پایان ۱۱۱ روز بلاتکلیفی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» انتقال برادران کردپور به مهاباد

پس از نزدیک به چهار ماه بلاتکلیفی خسرو و مسعود کردپور در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه، خانواده این دو روزنامه‌نگار زندانی، به روز می‌گویند که آنها روز چهارشنبه، پنجم تیرماه پس از تفهیم اتهام به زندان مرکزی مهاباد منتقل شده‌اند.

خسرو و مسعود کردپور، دو روزنامه‌نگار زندانی که از اسفند ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برند، تا کنون سه بار، از جمله پس از انتقال به مهاباد، با خانواده خود ملاقات کرده‌اند.

خانواده آقای کردپور پیش‌تر به روز گفته بودند که نخستین ملاقات آنها در حضور بازجو صورت گرفته؛رفتاری که به گفته آنان مصداق شکنجه زندانی و خانواده است.

برادران کردپور پیش از انتقال به مهاباد، آنطور که جعفر، دیگر برادر آنها می‌گوید، تفهیم اتهام شده‌اند. اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از جمله این اتهامات است.

جعفر کردپور می‌گوید: “تفهیم اتهام آنها پس از ۱۱۱ روز بلاتکلیفی، بدون حضور وکلا صورت گرفته است.”

وکالت پرونده این دو روزنامه‌نگار را نعمت احمدی، عثمان مزین و عباس جمالی وکلای مدافع دادگستری به عهده گرفته‌اند. هر چند به گفته جعفر کردپور وکلا تا کنون نتوانسته‌اند با موکلین خود ملاقات کنند و از جزئیات پرونده مطلع شوند.

نعمت احمدی به وبسایت آژانس خبری مکریان گفته است: “منتظرم تا به محض ارجاع پرونده مسعود و خسرو به دادگاه انقلاب، جهت مطالعه پرونده و ملاقات و دفاع از موکلینم در دادگاه حاضر شوم.”

دو وکیل دیگر هم گفته‌اند که “روز سه شنبه ۱۱ تیرماه ۹۲ به منظور ملاقات با موکلین خود و مطالعه پرونده آنان و درخواست تبدیل قرار بازداشت برادران کردپور به وثیقه در دادگاه انقلاب مهاباد حاضر می شوند.”

خسرو کردپور خود نیز از داخل زندان به آژانس مکریان گفته است: “ما در حضور بازپرس پرونده نسبت به اتهامات مطرح شده، بلاتکلیفی و طولانی شدن مدت بازداشت موقت و عدم دسترسی به وکیل اعتراض کرده ایم. ما به عنوان روزنامه نگار در تمام این مدت از فعالیت های قانونی خود که صرفا بر پایه اطلاع رسانی درست و دقیق بوده است، دفاع کرده ایم و انتظارمان این است که بزودی آزاد شویم.”

مسعود کردپور، روزنامه نگار و موسس بنیاد دمکراسی و حقوق بشر کردستان، ساکن شهر بوکان در آذربایجان غربی است، اما در ۱۸ اسفندماه ۹۱ هنگام مراجعه برای پیگیری وضعیت برادرش در مهاباد بازداشت شد.

خسرو کردپور هم روزنامه نگار و مدیر وبسایت اطلاع رسانی “مکریان” است که بیشتر اخبار مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد. او نیز پیش از این چند بار بازداشت شده است.

جعفر کردپور به روز می‌گوید انتقال برادرانش از بازداشتگاه اداره اطلاعات و پایان نسبی بلاتکلیفی آنها “موجب خوشحالی مردم مهاباد، دوستان و آشنایان” شده است.

او ابراز امیدواری می‌کند که روند قانونی رسیدگی به پرونده برادرانش در نهایت به آزادی آنها ختم شود.

بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی به مرخصی آمده اند.

آقای روحانی وعده داده است که برای آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر تلاش کند.

پس از انتخابات سازمان گزارشگران بدون مرز ضمن نامه ای از حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، خواست که با آزاد کردن روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان زندانی و تضمین اطلاع‌رسانی آزاد، به وعده‌های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند.

سازمان عفو بین‌الملل، از سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر نیز در آستانه انتخابات طی بیانیه‌ای به سرکوب مخالفان و از جمله بازداشت این دو روزنامه نگار اشاره کرده بود