14 هزار نفر دستگیر، 67 هزار نفر تذکر

نویسنده

badhejabi480.jpg

نادر یوسفی

یک ماه پس از آغاز طرح مبارزه با بدحجابی در استان ها که با یک هفته تاخیر نسبت به تهران آغاز شد، مقامات انتظامی برخی از استان ها آمارهائی از دستگیری و تذکر به زنان و مردان بدحجاب و پلمپ واحدهای صنفی ارائه کردند. بر اساس گزارشهائی که در این خصوص در خبرگزاریهای رسمی انتشار یافت 14635 زن و مرد در 10 استان اصفهان، کردستان، اردبیل، مازندران، گیلان، خراسان شمالی، مرکزی، سمنان، خوزستان، فارس و فرودگاه ها و ایستگاه های قطار دستگیر شدند و 67 هزار نفر نیز به خاطر پوشش خود تذکر دریافت کردند.

استان اصفهان: 7200 تذکر، 500 نفر دستگیر

طرح مبارزه با بدحجابی در اصفهان از ابتدای فرودین آغاز شد. به گفته فرمانده اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی در استان اصفهان “از آغاز سالجاری در راستای اجرای این طرح به 1000 نفر فرم تعهد ارائه گردید، به 6 هزار بد حجاب به صورت لسانی تذکر داده شد و 215 نفر نیز دستگیر گردیدند که نزدیک به 90 نفر به مراجع قضایی معرفی شدند”.

در یک ماه اردبیبهشت نیز 1200 نفر از سوی ماموران تذکر دریافت کردند، 240 نفر پس از دستگیری با دادن تعهد آزاد شدند و 45 نفر نیز در بازداشت به سر می برند.

سرهنگ امیر عباس صوفی وند در خصوص نحوه اجرای طرح مبارزه با بدحجابی در اصفهان به خبرگزاریها گفت: “در مرحله دوم تذکر و اخذ تعهد کتبی همچنین ثبت در سیستم در رابطه با بد حجابها به اجرا در می آید و در مرحله سوم که برخورد قضایی است، بد حجابها که وضعیت بسیار نامطلوبی دارند دستگیر و با آنها برخورد قضایی می شود”.

سرهنگ پاسدار سیدحمیدرضا صدرالسادات فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان نیز در گزارشی از اقدامات این نیرو خبر داد: “در راستای اجرای طرح تاکنون‪ ۲۵۰‬صنف متخلف پلمپ شده است”.

استان کردستان: دستگیری 317 نفر

طی یک ماه اجرای طرح مبارزه با بدحجابی 317 نفر در کردستان دستگیر شدند. به گفته ‏فرمانده انتظامی استان کردستان “در این مدت تعداد یک هزار و 849 نفر از بانوان بدحجاب و 350 نفر از آقایان با تیپ غیرمتعارف ارشاد شدند”.

حمید عطایی به خبرگزاری ایلنا گفت که طی یک ماه گذشته 256 واحد صنفی نیز پلمپ شد. واحدهای پلمپ شده به گفته فرمانده انتظامی کردستان “شامل 206 واحد صنفی فاقد پروانه، 6 واحد آرایشگاه زنانه به دلیل عدم رعایت موازین شرعی، 29 موبایل فروشی به دلیل نصب آهنگ و تصاویر مبتذل بر روی موبایل، 14 واحد کافی نت به دلیل وارد شدن در سایت‌‏های غیراخلاقی و یک واحد کافی شاپ” بوده اند. وی در عین حال گفت که 14 نفر به اتهام رابطه نامشروع در این اماکن بازداشت شدند.

اردبیل: 3 هزار تذکر، 90 نفر دستگیر

در اردبیل نیز طی یک ماه اجرای طرح مبارزه با بدحجابی 3 هزار زن و 219 مرد از سوی ماموران تذکر گرفتند و 90 نفر پس از دستگیری با اخذ تعهد آزاد شدند. به گفته فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل “در طول اجرای طرح 219 مورد تذکر لسانی به آقایان و 103 تذکر به صاحبان خودروهایی که آلودگی صوتی در شهر ایجاد می کردند داده شد” و 16 مغازه نیزکه به گفته وی “اقدام به تهیه و توزیع نوارهای مبتذل می کردند پلمپ شده است”.

امیر رضا زاده با اشاره به آغاز “طرح جمع آوری اراذل و اوباش در سطح استان اردبیل” به خبرنگاران گفت: “در اجرای طرح جمع آوری اراذل و اوباش که مرحله اولآن تا 15 اردیبهشت در سطح استان اجرا شد 48 نفر از افراد سابقه دار و شرور دستگیر و با حکم قضائی روانه زندان شدند”. وی به روزنامه رسالت گفت که طرح جمع آوری ماهواره نیز در اردبیل شدت گرفته است.

فرمانده نیروی انتظامی اردیبل آمار معرفی شدگان به دادگاه را اعلام نکرد ولی گفت تعداد معرفی شدگان به دادگاه محدود است.

مازندران: دستگیری 8600 نفر

طی اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی “6 هزار و 900 نفر” در استان مازندران دستگیر شدند. روزنامه کیهان با ارائه این آمار مدعی شد که همه این 6 هزار و 900 نفر “از مروجان علنی فساد” بودند. به نوشته این روزنامه “1700 موتور سوار مزاحم” نیز طی یک ماه اخیر در مازندران دستگیر شدند.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز به نقل از توکلی فرمانده نیروی انتظامی مازندران گزارش داد: “این طرح صرفا برخورد با بدحجابی نیست. علاوه بر آن با مزاحمین نوامیس مردم، اراذل و اوباش، اشاعه دهندگان فساد و فحشا، فعالیت های مجرمانه در کافی نت ها و اینترنت و… نیز برخورد خواهد شد”.

توکلی با وجود دستگیری 8600 نفر در طی یک ماه اخیر به این روزنامه گفت: “عمده مرحله این طرح ارشادی و با عدم برخورد قهری و فیزیکی همراه است”.

استان گیلان: دستگیری 800 نفر

به گفته رئیس مرکز اطلاع رسانی نیروی انتظامی گیلان در اجرای طرح مبارزه با بدحجابی از 1 اردیبهشت “9 هزار و 718 نفر از افراد بد حجاب” تذکر گرفتند و 579 نفر تحت عنوان “مزاحمان‌ خیابانی‌ ‌و اراذل‌ و اوباش‌” دستگیر شدند. سرهنگ‌ سیری به واحد مرکزی خبر گفت: “‌دراجرای طرح امنیت اجتماعی دراستان گیلان صاحبان‌ 579 خودرو به علت‌ ایجاد الودگی‌ های‌ صوتی‌ شدید شناسایی‌ و خودروی‌ انان‌ توقیف‌ شد”.

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل رییس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان گیلان افزود: “با دستگیری 221 تن و کشف 27 هزار و 302 عدد اقلام ضد فرهنگی از جمله CD فیلم و عکس از ابتدای تاکنون با تهیه و توزیع کنندگان محصولات ضد فرهنگی نیز مقابله شد”.

حسینی با اشاره به جمع‌آوری تجهیزات ماهواره به عنوان یکی از محورهای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی گفت: “در این راستا 124 دستگاه رسیور، 153 دیش و 163 ال‌ام‌بی جمع‌آوری شد”.

خراسان شمالی: 13 هزار تذکر

به گفته فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی “در مدت اجرای طرح مبارزه با بدحجابی به 13 هزار نفر تذکر داده شد و 11 نفر که پوشش آنها مغیر با جامعه‌ اسلامی بود به مراجع قضایی معرفی شدند”.


علیرضا حسینی به خبرنگاران گفت: “فقط در روز دوم اجرای این طرح به دوهزارو 632 متخلف در روز دوم طرح ارتقای امنیت اجتماعی 10 نفر به دلیل پوشش نامناسب دستگیر شدند”.

وی خاطر نشان کرد: “نیروی انتظامی با مرکز تولید و عرصه مانتوهای کوتاه و شال های باریک برخورد کرده است که در این رابطه 48 مورد ازواحدهای صنفی غیرمجاز پلمپ شده اند”.

استان سمنان: 158 نفر دستگیر

به گفته سرهنگ واعظی نژاد رئیس مرکز اطلاع رسانی نیروی انتظامی سمنان “توقیف 6 دستگاه اتومبیل و 22 دستگاه موتورسیکلت بخاطر ایجاد مزاحمت برای دانش آموزان و نوامیس مردم”، “دستگیری 68 نفر بدلیل ایجاد آلودگی صوتی و توقیف 11 دستگاه اتومبیل و 49 دستگاه موتورسیکلت”، “دستگیری 46 زن به اتهام بدحجابی که 29 نفر آنها با سپردن تعهد کتبی آزاد شده و 17 نفرشان به مراجع قضایی معرفی شده اند” از جمله اقدامات نیروی انتظامی در اجرای طرح ارتقا امنیت اخلاقی در استان سمنان است.

وی در عین حال به روزنامه جمهوری اسلامی گفت: “در این مدت 44 نفر از مزاحمین خیابانی دستگیر شده اند که 35 نفر از آنها با دریافت تعهد آزاد شده و 9 نفرشان به مراجع قضایی معرفی شده اند”. واعظی نژاد در عین حال خبر داد که 15 واحد صنفی پلمپ و 20 واحد نیز اخطار گرفتند.

استان مرکزی: تعهد از 90 فروشنده

در استان مرکزی آمار دستگیر شدگان اعلام نشد ولی معاون اجتماعی نیروی انتظامی در این استان به خبرنگاران گفت:” در بازدید ازصفوف و کلیه فروشندگانی که فاقد تعیین صلاحیت وکارت مباشرت می باشند وبه تعداد 90 نفر از متصدیان و با فروشندگانی که حجاب اسلامی را رعایت نکرده بودند به پلیس نظارت براماکن عمومی احضار و تعهدات لازم را درخصوص رعایت شئونات اسلامی از آنان اخذ و10 واحد صنفی متخلف که رعایت شئونات اسلامی را نکرده بودن پلمپ شدند و در این خصوص پرونده ای تشکیل و تحویل مقامات قضایی شد”. حیدری فرمانده نیروی انتظامی در این استان نیز در اظهاراتی گفت: “غارت فرهنگی در خانواده‌های مذهبی هم رسوخ کرده و روبه افزونی است که می‌طلبد کار فرهنگی در این زمینه بسیار قوی باشد”.

استان خوزستان: 2540 نفر دستگیر

فرمانده انتظامی استان خوزستان تعداد تذکرات داده شده از آغاز اجرای این طرح در اول اردیبهشت را 8 هزارو ‪ ۹۳۷‬مورد ذکر کرد و افزود 2 هزار و 540 نفر در این مدت دستگیر شدند. به گفته عیسی دارایی از میان دستگیر شدگان “از 2 هزار و ‪ ۳۱‬نفر تعهداخذ شد و ‪ ۵۰۹‬نفر به دادگاه معرفی شدند”. وی به خبرگزاری ایرنا خبر داد که یک قرارگاه درسطح استان به همین دلیل تشکیل شد و نیروهای مورد نیاز این طرح در آن مستقر شدند.

استان فارس: 2 هزار تذکر

در استان فارس طی یک هفته اول با آغاز طرح ارتقاء امنیت اجتماعی بیشتر تذکرات شفاهی بوده و کمتر از 5 تن به اداره مفاسد انتقال داده شده‌اند و تاکنون به بیش از 2 هزار تن نیز تذکر شفاهی داده شده است. این تعداد تذکر و دستگیری در حالی انجام شد که احمدعلیرضا بیگی فرمانده انتظامی فارس به خبرنگاران گفت: “طرح مبارزه با بدحجابی در فارس نداریم”.

در شیراز طرح دیگری با عنوان “مرحله برخورد با صنوف متخلف و عرضه‌کننده پوشاک غیر اخلاقی” نیز اجرا می شود. به گزارش ایرنا این طرح اول خرداد از مجتمع ستاره فارس در خیابان عفیف‌آباد شیراز آغاز شد برخی واحدهای متخلف عرضه‌کننده پوشاک، پلمب شد و به برخی واحدها نیز اخطار داده شد.

فرودگاه و راه آهن: 1115 نفر دستگیر

طی اجرای طرح برخورد با بدحجابی و ارتقای سطح امنیت اخلاقی “ 17هزار و 135 نفر از مراجعان به فرودگاه‌ها با تذکر پلیس مواجه شدند”.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور دو هفته قبل به خبرگزاری ها گفت پلیس فرودگاه نیز از ابتدای اجرای طرح همزمان با سایر قسمت‌های مختلف ناجا اقداماتی را در این خصوص انجام داده است. به گفته محمود بت شکن در دو هفته اول طرح مبارزه با بدحجابی 17 هزار و 135 تن از زنان و مردان از سوی ماموران تذکر دریافت کردند و “850 نفر از زنان بدحجاب با برخورد انتظامی و اخذ تعهد کتبی مواجه شدند و 130مورد پرونده نیز تشکیل شده است”.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این مقام انتظامی گفت: “تعداد 80 نفر زن و 50 نفر مرد دستگیر و به دادسرا اعزام شدند و از مسافرت 50 نفر خانم بدحجاب که رعایت شئونات اسلامی را ننموده بودند در پروازهای داخلی و خارجی ممانعت به عمل آمد”. وی در عین حال افزود: “در فرودگاه‌های کشور جلساتی را به منظور آموزش و توجیه پرسنل نسوان با هدف تاکید بر رعایت شئونات اسلامی و عدم ارائه سرویس و تسهیلات به افراد هنجارشکن در سطح فرودگاه‌های کشور انجام داده‌ایم”.

رئیس پلیس راه آهن کشور نیز در گفتگو با سایت پلیس خبر داد که طرح مبارزه با بدحجابی در قطارها و ایستگاه های راه اهن اجرا می شود و تاکنون 2 هزار و 560 نفر در این خصوص تذکر دریافت کردند. به گفته رحمت الهی در طی یک هفته اول اجرای این طرح توسط پلیس راه آهن 2399 نفز تذکر شفاهی دریافت کردند، 163 نفر دستگیر شدند و پس از اخذ تعهد آزاد شدند و 2 نفر نیز به دادگاه معرفی شدند.