفی می کنند.

خبرگزاری فارس روز گذشته به نقل از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان قم نوشت که در سال گذشته 54 نفر به علت سوءمصرف مواد مخدر در شهر قم جان خود را از دست داده اند.

بر اساس این گزارش این رقم در مقایسه با سال 1389 که تعداد فوت‌شدگان ناشی از اعتیاد 9 نفر بود، 500 درصد افزایش یافته است.در سال 90 در این استان 51 مرد و سه زن بر اثر سوء‌مصرف مواد مخدر جان باختند در حالی که در سال 89، تعداد مردان فوت شده بر اثر اعتیاد این استان هشت نفر و تعداد زنان یک نفر بوده ‌است.

شهر قم پایتخت مذهبی ایران به شمار می آید که به دلیل قرار گرفتن بزرگترین حوزه علمیه شیعه در آن، به عنوان مرکز جهان تشیع شناخته می شود. با وجود این برخی از ایرانیان این شهر را یکی از نقاط کشور که فسادهای اجتماعی در آن بیش از حد متعارف است می دانند. آنها برای اثبات این مسئله از گزارش هایی استفاده می کنند که در محافل خصوصی و گاه در برخی رسانه ها منتشر می شوند.

منتقدان می گویند که به دلیل حساسیت شهر قم برای حکومت ایران، نهادهای دولتی و امنیتی از انتشار اخبار و گزارش های آماری درباره ناهنجاری های اجتماعی در این شهر جلوگیری می کنند.

 

افشاگری نوری زاد

محمد نوری زاد، نویسنده طرفدار حکومت در روزنامه کیهان در سال های گذشته که به دنبال حوادث پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به منتقد رهبر جمهوری اسلامی تبدیل شد، پیش از این گفته بود که شهر قم “رتبه اول مفاسد اجتماعی” در کشور را دارد.

نوری زاد در شهریور ماه 1387 یعنی پیش از برگزاری انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری، با انتقاد شدید از روحانیون ساکن قم از آنها پرسیده بود که “چرا باید شهر مقدس قم، با وجود این همه روحانی و مرجع تقلید و مراکز علمی و زیارتگاه‌های معتبر، طبق آمارهای رسمی کشوری، اول رتبه را در مفاسد اجتماعی داشته باشد.”

او در این یادداشت که آن را در وبسایت شخصیش منتشر کرده بود، نوشته بود: “پس روحانیانی که مدعی اصلاح جهانند، دراین شهر چه می‌کنند؟”

صدها هزار طلبه علوم دینی و روحانی در شهر قم مشغول تحصیل هستند؛ همینطور است اصلی ترین مراجع تقلید شیعه که به جز آیت الله سیستانی که در نجف عراق ساکن اس، در قم اقامت دارند.قم جزو معدود شهرهای جهان است که تقریباً در تمام طول تاریخ اسلام، فقط شیعه‌نشین بوده‌ است.

محمد نوری‌زاد در یادداشت خود هیچ اشاره‌ای به آمار فساد در این شهر مذهبی که به نوشته وی “از سوی منابع رسمی اعلام شده است” نکرد. با وجود این برخی آمارهای منتشر شده، صحت نوشته نوری زاد را مشخص می کنند.

به عنوان مثال، رئیس انجمن مددکاری ایران در سال 1383 گفته بود که شهر قم پس از تهران پایتخت، بالاترین درصد دختران فراری در کشور را به خود اختصاص داده است.

مصطفی اقلمیا در آن هنگام به خبرگزاری مهر گفته بود که پس از تهران شهر قم از لحاظ آمار دختران فراری در رده دوم قرار دارد و تحقیقات صورت گرفته بر روی 300 مددجوی دختر و زن مراکز بازپروری تهران و مشهد بیانگر فراوانی 42 درصدی مددجویان ارجاع شده از استانهای تهران و قم است.

 

طلاق، اعدام، الکل

 در سال 1387 و بر اساس تحقیق دفتر امور اجتماعی وزارت کشور در زمینه فرار دختران، بیشتر آمارها مربوط به شهرهای تهران، قم و سمنان اعلام شد.در این تحقیق که در آن هنگام در توسط کارگروه فرار از خانه در همایش اسلام و آسیب های اجتماعی مطرح شد، نرخ فرار دختران در این شهر ها، هفت مورد در ۱۰۰ هزار نفر بوده در حالی که کمترین آمار فرار دختران هم مربوط به شهرهای سیستان و بلوچستان، ایلام و لرستان با حداکثر ۷/۰ درصد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده است.

 از سوی دیگر مدیرکل بهزیستی استان قم در سال 1390 اعلام کرد که در این استان ۲۱ درصد ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شود و استان قم پس از تهران از نظر آمار طلاق در رده دوم قرار دارد.

ابراهیم حاج مظفری همچنین گفت که “میانگین طلاق در کشور ۱۷.۵ درصد است ولی این آمار در استان قم ۲۱.۴ درصد است.”

این مقام سازمان بهزیستی افزود که در ایران “به ازای هر شش ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود و در استان قم در ازای هر ۴.۷ ازدواج یکی به طلاق ختم می‌شود که این آمار نگران کننده‌ای است.”

قم همچنین یکی از شهرهای پیشرو کشور در زمینه اعدام به دلایل مختلف مانند قتل، مواد مخدر و سرقت مسلحانه است. این شهر با داشتن جمعیتی در حدود یک میلیون نفر جزو ده شهر پرجمعیت ایران است. بسیاری از ساکنان قم را تبعه کشورهایی مانند عراق، افغانستان، پاکستان، لبنان و برخی کشورهای آفریقایی تشکیل می دهند.

این شهر یکی از مراکز انقلاب 1357 بود. روحانیت شیعه همواره از آن به عنوان افتخار و مرکز جهان تشیع نام برده است. اما در چنین شهری، خبری در فروردین 1386 منتشر شد که از مرگ دست کم 12 نفر و مسمومیت شدید صدها نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز فاسد منتشر شد.

نیروی انتظامی در آن هنگام اعلام کرد که 24 نفر در رابطه با این پرونده دستگیر شدند که سه نفر آنها زن بودند.

در پی انقلاب اسلامی و ممنوع شدن مشروبات الکلی در ایران، هر از چند گاهی خبرهایی از کشته شدن عده ای در اثر مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد از ایران می رسد.

مسئولان حکومتی جمهوری اسلامی معتقدند که با توجه به خصوصیات شهر قم، دشمنان کشور با برنامه ریزی گسترده قصد دارند تا این شهر مهم مذهبی را فاسد جلوه دهند. به همین منظور هر از چند گاهی اخباری درباره برخورد گسترده با عوامل بی بند و باری و فساد در قم در رسانه های حکومتی منتشر می شود.

به عنوان مثال، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در فروردین 1389 اعلام کرد “شبکه‌ای که برخی از خانم‌های معلوم الحال را با پرداخت مبالغی به شهر قم برای تظاهر به بدحجابی و بی حجابی می‌فرستاد و سپس به تهران بازمی‌گرداند، شناسایی و دستگیر شدند.”

آزادی های جوانان در هر قم به شدت سرکوب می شود، سینماها، پارک ها و بسیاری از اماکن عمومی از راه دادن جوانان مجرد خودداری می کنند و ارتباطات میان دختران و پسران ممنوع است.