پرونده تقلب سال ۸۸ هرگز بسته نمی‌شود

نویسنده
آرش معتمد

» حسین کروبی:

پس از آنکه رسانه‌های اصول‌گرا در روزهای گذشته به نقل از محمدرضا عارف٬ معاون اول دولت خاتمی و یکی از کاندیداهای انصراف داده‌ انتخابات اخیر٬ نوشتند که “با توجه به نتایج انتخابات انتخابات ۹۲ سلامت انتخابات را بیمه کرد و پرونده شبهه تقلب در انتخابات ایران برای همیشه بسته شود”٬ حسین کروبی٬ فرزند ارشد مهدی کروبی٬ از رهبران در حصر جنبش سبز٬ با انتشار نامه‌ای خطاب به سیدمحمد خاتمی این سخنان را رد کرد و گفت: “برخلاف نظر آقای عارف پرونده تقلب انتخابات ۸۸ هرگز بسته نخواهد شد”.

وی در این نامه به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ و عدم اجماع اصلاح طلبان و همچنین تخلف‌های انتخاباتی آن زمان اشاره کرده و از دولت اصلاحات بابت عدم رسیدگی به آن‌ها گلایه کرده و نوشته است: “وزارت کشور دولت اصلاحات با کوتاهی در صیانت از آرای مردم بخصوص در استان های تهران، اصفهان و قم در شرایطی که آقای کروبی در ۱۱ استان نفر اول بودند، از حقوق شهروندی یکی از چهره های شاخص جریان اصلاحات و چند میلیون شهروند حامی وی دفاع شایسته ای انجام نداد”.

متن کامل نامه حسین کروبی به خاتمی به نقل از صفحه فیس‌بوک وی به شرح زیر است:

“جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای سید محمد خاتمی

با سلام

بدون تردید پیروزی نامزد میانه رو و اعتدال گرا در انتخابات ریاست جمهوری امسال مرهون اتحاد و ائتلاف اصلاح طلبان و همه تحول خواهان به خصوص نقش کلیدی جنابعالی در ایجاد این اتحاد با ارزش بوده است. مایل هستم به عنوان یک شهروند ایرانی از نقش شما در این فرایند و به طور مشخص تلاش مجدانه شما در انصراف آقای دکترعارف علی رغم مخالفت و مقاومت ایشان تشکر کنم. هنگامی که به تلاش اخیر شما دقت کردم با یادآوری خاطرات خوش سال ۱۳۷۶ توجه کردم که درپایان سال ۱۳۷۵ هنگامی که افزون بر طرح نامزدی شما برخی نامزدی مرحوم دکتر حسن حبیبی را مطرح کردند شما به شدت متغیر شدید و به پدرم – دبیر وقت مجمع روحانیون مبارز- با عصبانیت فرمودید که جریان چپ تنها باید یک نامزد داشته باشد و الحمد الله آن نامزد شما بودید و پیروز هم شدید. اما در مرور خاطراتم هنگامی که به انتخابات سال ۱۳۸۴ رسیدم در شگفتی فرو رفتم که چرا این تجربه های شیرین ۷۶ و ۹۲ در آن روزگار رخ نداد؟ در سال ۱۳۸۴ به غیر از آقای کروبی دو نامزد اصلاح طلب انتخابات یعنی آقایان معین و مهرعلیزاده و همچنین آقای هاشمی، حمایت ضمنی شما را به همراه داشتند و نامزدی این آقایان با حمایت های شما در جمع دوستان اصلاح طلب همراه بود و نهایتا همین تعدد نامزدها به پراکندگی آراء منجر شد. بلایی که در این دوره بر سر اصولگرایان آمد هشت سال قبل بر سر اصلاح طلبان آمد. از آن بدتر اینکه وزارت کشور دولت اصلاحات با کوتاهی در صیانت از آرای مردم به خصوص در استان های تهران، اصفهان و قم در شرایطی که آقای کروبی در ۱۱ استان نفر اول بودند، از حقوق شهروندی یکی از چهره های شاخص جریان اصلاحات و چند میلیون شهروند حامی وی دفاع شایسته ای انجام نداد.

نتیجه این کار سپردن دولت و کشور به دست آقای احمدی نژاد بود که در این دوره هشت ساله با شعارهای بی خاصیت صدمات جبران ناپذیری به اخلاق، اقتصاد و فرهنگ و اعتبار ایران وارد شد. اوج این صدمات جبران ناپذیر در انتخابات سال ۱۳۸۸ رخ داد که مهندسی آراء تبدیل به جنبش عظیم مردمی شد و خانواده های بسیاری عزیزان خود را از دست دادند یا به زندان سپردند و آقایان کروبی و موسوی هم حبس و حصر شدند تا تاوان مقاومت ملی شجاعانه خود را بدهند.

جناب آقای خاتمی

اگر همان نقش ستایش برانگیزی که شما در انتخابات ۹۲ ایفا کردید در سال ۸۴ ایفا می کردید، آیا کشور و اصلاحات به چنین سرنوشتی دچار می شد؟ که به قول پدرم دولت اصلاحات ما را از قله کوه به میانه دشت آورد آیا ملت برای اینکه بتواند بعد از ۸ سال از پایان دولت شما حق خود را باز پس بگیرد باید اینقدر هزینه پرداخت می کرد؟

گرچه برخی رجال سیاسی مانند آقای دکتر عارف در جریان مناظره های انتخاباتی اخیر گفتند که در انتخابات سال ۱۳۸۸ به نظام ظلم شد، اما شما در جریان هستید که چه ظلمی به ملت در آن انتخابات شد و اگر هم ظلمی به نظام شده باشد ظلم به مردمی بود که پشتوانه نظام بودند و نیز برخلاف نظر آقای عارف پرونده تقلب انتخابات ۸۸ هرگز بسته نخواهد شد و ضمن آنکه باید به مردم و منتخب مردم بابت انتخابات اخیر تبریک گفت و برای رئیس جمهور منتخب آرزوی توفیق وتحقق همه وعده هایش، بخصوص فصل سوم قانون اساسی که حقوق مردم می باشد؛ کرد اما خاطره سال ۸۸ هرگز فراموش نمی شود و در تاریخ این سرزمین، نام مردان و زنانی که برای صیانت از رای مردم تلاش نمودند ثبت خواهد شد. اما تنها برای تذکر عرض می کنم که ای کاش همواره نقش خود را در اتحاد اصلاح طلبان و تحول خواهان حفظ کنید تا به سرنوشت هشت سال گذشته دچار نشویم”.