عرضه بنزین از ۱۵ اسنفد متوقف می شود؟

نویسنده
نازنین کامدار

» عقب نشینی دولت در برابر جایگاه داران

پس از آنکه جایگاه داران سوخت در تهران اعلام کردند که از روز 15 اسفند عرضه بنزین آزاد را به متقاضیان متوقف می کنند، صف های طویلی در برابر جایگاه های عرضه بنزین تشکیل شد تا حدی که سر انجام روز گذشته، گزارش هایی درباره موافقت دولت با مطالبات جایگاه داران منتشر شد؛ گزارش هایی که هنوز هیچ مقام رسمی آنها را تایید نکرده اما رسانه هایی که این گزارش ها را منتشر کرده اند، بعید می دانند که دولت جز تسلیم در برابر خواست فروشندگان بنزین، انتخاب دیگری داشته باشد.

 نارضایتی جایگاه داران وقتی شروع شد که در دی ماه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد از ابتدای سال ۹۰ کارمزد بنزین آزاد حذف شده و تمامی مبالغی هم که در مدت ۱۰ ماه، جایگاه داران بابت کارمزد فروش بنزین آزاد دریافت کرده اند باید به این شرکت عودت گردد.

به نوشته مهر، این مصوبه موجب شد تا انجمن جایگاه داران هفته گذشته با مسئولان وزارت نفت نشستی برگزار کنند و علاوه بر اعلام عدم سود آور بودن عرضه بنزین آزاد 14 مطالبه دیگر را نیز مطرح کنند و در پایان مسئولین از آنها بخواهند تا نیمه اسفند برای حل مشکلات شان صبر کنند.

در اینباره، بیژن حاج محمدرضا، رییس انجمن جایگاه‌داران عرضه سوخت به ایسنا چنین گفته است: “به درخواست وزیر نفت و معاون او در امور پالایشی، دوشنبه (یکم اسفندماه) جلسه‌ای با حضور نمایندگان جایگاه‌داران سوخت و مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای حل مشکلات جایگاه‌داران برگزار شد. در این جلسه جایگاه‌داران به ۱۴ مورد از مشکلات خود اشاره کردند و ناظران جلسه هم متوجه شدند که در این زمینه جایگاه‌داران بی تقصیرند و حق با آن‌هاست. با وجود این از ما خواسته شد تا نیمه اسفند امسال برای حل مشکلات خود صبر کنیم”.

او از تغیییر نحوه پرداخت، پس از طرح عدم عرضه بنزین هم خبر داده و گفته است: “پنجشنبه (چهارم اسفند ماه) کارمزد معوق یک ماه جایگاه‌داران پرداخت شد. با وجود این هنوز معوق یک ماه دیگر و مابه التفاوت افزایش کارمزد امسال نسبت به پارسال پرداخت نشده است”.

بی جهت نیست که رئیس انجمن جایگاه داران کماکان از عدم عرضه بنزین گفته است: “با توجه به اینکه کارمزد جایگاه‌داران براساس تیتراژ است، سودآوری جایگاه‌ها طی دو سال گذشته کاهش یافته است. در صورت افزایش صد درصدی کارمزد جایگاه‌داران، تنها هزینه‌ها و درآمدهای جایگاه‌داران برابر خواهد شد واین در حالی است که کارمزد جایگاه‌داران امسال تنها ۱۲ درصد افزایش یافته است. به این ترتیب ما هم می گویم ‌اگر تا ۱۵ اسفند ماه مشکل کارمزد بنزین آزاد حل نشود، مجبور به توقف عرضه این نوع بنزین هستیم. توقف عرضه بنزین آزاد سیاسی نیست و جایگاه‌داران بارها پایبندی خود را به نظام ثابت کرده‌اند. برای آنکه حسن نیت خود را ثابت کنیم، با توجه به برگزاری انتخابات نمایندگان مجلس در روز ۱۲ اسفند، تا نیمه اسفندماه منتظر جواب وزارت نفت خواهیم ماند”.

این موضع جایگاه داران که پنجشنبه هفته پیش رسانه ای شد، ابتدا واکنش جلیل سالاری، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران را به همراه داشت که به فارس گفت: “فروش بنزین ۷۰۰ تومانی هم برای جایگاه داران سوخت کشور سودآور است و قطع هم نمی شود”.

ساعتی بعد اما، رئیس او علیرضا ضیغمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که به مطالبات جایگاه داران رسیدگی می شود: “بخشی از کارمزد جایگاه‌داران به دلیل مشکلات نقدینگی این شرکت پرداخت نشده است که با دستور وزیر نفت و توافق های انجام شده، بخشی از این معوقات پرداخت شد و بقیه آن نیز به زودی پرداخت خواهد شد”.

رویانیان نیز در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرد و از موافقت احمدی نژاد با پرداخت مطالبات جایگاه داران خبر داد.

او گفت: “به رییس جمهور پیشنهاد افزایش کارمزد جایگاه‌داران را داده‌ایم، چرا که افزایش کارمزد جایگاه‌داران باعث رونق جایگاه‌سازی می‌شود. وزیر نفت هم به دنبال آن است که کارمزد جایگاه‌داران سوخت اصلاح شود. همچنین ستاد سوخت برای حل این مسئله تلاش می‌کند، تا به یک فرمول دست یابیم”.

عقب نشینی مقامات دولتی در برابر مطالبه جایگاه داران در حالیست که صف های طویل بنزین کماکان تا نیمه های شب ادامه دارد و جایگاه داران نیز هنوز به طور رسمی از منتفی شدن تصمیم شان مبنی بر توقف عرضه بنزین از 15 اسفند سخنی بر زبان نرانده اند.

این شرایط موجب شده است تا “افکار نیوز” تیتر اول خود را به “گرو کشی بنزین آزاد در جایگاه ها” اختصاص دهد و در اینباره چنین بنویسد: “دولت کوتاه آمد! بر اساس اطلاعات بدست آمده قرار شده ضیغمی با نمایندگان اتحادیه جایگاه داران در هفته دوم اسفند نشستی مشترک داشته باشد و تا رفع مشکلات ادامه داشته باشد، معهذا به نظر می رسد تا رسیدن به نتیجه این جلسه نفتی ها بتوانند جایگاه داران را برای ادامه عرضه بنزین راضی کنند”.