فرزند ۴ ساله ستوده: چرا من مامان ندارم؟

نویسنده
رژین یونسی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی

رضا خندان همسر نسرین ستوده، وکیل زندانی حقوق بشر در مصاحبه با روز از محرومیت همسرش پس از ۱۸ ماه حبس، نداشتن حق مرخصی و همچنن فقدان نهادی برای رسیدگی به وضعیت کودکانی که والدینشان در زندان هستند انتقاد کرده است.

همزمان بر اساس گزارش‌ها داوود بهمن آبادی، وبلاگ نویس محبوس در بند ۲ الف سپاه دست به اعتصاب غذا زده و کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

برخی دیگر از گزارشات حاکی از بازداشت شماری از معترضان در تهران و چند شهر دیگر، در روزهای قبل و بعد از ۲۵ بهمن است. حمیدرضا صدر، شهروند تهرانی از جمله افرادی است که به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر روز پنجشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۰، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده است. همچنین منابع خبری از دستگیری یک کشیش ایرانی توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در فولادشهر اصفهان خبر داده‌اند.

روز چهارشنبه، سوم اسفند ماه، رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل مدافع زندانی از ممانعت یک ساعته مسئولان زندان از ملاقات فرزندان او با مادرشان خبر داد.

آقای خندان در صفحه فیس بوک خود نوشته بود که مسئولان زندان به دلیل نوع پوشش دختر ۱۲ ساله اش، که لباس مدرسه بوده، از ملاقات او و برادر چهارساله‌اش جلوگیری کرده‌اند.

آقای خندان اینک در مصاحبه با روز از نبود سازمانی در ایران که از کودکانی که یک یا هر دوی والدینشان در زندان هستند حمایت کند و برای آن‌ها برنامه داشته باشد انتقاد می کند.

همسر نسرین ستوده به روز می‌گوید: “موضوعی که آزار دهنده است ندادن مرخصی در طول ۱۸ ماه گذشته است؛خودمان هم باورمان نمی‌شود که اجازه ندهند مادری یک شب کنار فرزند ۳ ساله‌اش که الان چهار سال و نیمه شده است به سر ببرد.”

به گفته آقای خندان “نیما، فرزند ۴ ساله خانواده احساس می‌کند که مادر ندارد و فقط پدر دارد. چند وقت پیش قبل از خواب می‌پرسید: من چرا مامان ندارم؟چرا فقط فقط بابا دارم؟ مادرش که رفت نیما خیلی کوچک‌تر از این هم بود.”

او می‌ افزاید: “این رفتار‌ها با یک مادر نشان می‌دهد که تمامی انتقاداتی که همسرم در دورانی که بیرون بود و از برخی نهادهای قضایی و غیره داشت، چقدر درست و به جا بوده‌اند.حقانیت‌ انتقادات‌اش را نشان می‌دهد.”

نسرین ستوده، حقوقدانی که وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی و خانواده‌های جان باختگان بعد از انتخابات را بر عهده داشت همچنان در بند ۲۰۹ اوین زندانی است.

او از سوی شعبه دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوع الخروجی از کشور محکوم شد؛ حکمی که در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال ممنوعیت حرفه وکالت و ممنوعیت خروج از کشور کاهش یافت.

بازداشت و محکومیت این وکیل مدافع، با اعتراض شمار زیادی از شخصیت‌ها و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر روبرو شده است.

 

فاطمه کروبی خواستار پایان اعتصاب غذای خزعلی شد

بر اساس گزارش‌ها، داوود بهمن آبادی، وبلاگ نویس محبوس در بند ۲ الف سپاه دست به اعتصاب غذا زده است.

به نوشته وبسایت سحام نیوز، او از ۶ روز پیش در اعتراض به بازداشت بی‌مورد و بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زده است.

این گزارش، از داوود بهمن آبادی به عنوان “جانباز جنگی” یاد کرده و نوشته است: “او در روز دوم آذر ماه بعد از مراجعه به نهادهای امنیتی که به صورت تلفنی احضار شده بود بازداشت و سپس به اداره اطلاعات و بعد از آن به زندان اوین منتقل شد.”

همزمان، سایت کلمه گزارش داده که فاطمه کروبی از مهدی خزعلی، وبلاگ نویس منتقد جمهوری اسلامی خواسته به اعتصاب غذای خود پس از “۴۸ روز” پایان دهد.

فاطمه کروبی، در دیدار با خانواده مهدی خزعلی گفته است: “آقای کروبی را بیش از دو ماه است ندیدم اما مطمئن هستم اگر چنین امکانی بود و اعتصاب این عزیز را می‌دانستند، خواستار پایان بخشیدن به آن می‌شدند.”

مهدی خزعلی، وبلاگ نویس و فعال سیاسی منتقد جمهوری اسلامی که چند روز پیش به دنبال یک اعتصاب غذای ۴۰ روزه، دچار ناراحتی قلبی و از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده بود، پس از بازگرداندن به زندان در نامه‌ای خطاب به مسئولان اوین گفته است در صورت مرگ بر اثر اعتصاب، تنها مقامات پزشکی سازمان ملل اجازه دارند جسد او را کالبد شکافی کنند.

پیش‌تر گزارش شده بود مهدی خزعلی از سوی مسئولان زندان، جمعه شب به بیمارستان قلب طالقانی منتقل و روز شنبه، ۲۹ بهمن، در بخش سی‌سی‌یو در این بیمارستان بستری شده است. یک روز بعد از آن اعلام شد که او بامداد روز یکشنبه، ۳۰ بهمن توسط ماموران وزارت اطلاعات به بیمارستان قمر بنی هاشم وابسته به این وزارتخانه انتقال یافته است.

ماموران امنیتی پس از مدتی این وبلاگ نویس را بار دیگر به زندان اوین برگرداندند. به گزارش سایت کلمه، وی هنوز اعتصاب غذای خود را پایان نداده است.

 

کوهیار گودرزی و پروین مخترع

کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، گودرزی در دادگاه به اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی علیه نظام” محاکمه شده است.

 کوهیار گودرزی که در تاریخ ۹ مردادماه بازداشت شده بود، بیش از ۶۰ روز در سلول انفرادی نگهداری‌ به سر برد و تا سه ماه از محل بازداشت او اطلاعی در دست نبود. به گفته خانواده این فعال حقوق بشر، وی همچنان در بند امنیتی ۲۰۹ به سر می‌برد و مسئولان امنیتی از انتقال او به بند عموم خودداری می‌کنند.

کمیته گزارشگران حقوق بشر نوشته است: “ادامه نگه‌داری کوهیار گودرزی در بند امنیتی ۲۰۹ در شرایطی صورت می‌گیرد که وی دوران بازجویی خود را پشت سر گذاشته و طبق قانون، می‌بایست به بند عمومی منتقل شود.”

کوهیار گودرزی هم‌اکنون هفتمین ماه بازداشت خود را در بازداشت‌گاه ۲۰۹ سپری می‌کند.

مادر این فعال حقوق بشر ایرانی نیز که همزمان با او دستگیر و بعد از مدتی از سوی دادگاه به تحمل ۲۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، در دادگاه تجدیدنظر به حبس تعلیقی محکوم شد.

کمیته گزارشگران حقوق بشر به نقل از وکیل پروین مخترع اعلام کرده که دادگاه دیگر او با اتهام “توهین به شهدا و رهبری” قرار است روز ۷ اسفندماه برگزار شود و در صورت صدور حکم برائت، وی از زندان آزاد خواهد شد.

پروین مخترع هم‌اکنون در بند عمومی زندان کرمان نگهداری می‌شود.

 

بازداشت یک کشیش در فولادشهر

همزمان با محکومیت کوهیار گودرزی، هرانا، خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از بازداشت شخصی به نام “حکمت سلیمی”، کشیش‌ کلیسای پولس قدیس در فولادشهر اصفهان خبر داده است.

بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی ضمن تفتیش و بازرسی کامل منزل آقای سلیمی، برخی وسائل شخصی از جمله تابلوهای روی دیوار منزل او را هم با خود برده‌اند.

در ادامه بازداشت‌های هفته‌های گذشته، کمیته گزارشگران حقوق بشر از بازداشت یک شهروند تهرانی در تاریخ ۲۷ بهمن خبرداده است.

بر اساس این گزارش حمیدرضا صدر، روز پنجشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۰، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده است.

در این مورد هم ماموران امنیتی علاوه بر تفتیش منزل آقای صدر، برخی از وسایل‌های شخصی او،از جمله کامپیو‌تر، کتاب و اسناد را هم با خود برده‌اند.

گفته می‌شود حمیدرضا صدر تابستان امسال نیز مورد بازجویی ماموران امنیتی قرار گرفته بود.

کمیته گزارشگران همچنین اعلام کرده است که تعدادی از شهروندان در روزهای منتهی به ۲۵ بهمن و بعد از آن بازداشت شده‌ و بر اساس اخبار تائید نشده، برخی از آنها هم اکنون در زندان اوین تهران، دست به اعتصاب غذا زده اند.