۵۰ کیلومتر رکاب زنی برای لغو مجازات اعدام

نویسنده
رضا احمدی

» ابتکار حقوق بشری صبا واصفی در سیدنی

ایرانیان مقیم سیدنی در استرالیا در یک اقدام ابتکاری خواستار لغو مجازات اعدام درجمهوری اسلامی ایران می شوند.

دراین حرکت اعتراضی  که توسط احزاب، تشکل های مختلف سیاسی و اجتماعی، انجمن های فرهنگی و جمعی از دانشجویان ایرانی پشتیبانی می شود، صبا واصفی 50کیلومتر فاصله سیدنی- ولنگنگ را رکاب خواهد زد.

صبا واصفی، پژوهشگر، فعال حقوق بشرو فعال جنبش زنان  که اکنون ساکن استرالیاست؛ در ایران فعالیتهای موثری در زمینه لغو مجازات اعدام ا زجمله در مورد بهنودشجاعی  انجام داده است.

 اوجوان ترین استاد دانشگاه شهید بهشتی بود  که بعد از حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته از ادامه کار در دانشگاه و تدریس محروم گردید. صبا واصفی هنگامی که مشغول ساختن فیلمی در باره مادران عزادار بود، در تصادفی مشکوک مجروح شد.  پیکر بیهوش اورا به تصور این که کشته شده است درخیابان رها کردند. اما اوبطور معجزه آسائی نجات یافت و موفق شد کشور را ترک کند.

صبا واصفی ضمن تشکر از ایرانیان فعال در انجام این حرکت اعتراضی، می گوید: “بر مبنای آمار ارایه شد ه از طر ف سازمان های جهانی و نهاد  حقوق بشری سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی دارای رتبه اول در محکومیت کودکان به مجازات اعدام و رتبه دوم در اعدام بزرگسالان درجهان است. اکنون که د رآستانه روز جهانی مبارزه علیه اعدام قرار داریم، برای آگاه سازی افکارعمومی، این حرکت اعتراضی را سازمان دادیم.”

صبا واصفی که فیلم مستندش در زمینه اعدام کودکان ماه آینده درجشنواره فیلم نروژ به نمایش درخواهد آمد، سیاست اعدام جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرا رمی دهد: “جمع کثیری از مردم ایران که هیچ گاه عملکرد خشونت آمیزی نداشته اند، تنهابدلیل اعتراض به سرقت آرایشان با اتهام ساختگی “محاربه”، در معرض اعدام قرار می گیرند”.

به گفته وی در حالی که در ایران  هیچ تعریف حقوقی برای “محارب” وجود ندارد و حکومت با تفسیر دلخواه از این اتهام، به سرکوب و اعدام مخالفین می پردازد.

“من با این حرکت مسالمت آمیز می خواهم اعتراض خودم را نسبت به عمل کرد کسانی که خود را ایت خدا بر روی زمین می دانند و  بدون دادگاه و قاضی صالح، شان و کرامت شهروندان  را نادیده می گیرد و برای خود مجوز سلب حیات شهروندان را صادر می کنند، اعلام کنم.”

از  ایرانیان مقیم سیدنی دعوت شده  تا برای پشتیبانی ا زاین عمل اعتراضی درمحل آغاز رکاب زنی حضور یابند.