گران شدن بنزین و رزمایش ۱۰ هزار نظامی

نویسنده
نازنین کامدار

» برای برخورد با "تهدید واقعی"

با نزدیک شدن به ساعات نهایی اعلام نرخ جدید بنزین که از روز گذشته منجر به تشکیل صف های طویل در برابر پمپ ها و جایگاه ها شده، قرارگاه سپاه محمد رسول‌الله تهران از برگزاری یک “رزمایش۱۰ هزار نفری” با هدف “مقابله با تهدیدات داخلی” در سطح شهر تهران طی فردا و پس فردا خبر داده است.

 در حالیکه سپاه این رزمایش شهری را همزمان با افزایش قیمت بنزین برگزار می کند، فرماندهان آن هر گونه ارتباط بین این دو را رد کرده و برگزاری این مانور وسیع در سطح شهر تهران را جزو “برنامه های معمول” خود دانسته است.

این ادعا در شرایطی مطرح شده که از زمان سرکوب اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات، هرگز فضای شهر تهران تا این حد نظامی نشده بود.

در این رزمایش ۱۰ هزار تن از عوامل سپاه و بسیج با تجهیزات کامل و “سلاح های جدید” شرکت خواهند کرد و تمامی گردان های این قرارگاه یعنی عاشورا، کوثر، امام‌حسین، امام علی، فاتحین، امداد و نجات و بیت‌المقدس در آن حضور خواهند داشت.

علاوه بر این سپاه اعلام کرده که این رزمایش تنها محدود به “تهدید فرضی” نبوده و در صورت لزوم با “تهدید واقعی” برخورد خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری های داخلی، احمد ذوالقدر جانشین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله گفته است: “این رزمایش در روزهای ۴ و ۵ اردیبهشت با شرکت ۱۰ هزار نفر از نیروهای بسیج در سطح شهر تهران و در ۵ نقطه عملیاتی برگزار می‌شود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت سازماندهی، آموزش و حفظ انسجام بسیج را دارند و براساس لایه‌های تهدید این سازماندهی را انجام می‌دهد و نوع ابزار، سلاح و سازماندهی در حال تغییر و تحول است، اما براساس تهدیدات لایه‌های مختلف سازماندهی را ایجاد می‌کنید”.

او افزوده است: “این رزمایش با فرضیات متصور و یا واقعی براساس تهدید متصور با عنوان مقدس “مقاومت و ایستادگی حامیان ولایت - قدس، سپاه محمد می‌آید” در روزهای ۴ اردیبهشت آغاز می‌شود و به دلیل محدودیت جغرافیایی با اجرای آتش‌های سبک و نیمه‌سنگین در سطح تهران و در ۵ پهنه از شهر تهران یعنی در جاده کرج، جاده سمنان، جاده دماوند، دهکده مقاومت و پادگان شهید ضیاءالدین برگزار می‌شود”.

وی نام گردان “لباس شخصی”ها را نیز “بیت المقدس” اعلام کرده و گفته: “گردان‌های ‌بیت‌المقدس کاملا مردمی هستند و برای افزایش توان این گردان‌ها بخشی از کادر گردان امام حسین به آنها اضافه می‌شود و در تمرین به آنها کمک می‌کنند. در روز جمعه لشکرها در خیابان حجاب سان خودرویی انجام می‌دهند و پس از پایان سان برای پیوند رزمایش الی‌بیت‌المقدس و تلفیق مشارکت مردم با تجهیزات نظامی و لباس نظامی در خیابان طالقانی، وصال و قدس در نمازجمعه شرکت می‌کنند.”

به گفته ذوالقدر “توان به کارگیری سلاح‌های سازمان، تمرین آموزش متناسب با ماموریت، اجرای فشرده انواع تاکتیک‌های انفرادی به صورت میدانی و مبارزه با تهدیدات داخلی از اهداف رزمایش الی‌بیت‌المقدس محسوب می‌شود”.

او برنامه این نیروها در روز کارگر، یعنی اول ماه مه را نیز از پیش اعلام کرده است: “در روزهای ۱۰ تا ۱۱ اردیبهشت رزمایش امداد و نجات با همکاری اورژانس، آتش‌نشانی، هلال احمر و شهرداری تهران با ۴ قرارگاه با حضور خواهران در ۲۳ نقطه تهران بزرگ انجام خواهد شد. رزمایش الی‌بیت‌المقدس صرفا مقابله با تهدیدات فردی و جنگ خارجی را دنبال می‌کند”.

این رزمایش که موجب تبدیل تهران به پادگان نظامی خواهد شد، پس از آن اعلام شد که برآورد نهادهای حکومتی از میزان ثبت نام کنندگان جهت دریافت یارانه، رقمی هشدار آمیز را نشان داد.

دولت گمان می کرد می تواند با تبلیغات وسیع، مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها را به اجرا بگذارد، اما میزان ثبت نام کنندگان دریافت یارانه، ۷۰ میلیون نفر، نشان داد این محاسبه درست نبوده است.

پیش از این تنها نیروی انتظامی جهت کنترل شهر پس از اعلام نرخ بنزین به حال آماده باش در می آمد، اما با طویل شدن صف های پمپ بنزین و هجوم مردم برای ذخیره سازی بنزین، سپاه نیز از بیم تکرار نارضایتی های اجتماعی به صحنه آمده است.

گزارش ها از تهران حاکی از شلوغی بی سابقه پمپ های بنزین است.مردم جهت ذخیره سازی بنزین با نرخ های موجود به جایگاه ها هجوم آورده اند و در چند مورد نیز درگیری های پراکنده ای در گرفته که با مداخله نیروی انتظامی پایان یافته است.

این هجوم باعث شده تا عملا برخی از جایگاه های پمپ بنزین از مدار خارج شوند و امکان ارائه بنزین به متقاضیان را نداشته باشند.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، مصرف بنزین هم اکنون به دلیل ذخیره سازی های مردم از وحشت گرانی، بار دیگر به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده و عملا در طول ۴۸ ساعت حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر دیگر به مصرف این فرآورده نفتی افزوده شده است.

بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن جایگاهداران سوخت هم به تلویزیون آمده و گفته: “در طول چند روز گذشته مردم با تخلیه بنزین در بشکه، بطری‌های آب معدنی و سایر ظروف بارها برای خرید بنزین آزاد به جایگاه ها مراجعه می کنند. یکی از دلایل شکل گیری صف در پمپ بنزین‌های حاشیه تهران و سایر کلانشهرها ذخیره سازی بنزین توسط مردم در منازل است.هر خودرو پس از پر کردن باک خودرو بلافاصله آن را تخلیه کرده و بار دیگر به جایگاه برای سوخت گیری با استفاده از کارت آزاد جایگاه داران مراجعه می‌کند”.

در شب گذشته، صف های طولانی مردم در پمپ بنزین ها به بالاترین میزان در عرض روزهای گذشته رسید و حتی اظهارات رئیس انجمن جایگاهداران سوخت مبنی بر اینکه “امکان عرضه بنزین با قیمت لیتری بیش از ۹۹۹ تومان در جایگاه‌های سوخت کشور وجود ندارد” نیز نتوانسته مسیر شایعات را تغییر دهد.