۱۵ سال زندان و امضای اجباری

سامان رسول پور
سامان رسول پور

‎  “خود حسین به من گفت. برگه ی حکم را گذاشتند روبه رویش و بدون اینکه نشان بدهند که چه چیزی در حکم نوشته شده به زور از ایشان امضا گرفتند”.

‎این را مادر یک وبلاگ نویس زندانی  می گوید.  مادر حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویسی که ۱۰ ماه است در سلول انفرادی بسر می برد.  وبلاگ نویسی که تازه برایش حکم صادر کرده اند.  ۱۵ سال زندان!

مادر حسین رونقی ملکی به هرانا می گوید: “سری قبل، 15 شهریور ماه هم که برده بودنش دادگاه کتکش زدند. به آقای پیر عباسی شکایت کردیم ایشان گفتند که خوب کاری کردند و اصلا خود من گفتم که حسین را بزنند. مادر خانم نظر آهاری هم که آنجا بود شاهد این گفته های قاضی هست. آن روز دو دقیقه هم اجازه ندادند من حرف بزنم.”

محمد علی دادخواد وکیل این وبلاگ نویس جوان هم به روز می گوید: “بسیار متاسف هستم از این قضیه و واقعیت این است که آقایان به ایران و به منافع دراز مدت کشور اصلا فکر نمی کنند آقای رونقی یک دانشمند جوان است که باید بهترین امکانات را در اختیار او قرار میدادند تا از دانش او استفاده شود اما حالا 15 سال زندان داده اند.”

و چنین حکم سنگینی تازگی نداشت. همین هفته پیش بود که حسین درخشان هم به ۱۹ سال و نیم زندان محکوم شد. گزارشگران بدون مرز دراین باره چنین موضع گرفت: “صدور چنین حکمی سنگینی علیه یک وبلاگ نویس در ایران بی‌سابقه است. این حکم نشانگر خواست تبدیل مورد حسین درخشان به سرمشقی برای دیگران است، در حالی که این پرونده، سناریو ساخته شده از سوی مقامات امنیتی – قضایی ایران است. ما خواهان دخالت شخص محمود احمدی نژاد برای آزادی این وبلاگ نویس هستیم. حسین درخشان در وبلاگ خود از اصول انقلاب اسلامی و رهبران آن و از سیاست های محمود احمدی نژاد دفاع می کرد، و با تضمین نزدیکان رئیس جمهور مبنی بر عدم دستگیری به ایران بازگشته بود. جامعه جهانی و کانادا نیز باید خواهان لغو این حکم سنگین و آزادی فوری حسین درخشان شوند.”

احکام سنگین دادگاه انقلاب شامل فعالان سیاسی هم شد. حشمت الله طبرزدی هم به تحمل ۹ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

در داخل فعالان مجازات می شدند و در خارج به زندانی ها جایزه می دادند. موسسه جهانی مطبوعات، جایزه “قلم طلایی آزادی” را به احمد زیدآبادی، روزنامه نگار زندانی اهدا کرد.

کمیته حمایت از روزنامه نگاران هم در مراسم سالانه “جوایز بین المللی آزادی مطبوعات” از محمد داوری، روزنامه نگار دربند تقدیر کرد.

این هفته هم زندان بی اعتصاب نبود. اینبار نسرین ستوده، وکیل زندانی دست به اعتصاب زد. به گفته رضا خندان همسر نسرین ستوده،  او روزهاست که در اعتصاب غذا بسر می برد.

 آنسوتر خواهر یک زندانی به دادگاه احضار شد. پروین تاجیک خواهر عبدالرضا تاجیک به  دلیل خبررسانی در خصوص وضعیت برادر دربندش به دادگاه فراخوانده شد. و همزمان با همه اینها یک فعال سیاسی هم از زندان آزاد شد. سید علیرضا بهشتی شیرازی، مشاور ارشد میرحسین موسوی با وثیقه ۵۰۰ میلیونی از زندان آزاد شد.

در این هفته شماری هم  در زندانها به دار آویخته شدند. در زندان کرمان هشت زندانی اعدام شدند. همچنین یک زن و سه مرد هم در خراسان به دار آویخته شدند.

و در آخر شیرین عبادی از توقف فعالیت های مرکز مانیتورینگ نوکیا در ایران خبر داد. بری فرنچ از اعضای هیأت مدیره نوکیا زیمنس گفت: “شرکت نوکیا زیمنس از گزارشات موکد آگاه است که مقامات ایرانی از تکنولوژی ارتباطات برای فعالیت‌های سیاسی در مسیری استفاده می‌کنند که با قوانین حقوق بشر سازگاری ندارد”.