در حال تمرین همدلی

نویسنده
سها سیفی

پارتی خیابانی پرهزینه

نوروز خبر داد که در جریان اغتشاشات ناشی از سهمیه بندی بنزین، به 750 پمپ بنزین در سراسر کشور خساراتی بالغ بر 225 میلیارد تومان وارد آمده است: “براساس گزارش‌ها، در سطح کشور حدود 750 پمپ بنزین با خسارت‌هایی جزئی و کلی همراه بوده است که این آمار، حدود 30 درصد کل جایگاههای عرضه بنزین در کل کشور را شامل می‌شود که مقدار قابل توجهی از آنها، براثر ناآرامی‌ها دستگاههای اصلی‌شان، به کل نابود گردیده است.

میزان خسارتهای وارد شده به جایگاههای کل کشور تاکنون حدود 225 میلیارد تومان برآورد شده است”.

پیشنهاد یک منبع آگاه به مسئولان در اوج اغتشاشات

جالب ترین خبری که در حاشیه اغتشاشات بنزین مخابره شد؛ مربوط به خبرگزاری انتخاب بود. این خبرگزاری در اوج اغتشاشات خیابانی، از قول کسی که او را «یک منبع آگاه و سرشناس» می نامید که دارای دکترای اقتصاد است و در ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد با انتخاب مصاحبه کرده، نوشت: “ما از همان اول چنین روزی را پیش بینی کرده بودیم. بهترین راه حل در این شرایط آن است که طرح را برای یک هفته به تعلیق در آوریم و سپس با توجه به پلاک خودروها؛ سهمیه بندی بنزین را آغاز کنند.

ایرانیان با «سیستم های آی تی» زیاد آشنا نیستند و طرح کارت سوخت برای بسیاری از مردم نگران کننده و نامفهوم است…… مسوولان کشور به خیابان ها بروند تا اضطراب مردم را از نزدیک لمس کنند”.

خودمختاری در تبریز

خبری که نخستین بار نورزو منتشر کننده آن بود، این بود که شهروندان تبریزی کنترل پمپ بنزین های این شهر را به دست گرفته اند و به مراجعین بنزین80 تومانی می فروشند: “گزارشهای رسیده حاکی از آن است که در شهر تبریز در پی اعلام خبر سهمیه بندی مردم به مراکز توزیع سوخت هجوم برده و کنترل پمپ بنزین ها را در دست گرفته اند. براساس این گزارش، مردم با به کنترل در آوردن پمپ بنزین ها در حال حاضر بنزین را لیتری 80 تومان و بدون کارت هوشمند و سهمیه بندی به فروش می رسانند”.

ده نمکی فیلتر شد

مبارزین از فیلتر شدن سایت شخصی «مسعود ده نمکی» خبر داد. به ادعای مبارزین دلیل این امر انتشار رنجنامه یک «فاحشه صنعتی در منطقه عسلویه» بوده است که وی در آن به شرح چگونگی به انحراف کشیده شدنش توسط یکی از کارگران این منطقه و سپس دست به دست شدنش میان مهندسین این پروژه پرداخته است.

مبارزین افزود: گفته می شود که منطقه ویژه اقتصادی عسلویه از درج این مطلب در وبلاگ ده نمکی به دادگاه شکایت برده است.

حج معادل مکه در ساوجبلاغ

رجا نیوز چنین خبر داد: “عده ای سودجو در کوهپایه های ساوجبلاغ اقدام به «ساخت ماکت کعبه» و «طواف دادن افراد حول آن» کرده و این حج را «معادل حج در مکه مکرمه» می دانند.

این افراد ماکتی از کعبه ساخته و با پوشیدن لباس احرام و جاری ساختن ذکر لبیک، به دور این ماکت چرخیده اند. این عده که اغلب شامل افراد جوان و حدود 200 نفر بوده اند، ادعا کردند انجام این عمل معادل انجام حج در مکه مکرمه است. همچنین برخی از سرکردگان این جمع ادعا می کنند با به جای آوردن این حج؛ نیازی به ادای حج نیست و افرادی که دور این ماکت می گردند، خودبخود «حاجی» به حساب می آیند”.

نسخه نابهنگام طبیب حاذق

هفته گذشته میر حسین موسوی طی یک سخنرانی جنجال برانگیز که برخی آن را نشانه ورود مجدد این عنصر سیاسی دهه شصت به صحنه سیاسی ارزیابی کرده بودند، تلویحا توصیه کرد که می باید به «نسخه اصل و ارژینال انقلاب» مراجعه کرد. چرا که ارزیابی او نشان می دهد که دولتمردان به تدریج از آرمان های نخستین انقلاب فاصله گرفته اند و دیگر تصویر دخترکی معصوم در حال گدایی احساسات آنها را بر نمی انگیزاند.

جوابیه احمد پورنجاتی به او توسط برخی از سایت ها منتشر شد. بخش خواندنی جوابیه او که بازتاب نیز آن را منتشر کرد چنین بود: “یک نیم‌نگاه به دور و برتان بیندازید! به اصطلاح رایج مردم کوچه‌ و بازار، خداوکیلی! از زمان روی کار آمدن دولت نهم، کارنامه شفاهی و کتبی و رفتاری آقای احمدی‌نژاد و اصحاب و اذناب آبدارخانه ایشان چیزی جز همین رویکرد موردنظر آقای مهندس موسوی بوده است؟!

مردی از جنس مردم، ساده‌زیست که….گوش مدیرانی را که مردم از عملکرد آنها ناراضی‌اند می‌پیچاند، در هر مناسبت…. بی‌دریغ و به فراوانی، کلی از همان شعارهای ارزشی مورد اشاره جناب مهندس موسوی، مصرف می‌کند. انقلابی‌تر از این تصمیمات سراغ دارید؟ مردمی‌تر از این می‌شود که رئیس‌جمهور ما اطلاعات اقتصادی خود را از کسبه محل سکونت خود دریافت می‌کند؟

جناب آقای مهندس موسوی عزیز! بهتر از این چه می‌خواهید؟…

نسخه نابهنگام طبیب حاذق، چه می‌کند با بیمار پریشان‌حال که یا تغییر مزاج پیدا کرده یا زبانم لال، می‌رود که به سرنوشت سهراب شاهنامه فردوسی دچار شود؟ البته در مثل مناقشه نیست اما اگر نسخه شفابخش برای بیمار مبتلا به اسهال بپیچیم و او آن را در دوره ابتلا به خشکی‌مزاج مصرف کند، بلایی به سرش خواهد آمد که بر خردمندان پوشیده نیست”.

مهاجرانی در لندن، معروفی در برلین

عباس معرفی با رادیو فردا گفتگویی داشت که سایت این رسانه متن آن را منتشر کرد. خواندنی ترین بخش آن این قسمت بود که معروفی می گفت: “اصلاح طلب ها هم که هشت سال قدرت را کامل قبضه کرده بودند، نتوانستند هیچ کدام از دستاوردهایشان را نهادینه بکنند. امروز شاخص ترین چهره فرهنگی اصلاح طلب ها که آقای مهاجرانی بود و عالی ترین پست ها مانند وزارت در جمهوری اسلامی در اختیار داشت؛ در لندن نشسته و وضعیت بهتری نسبت به من ندارد.”

292000 تومان درآمد در دقیقه

خبر نویس نوروز نشست و حساب کرد که صادق محصولی مشاور ارشد رئیس جمهور در هر دقیقه292000 تومان درآمد داشته است. در عین حال از خوانندگان خواست خودشان حساب کنند چه لوله پولیکایی برای پمپاژ این میزان درآمد لازم است (توضیح اینکه محصولی در دوران پیشنهاد شدن اش برای وزارت نفت، فقط به داشتن 60 میلیارد تومان ثروت اذعان کرده بود): “به گفته خود صادق محصولی دارایی او هم اکنون 160 میلیارد تومان است و این سرمایه را در طی 10 سال و بعد از خروج از سپاه به دست آورده است. یعنی به عبارتی هر سال 16 میلیارد تومان و تقریبا یک و سه دهم میلیارد تومان در ماه. و روزانه بیش از 40 میلیون تومان و در ساعت یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان و در دقیقه 292 هزار تومان! این در حالیست که احمدی نژاد در یکی از سفرهای استانی خود گفته بود «بعضی ها با رانت و رابطه لوله انداخته اند به چاه بیت المال و با موتور برق پول مردم را پمپاژ می کنند»”.

سکوت ها فریاد خواهند شد

ایلنا بیانیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در «اعتراض به پذیرش مذاکره با امریکا» را خطاب به رئیس جمهور منتشر کرد. این دانشجویان در بیانیه خود پس از طرح این پرسش که اگر چنین مذاکراتی در زمان تصدی دولت قبل رخ می داد به راستی امت حزب الله چه واکنشی نشان می داد، چنین اضافه کردند: “هرچه «تناقضات میان حرف و عمل» شما و «دولت‌‏مردان و مسوولان جمهوری اسلامی» بیشتر می‌‏شود، تردیدها و نگرانی‌‏های دلسوزان انقلاب اسلامی نیز عمق بیشتری می‌‏یابد. و البته تردیدها به تدریج شکل یقین به خود می‌‏گیرند و «کم کم مماشات کمتر» و سکوت ها، فریاد می‌‏شوند”.

تمرین اتحادملی درون گروهی

این نقل قول از محمد کاظم انبارلویی، سردبیر روزنامه رسالت؛که فارس منتشر کننده آن بود؛ انصافا خواندنی ترین خبر چند روز گذشته محسوب می شود (که اگر توسط سردبیر محترم حذف شود؛ کمال بی انصافی خواهد بود و میانه وبگرد با او شکرآب خواهد شد!): “اصولگرایان در حال تمرین اتحاد ملی، در درون خود هستند.”

چفیه سرخ؛ چفیه سفید

بی بی سی فارسی در حاشیه ماجرای ترور «هشام سیمری» روحانی معاود عراقی در اهواز، چنین گزارش داد: “اخیراً بسیاری از جوانان خوزستانی چفیه (کوفیه) سرخ به سر یا دور گردن می بندند که این نوع چفیه عمدتاً در عربستان سعودی مرسوم است و به عنوان نشانی از مذهب رسمی این کشور، یعنی وهابیت شناخته می شود.در حالی که آن گونه که این منابع می گویند، استفاده از این نوع چفیه در میان جوانان عرب خوزستانی بیشتر نشانه ای عربگرایانه است نه وهابی گرایانه”.

و ناگهان؛ آیت الله!

فردا، اعتراض تلویحی خود به استفاده از لقب آیت الله برای مهدی کروبی را با انتشار این خبر نشان داد: “دبیرکل حزب اعتماد ملی، در آگهی هایی که بطور متوالی و طی چند روز اخیر در روزنامه اعتماد ملی و برخی دیگر از روزنامه های اصلاح طلب منتشر شده است؛ از عموم «اساتید حوزه و دانشگاه، فرهیختگان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم» دعوت کرده است که در مجلس ختمی که از طرف «آیت الله کروبی» برای مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی منعقد کرده است، شرکت کنند.

گفتنی است در عرف حوزه های علمیه و روحانیون، انعقاد مجلس ختم برای مراجع فقید به معنای اظهار مرجعیت و ورود به این ساحت، تعبیر و تفسیر می شود. همچنین تاکنون رسانه های دوم خردادی در مورد آقای کروبی از عنوان “آیت الله” استفاده نمی کردند”.