سخنگوی کمیسیون عمران مجلس: ایران ۱۴۰ بر نمی گردد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» گرمای هوا عامل سقوط هواپیما اعلام شد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس می گوید که هواپیمای ایران ۱۴۰ به خطوط مسافربری ایران بازنخواهد گشت و دیگر این نوع هواپیما برای پرواز مسافربری مجوز نخواهد گرفت.

مهرداد لاهوتی در مصاحبه با “روز” توضیح می دهد که گزارش کمیته بررسی کمیسیون عمران مجلس در مورد سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰، هفته آینده و پس از حضور وزیر راه در این کمیسیون، در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

علی جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمای کشوری علت سقوط هواپیمای مسافربری تهران ـ طبس و کشته شدن بیش از ۴۰ تن از سرنشینان این هواپیما را گرمای هوا و ارتفاع کم از زمین اعلام کرده. آقای لاهوتی اما می گوید سازمان هواپیمایی کشوری، نتیجه بررسی علل سانحه سقوط هواپیما را به مجلس ارائه نداده است.

۱۹ مرداد ماه هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ پس از برخاستن از باند فرودگاه دچار سانحه شد و سقوط کرد. همان زمان اعضای کمیسیون عمران مجلس اعلام کردند که در بازدید از مراحل تولید این هواپیما، نگرانی خود را اعلام کرده و نسبت به امنیت این نوع هواپیما و موتور آن تردید و شبهه داشته اند. آنها اعلام کرده بودند که به این نوع هواپیما نباید مجوز پرواز داده می شد.

اکنون در حالی علی جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گرمای هوا و ارتفاع کم از زمین را دلیل سانحه و سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ عنوان کرده که پیش از این کارشناسان و نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند: ایران ۱۴۰ بدترین هواپیما برای ایران است چون از موتور هلی کوپتر استفاده می کند ومحور اصلی موتور بایستی برای ایجاد نیروی پیشران برای هواپیما، ۱۸۰ درجه معکوس شود؛ مساله ای که باعث می شود حرارت زیادی تولید شود که موجب آتش سوزی و نوسان هواپیماست.

در واقع مسئولان سازمان هواپیمای کشوری قبل از صدور مجوز پرواز مسافربری برای چنین هواپیمایی می دانستند این هواپیما از موتور هلی کوپتر استفاده می کند و حرارت زیاد آن موجب آتش سوزی هواپیما می شود.

علی جهانگیریان، ارتفاع فرودگاه مهرآباد از سطح دریا را نیز از دلایل سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ عنوان کرده اما توضیح نداده چرا هنگام دادن مجوز پرواز به چنین هواپیمایی، چنین مساله ای مورد توجه قرار نگرفته است.

مهرداد لاهوتی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ارتباط با اظهارات علی جهانگیریان به “روز” می گوید: نتیجه را کتبا به کمیسیون ابلاغ نکرده اند،فقط رئیس سازمان هواپیمایی یک مصاحبه ای داشتند و نتیجه را گفتند، اما کمیسیون یک کمیته حمل و نقل دارد که بعد از اینکه سازمان هواپیمایی گزارش اش را کتبا بدهد به ما، بررسی می کنیم و با گزارش ما تلفیق می شود و گزارشی برای قرائت در صحن علنی مجلس آماده می شود.

به گفته او هفته آینده “قطعا وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون حاضر می شود و نتیجه بررسی سانحه را ارائه خواهد داد و گزارش کمیسیون را در صحن علنی مجلس قرائت خواهیم کرد”.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس سپس درباره سخنان رئیس سازمان هواپیمای کشوری که گرمای هوا را عامل سقوط هواپیما خوانده می گوید: بهتر بود سازمان هواپیمایی این تدابیر را قبل از صدور مجوز پرواز برای این هواپیما در نظر می گرفت و در مناطقی که دارای هوای مناسبی برای این نوع هواپیما هستند از این هواپیما استفاده می شد.

او می افزاید: این نوع هواپیما در بخش مسافر قطعا دیگر اجازه پرواز نخواهد داشت. البته بررسی های نهایی باید از شرکت سازنده و طراح اش که کشور اوکراین هست انجام شود و آنها باید پاسخ دهند ولی این نوع هواپیما مشخصا، امکانی که مجوز پرواز برای پروازهای مسافری داشته باشد نخواهد داشت.

پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دستور توقف پرواز هواپیمای ایران ۱۴۰ تا روشن شدن نتیجه نهایی علل سقوط هواپیمای تهران ـ– طبس را صادر کرده بود. اما آقای لاهوتی می گوید که این هواپیما هیپچ گاه در بخش مسافربری دیگر اجازه پرواز نخواهد گرفت.