خامنه‌ای: ۱۰۰ برابر قوی‌تر از ۳۰ سال قبل هستیم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» خطاب به زنان فرهیخته و نخبه

رهبر جمهوری اسلامی با «شکست خورده» خواندن تحریم های بین المللی علیه ایران گفت: “ما امروز نسبت به ۳۰ سال قبل، ۱۰۰ برابر قوی تر هستیم.” سید علی خامنه ای مانند سخنرانی سال ۱۳۸۹ خود در شهر قم که در آن گفته بود حوادث پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری، کشور را در برابر “میکروب های سیاسی واکسینه کرد”، این بار هم گفت: “غربی ها نمی فهمند که خودشان ملت ایران را به واسطه تحریم های ۳۰ سال اخیر در مقابل هر تحریمی واکسینه کرده اند.”

او دیروز خطاب به کسانی که رسانه های حکومتی آنها را “زنان نخبه، فرهیخته و مجاهد دنیای اسلام” معرفی کرده اند، افزود: “ملت ایران در سه دهه اخیر با جان،‌ مال و عزیزان خود در مقابل همه توطئه ها و تحریم ها ایستاده و پیشرفت کرده است به گونه ای که ما امروز نسبت به ۳۰ سال قبل، ۱۰۰ برابر قوی تر هستیم.”

خامنه ای همچنین از آنچه “توطئه ها و اقدامات بی وقفه اما شکست خورده دشمنان اسلام و ایران در ۳۳ سال اخیر” نامید، به شدت انتقاد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی بارها در سخنرانی های خود تاکید کرده که ایران پس از انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف پیشرفت های بسیار بیشتری داشته و در حال تبدیل به یکی از قوی ترین کشورهای مسلمان در جهان است.

او با تکرار این اظهارات  تلاش کرده به انتقادات گسترده ای که از سوی مخالفان حکومت به دوران رهبری وی می شود پاسخ بگوید؛ انتقاداتی که وقوع انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ را باعث عقبگرد و انحطاط کشور می داند.

 

سابقه تحریم‌ها

 

جمهوری اسلامی  اندک مدتی پس از روی کار آمدن با تحریم های بین المللی مواجه شد؛تحریم هایی که بر ابعاد و دامنه آن ها روز به روز افزوده شده.

نخستین تحریم سنگین بر علیه ایران، تحریم فروش و تحویل تجهیزات و ماشین آلات نظامی به ایران از سوی ایالات متحده آمریکا بود که به دنبال حمله دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به سفارت این کشور در تهران و اشغال آن آغاز شد.

این تحریم ضربه سنگینی به نیروهای نظامی ایران که درگیر جنگی فرسایشی با عراق بودند وارد آورد و در نهایت از عوامل اصلی پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی روح الله خمینی و پایان جنگ بود.

همچنین از سال ۱۹۹۵، بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا اقدام به وضع تحریم‌هایی کرد که به موجب آن شرکت های نفتی آمریکایی از سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز ایران منع و روابط بازرگانی با ایران نیز یک‌جانبه قطع شد.

اما سنگین ترین تحریم های تحمیل شده بر ایران، تحریم های بین المللی است که به دنبال آغاز بحران بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی از سال ۲۰۰۶ به مورد اجرا گذاشته شده اند. از آن هنگام تاکنون شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر جهان تحریم های گسترده ای که صنایع زیربنایی، انرژی و اقتصاد جمهوری اسلامی را هدف گرفته اند، اجرایی کرده اند.

در بی سابقه ترین این تحریم ها، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از بزرگترین خریداران نفت خام، واردات نفت از ایران را قطع کرده اند. اقتصاد ایران از سال ها پیش به طور عمده وابسته به فروش و صادرات نفت خام است.

 

هشدار خامنه‌ای؛ نگرانی نظام

 

قدرت های جهانی امیدوارند با اتکا به این تحریم ها بتوانند رهبران جمهوری اسلامی را وادار به کنار گذاشتن حداقل موقت برنامه اتمی جنجالی خود بکنند که بسیاری از کشورهای جهان نگران استفاده از آن در ساخت تسلیحات هسته ای هستند.

مقام های جمهوری اسلامی می گویند این برنامه با هدف استفاده در تحقیقات علمی و تولید برق به کار گرفته می شود.

تاکید آیت الله خامنه ای بر شکست خوردن تحریم های بین المللی علیه ایران در حالی است که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی بر سر برنامه اتمی با گروه ۱+۵ شامل آمریکا، آلمان، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا، همواره بر لزوم لغو این تحریم ها برای ادامه مذاکرات تصریح کرده اند.

طی روزهای گذشته و برای نخستین بار متن سند پیشنهادی جمهوری اسلامی به گروه پنج به علاوه یک در دسترس رسانه ها قرار گرفته است.

این متن ۱۰ صفحه ای توسط هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در اختیار عده ای از کارشناسان در آمریکا قرار گرفت.

در این متن  پیشنهاد شده مقام های ارشد دو طرف برای ادامه مذاکرات هر سه ماه یک بار با یکدیگر ملاقات کنند و همزمان خواسته که حق غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شود و تمامی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی لغو گردد.

در مقابل جمهوری اسلامی وعده داده است که اجازه دهد بازدید بازرسان بین المللی از تاسیسات هسته ای ایران ادامه پیدا کند.

جمهوری اسلامی همچنین خواسته در زمینه امنیت نیروگاه های هسته ای و دستیابی به فن آوری های جدیدتر انرژی هسته ای از همکاری بین المللی برخوردار شود.