مرگ یک عضو جیش العدل در زندان، مانع آزادی سربازان شد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با عضو کمیسیون امنیت ملی و نمایندگان سیستان و بلوچستان

یکی از ۵ سرباز گروگان گرفته شده ایرانی، توسط گروه جیش العدل کشته شد، این خبری است که در میان ناباوری ها تایید شد. همزمان با بالا گرفتن نگرانی ها درباره سرنوشت چهار سرباز دیگر که همچنان اسیرند، مقامات ایرانی و پاکستانی درباره دلیل این اتفاق ناگهانی و روند همکاری های دو کشور برای پایان به این گروگان گیری، مطالب ضد و نقیضی بیان کرده اند. در این میان تنها یک خبر نشانه های حقیقت را آشکار می کند. مرگ یک عضو جیش العدل در زندان ایران و به هم خوردن گفتگوها.

مقامات پاکستانی می گویند که مقامات ایرانی هیچ گونه تماسی با آنها برقرار نکرده اند و در مقابل مقامات ایرانی با رد این اظهارنظر، دولت پاکستان را مسول سرنوشت سربازان ربوده شده ایرانی می دانند. همزمان در حالی که خبر کشته شدن جمشید دانایی فر توسط گروه جیش العدال از سوی این گروه اعلام و از سوی برخی مسولان ایرانی همچون علی اصغر میرشکاری، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تایید شده، برخی دیگر از مسولان از جمله معاون امنیتی وزارت کشور می گویند که “هنوز اطلاع موثقی از شهادت مرزبان کشور” ندارند.

در همین زمینه رفته ام سراغ سیدباقر حسینی، نماینده سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که در عین حال رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس است، و محمدسعید اربابی، نماینده ایرانشهر و زاهدان، عضو فراکسیون اهل تسنن و رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان؛ تا از آنها درباره پی گیری های مسولان منطقه ای و کشوری و همچنین نحوه رایزنی ها برای آزادی گروگان ها سوال کنم و بپرسم که چطور شد رایزنی ها برای آزادی این سربازان به جایی نرسید و جمشید دانایی فر توسط ربایندگان کشته شد؟ و اینکه چه راهکارهایی برای آزادی ۴ گروگان باقی مانده اندیشیده شده؟

سیدباقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با “روز” توضیح می دهد که: تلاش های زیادی صورت گرفت که سربازان آزاد شوند، حتی قبل از تحویل سال نو بتوانیم اما متاسفانه اتفاقی افتاد که مانع شد. اتفاقی که نمی توانم آن را مطرح کنم. البته آنها تهدید کرده بودند که آقای دانایی فر را به شهادت خواهند رساند. نهایتا متاسفانه علیرغم تلاش هایی که شد موفق نشدیم. ارتباطات زیادی گرفته شد با مسولان پاکستانی، آقای روحانی با رئیس مجلس پاکستان صحبت کرد بنده هم با نایب رئیس مجلس پاکستان صحبت کردم. در جلسه بعدی نایب رئیس مجلس ایالتی پاکستان آمد تهران و با آقای ابوترابی با نایب رئیس مجلس ایالتی پاکستان در سفارت شان در تهران دیدار و صحبت کردیم. تلاش ها و رایزنی های زیادی شد گروهی از مقامات امنیتی استان دیدارهایی را با کمیته پاکستان داشتند اما با توجه به اینکه این گروهک جای ثابتی ندارد و همیشه در حال حرکت هستند در جاهای مختلف در پاکستان، نمی شد خیلی کار حساب شده ای انجام داد با توجه به اینکه گروگان ها هم همراه آنها بودند دنبال این بودیم که از طریق رایزنی و گفتگو بتوانیم مشکل را حل کنیم اما متاسفانه به نتیجه ای نرسید و آقای دانایی فر را به شهادت رساندند.

سوال می کنم اشاره کردید که اتفاقی افتاد و مانع از آزادی گروگان ها شد. ممکن است توضیح دهید این اتفاق چه بود؟ رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس می گوید: در یک مرحله ای ادعایی مطرح کردند. به برخی ماموران ما که برای رایزنی رفته بودند گفتند یکی از افراد آنها در یکی از زندان های ایران فوت کرده.

می پرسم فوت کرد یا اعدام شد؟ این نماینده مجلس می گوید: فوت کرده بود. پی گیری ها و رایزنی ها انجام شد و ثابت شد که اعدامی نبوده و این فرد در زندان فوت کرده. همین باعث شد که آزادی ها به تاخیر بیفت. گفته بودند همین شهیدی که به شهادت رسیده را خواهند کشت. با این حادثه در نهایت ماموریتد به نتیجه ای نرسید. ما آرزو میکنیم مقامات کشور بتوانند هر چه سریع تر این 4 مرزبان به گروگان گرفته شده را به آغوش خانواده هایشان بازگردانند. بعد هم کاری اساسی شود که دیگر چنین مسائلی را شاهد نباشیم.

عضو تشکل رهروان ولایت و رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس می افزاید: صحبت ما این است که وزارت خارجه و وزارت کشور کمی بحث را جدی تر و قاطعانه تر دنبال کنند و حل آن را به طور جدی از دولت پاکستان بخواهند. چون متاسفانه مامن این اشرار و محل استقرار آنها پاکستان است و اگر این شرایط در پاکستان نبود، در داخل کشور ما هیچ اقدامی نمی توانستند بکنند.اما حالا بلافاصله برمی گردند به خاک پاکستان. الان هم دولت پاکستان باید پاسخگو باشد و دولت ما هم باید به جد از دولت پاکستان بخواهد که هر چه سریع تر اقدام بکند. از همه مهم تر اینکه گروهک جیش العدل ریشه کن شود. تعدادشان هم زیاد نیست. باید به طور جد مقامات ما بخواهند که اگر دولت پاکستان نمی خواهد یا نمی تواند،ا روشن کند تا ما مساله را برای همیشه حل بکنیم. ضمن اینکه مساله مهم تر این است که من بارها از اول ورود به مجلس تذکر داده ام بحث برجک ها و ایجاد موانع مرزی در مناطقی که مردم تردد نمی کنند و اشرار و قاچاقچیان تردد می کنند. باید به صورت حساب شده انجام شود این کار. برخی مناطق تردد مردم و مراودات مردمی ایران و پاکستان است که باید هم باشد. استفاده از مبادلات تجاری باید باشد اما در نقاطی که قابل کنترل و زیر نظر حساب شده ما باشد. اما نقاطی که اشرار و گروهک ها تردد می کنند باید هر چه سریع تر دنبال کنیم. متاسفانه سال گذشته بودجه انسداد داده نشد. یکی از مشکلات اصلی همین است. اگر به جای چادری که نه درست است نه منطقی و نه از نظر نظامی قابل قبول است برجک بود چنین اتفاقی نمی افتاد. باید حتما هر چه سریع تر مقامات کشور، در نقاط حساسی که مشخص هم است این برجک ها را ایجاد کنند که جان پناهی برای نیروهای ما باشد خیلی مشکلات حل می شود.

می گویم یکی از انتقاداتی که بعد از انتشار فیلم منسوب به چگونگی ربودن سربازان، به طور جدی مطرح شد این بود که چطور مرز به این حساسی بدون هیچ امکاناتی و در چنین شرایطی محافظت می شود و سربازان مرزی در چنین شرایطی به سر می برند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: ما کاری نداریم این فیلم ساختگی بود یا نبود چون خیلی ها می گویند ساختگی بود ضمن اینکه اگر ساختگی هم نباشد اصلا چادر برای حفظ امنیت مرز معنا ندارد غیر منطقی است. چادر نشان میدهد به دشمن و با یک تیربار می توانند بگیرند همه را به شهادت برسانند. یک محلی باید باشد برای مامن آنها نه اینکه مستقیم در تیررس دشمن باشند.

براساس گزارش خبرگزاری ایسنا، تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفته است: “ما خاک خود را وجب به وجب برای گروگان‌ها جستجو کرده‌ایم، ولی ردی از آنها پیدا نکرده‌ایم. کمیته ویژه مشترکی با شرکت مقامات ایران و پاکستان تشکیل شد، اما مقامات ایرانی هیچ‌گاه تماسی برقرار نکردند”. اما نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس با رد این ادعا به “روز” میگوید: دروغ می گویند. من شاهد بودم معاون استاندار و تعدادی از مقامات مرزبانی رفتند کمیته پاکستان. نایب رئیس مجلس ایالتی آنها هم که ایران آمدند خود من با اقای محجوب و آقای ابوترابی با آنها دیدار داشتیم و ارتباطات مداوم ادامه داشته. نمی دانم به چه دلیلی چنین ادعایی را مطرح می کنند.

می گویم علی لاریجانی پیشتر از رایزنی با گروه جیش العدل خبر داده بود این رایزنی ها آیا از سوی مسولین و به صورت مستقیم صورت می گیرد یا به صورت غیرمستقیم؟ سید باقر حسینی می گوید: از طریق واسطه ها صورت گرفته. آنها معمولا با مقامات رسمی هیچ وقت نمی نشینند شاید اعتماد نمی کنند شاید هم جرات نمی کنند. این ارتباط ها از طریق واسطه بوده.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سپس می گوید که باید راهکاری اندیشیده شود تا این مساله برای همیشه حل شود و دیگر شاهد چنین مسائلی در منطقه نباشیم. از او سوال می کنم که چگونه؟ می گوید: با انسداد مرز از یک سو و همکاری دولت پاکستان برای ریشه کن کردن این گروهک های تکفیری که ناامنی برای کشور ما ایجاد می کنند. دولت هم باید هم و غم خود را بگذارد برای جوانان ما که از مرز محافظت میکنند مکان مناسبی ایجاد بکند.

باقر حسینی معتقد است به جز مناطقی که می شود استفاده کرد و تردد صورت می گیرد بقیه نقاط باید بسته شود. الان میلیون ها لیتر سوخت و گازوئیل را قاچاق می کنند. درامد خوبی هم دارند. سهیمه صادرات سوخت را مصوب کردیم برای مرزنشینان، باید پرسید چرا اجرایی نمی شود. ما از وزارت نفت سوال خواهیم کرد. چرا سوخت با قیمت مناسب در اختیار مردم منطقه قرار نمی گیرد. چرا و چه دست هایی در کار است که شرایط فقط برای قاچاقچیان سوخت فراهم می شود که آنها قاچاق بکنند و چرا به مرزنشینان سوخت نمی دهند.

به گفته این نماینده منطقه مرزی: اگر بخواهند کاری اساسی بکنند باید معیشت مردم تامین شود. فقر و گرسنگی هم انسان را از مسیر درست اش می تواند خارج کند. این گروهک وضعیت اش جدا است. عده خاصی هستند این گروهک هایی که در کشور ما یا پاکستان دارند افراد عادی را به مسیر دیگری می کشانند باید جلوی شان گرفته شود هم پاکستان هم مسولان ما باید جلوی آنها را بگیرند. تامین معیشت مردم در کنار انسداد مرز الویت است اما این توجیهی برای این جنایت ها نیست.

 

ریش سفیدان دو منطقه مرزی وارد موضوع شوند

محمدسعید اربابی، نماینده ایرانشهر و زاهدان، عضو فراکسیون اهل تسنن و رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان هم در مصاحبه با “روز” می گوید: اگر این اتفاق افتاده و یکی از عزیزان شهید شده عملکرد هر گروهی با هر نامی که باشد، دفاع از آزادی یا دفاع از حقوق اهل سنت، اصلا قابل قبول و قابل توجیه نیست. راهکاری که برای احقاق حق وجود دارد قطعا راهکار سیاسی است و در جمهوری اسلامی خیلی قشنگ می شود مطالبات را بیان کرد و ما نمایندگان مردم منطقه هم مسائل را دنبال میکنیم و هیچ مشکلی هم نداریم. این گروهها هستند که متاسفانه برخی مواقع دست به کارهایی می زنند در منطقه و کشور ما که باعث کاهش سرمایه گذاری و کاهش توسعه پایدار در منطقه می شود و قابل توجیه نیست. تقاضای ما از این گروهها این است که بگذارند حالا که دولت نگاه خیلی خوبی نسبت به مسائل قومیت ها و استان های مرزی دارد، اهداف اش را دنبال کند.

از رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان هم سوال می کنم که چه راهکاری برای جلوگیری از کشته شدن ۴ سرباز گروگان گرفته دیگر اندیشیده شده؟ می گوید: دو راهکار است یک راه دیپلماتیک است که از طریق وزارت کشور و وزارت خارجه موضوع را دنبال کنیم و از طریق پاکستان. از طرف دیگر انتظار می رود ریش سفیدان دو منطقه مرزی که با هم دیگر نسبت های فامیلی هم دارند وارد شوند و اجازه ندهند که منطقه ناامن شود و دوباره مشکلاتی را برای این منطقه به وجود بیاورد.

پیشتر هدایت الله میرمرادزهی، دیگر نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس وعضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هم در مصاحبه با “روز” دولت پاکستان را مسول پاسخگویی در قبال این گروگان گیری دانسته و در عین حال گفته بود که باید در مرزها از نیروهای بومی و سربازان بومی که منطقه را بهتر می شناسند استفاده کرد.

هجدهم بهمن ماه، گروه جیش العدل که به عنوان گروهی تروریستی شناخته می شود، ۵ سرباز ایرانی را در مرز ایران و پاکستان به گروگان گرفته و براساس اعلام مسئولان جمهوری اسلامی به پاکستان منتقل کرده است. این گروه در مقابل آزادی این ۵ سرباز، خواستار آزادی ۳۰۰ زندانی شده است. ۳۰۰ زندانی که براساس اعلام این گروه، ۵۰ نفر آنها عضو جیش العدل هستند، ۲۰۰ نفر شهروندان سنی مذهب زندانی هستند و ۵۰ نفر دیگر زنان سنی که براساس ادعای جیش العدل، زندانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه هستند. محمد حسین اربابی، رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان به “روز” می گوید که “ خواسته های آنها رسمی و مکتوب ارائه نشده و نمی دانم خواسته هایشان چیست. تا زمانی که فعالین مدنی و نمایندگان مجلس و روحانیت اهل سنت استان و فعالین سیاسی استان هستند هیچ دلیلی ندارد که یک جریان غیررسمی بخواهد مطالبات مردم را اینطوراز کشور ایران بخواهد. ما با مردم ارتباط داریم و مردم مطالبات شان را به ما منتقل می کنند. ما در بین مردم هستیم و بی پرده مطالبات مردم را به مرکز منتقل می کنیم”.

ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان هم به خبرگزاری فارس گفته است که “ گروهک تروریستی جیش‌العدل هیچ خواسته رسمی از ایران نداشته است”. و اینکه خواسته های اعلام شده وسط آنها در رسانه ها “غیرمنطقی” است.

گروه جیش العدل، روز یکشنبه سوم فروردین اعلام کرده که یکی از گروگان ها به نام گروهبان جمشید دانایی فر را کشته است. این در حالی است که سخنگوی این گروه اعلام کرده “این اعدام بدون مشورت و هماهنگی ما صورت گرفته”.

براساس گزارش العربیه؛ عبدالرنوف ریگی، سخنگوی جیش العدل و برادر عبدالمالک ریگی (رهبر جند الله که اعدام شده) اعلام کرده است که به این مساله اعتراض دارد.